Klantenfluisteraar Jan van Setten
“Klantgerichtheid is verwarrend eenvoudig” Bestaat er zoiets als hét recept voor klantvriendelijkheid? Eén ding is zeker: als ondernemer kun je niet om je klanten heen. Klanten vormen het waardevolste ‘bezit’ van je bedrijf, dus of je iemand nou aardig vindt of ronduit vervelend, je kunt er maar beter voor zorgen dat je vat krijgt op hun gedrag. Hoe? Daarover spraken we met ‘klantenfluisteraar’ Jan van Setten, die graag wat heilige huisjes omver schopt. En vooral stelt: “Klantgerichtheid is in feite verwarrend eenvoudig.” Lees verder ... |
Noviteit en Persoon van het Jaar + Duurzaamheidsaward De KIM• Awards 2025 Vakblad KIM• (her)introduceert de jaarlijkse Awards uitreiking. Waar we in het verleden altijd de keukenondernemer van het jaar verkozen, gaan we vanaf 2025 awards uitreiken in maar liefst drie categoriën. Een prijs voor een product, een persoon en een prestatie. Om welke awards het gaat en hoe de verkiezing werkt? Dat lichten we graag toe. Lees verder ... |
Parmigiano Reggiano, een luxe product?
Parigiano Reggiano: deze Parmezaanse kaassoort wordt ook wel de koning van de kazen genoemd. Een symbool van de hoogste kwaliteit én goede smaak. Bovenal: made in Italy en beschermd. Het draagt het ke... Lees verder ... |
Qudata Consumentenonderzoek Trends en voorkeuren keukenkopers De Nederlandse keukenmarkt heeft de afgelopen vijf jaar opvallende verschuivingen en evoluties doorgemaakt als het gaat om voorkeuren en trends. Dit artikel werpt een licht op deze veranderingen door middel van een gedegen analyse van verzamelde gegevens over keukentrends, met een speciale focus op de ontwikkelingen van 2019 tot en met 2023. We verkennen de opkomst en ondergang van keukentrends en kijken naar wat deze verschuivingen betekenen voor zowel keukenontwerpers als kopers. Lees verder ... |
Keukentrends (3): keukenmerken Grootste spontane bekendheid voor Bruynzeel Uit het recente onderzoek onder 1.250 kopers van keukens blijkt dat het ‘merk’ Ikea inmiddels het meest bekend is. Spontaan wordt echter een oud en vertrouwd Nederlands merk als Bruynzeel het vaakst genoemd. In dit artikel onderzoeken we hoe goed consumenten keukenmerken kennen en waar ze die kennis vandaag hebben. Lees verder ... |
Bas Roelofs over circulair ondernemen:
“Niet te veel praten, maar snel helpen naar beweging” De meeste ondernemers weten nog altijd veel te weinig over de circulaire economie en verduurzaming. De goede wil is er veelal wel, maar tegelijkertijd zijn er nog heel wat stappen te maken. Bas Roelofs geeft vanuit CIRCO trainingen over circulair ondernemen en helpt ondernemers aan de voorkant met innovatievraagstukken. “Het gesprek daarover is heel hard nodig.” Lees verder ... |
Profielen van keukenketens (6): Mandemakers Keukens sterk onder conservatieve keukenkopers KIM• maakt in een serie analyses profielschetsen van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Eerder namen we Ikea, Superkeukens, Keukenconcurrent, Brugman Keukens en Bruynzeel onder de loep; in deze editie kijken we naar een andere icoon onder de keukenretailers: Mandemakers Keukens. Lees verder ... |
Profielen van keukenketens (5): Bruynzeel ijzersterk merk KIM• maakt in een serie analyses profielschetsen van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op basis van de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Eerder namen we Ikea, Superkeukens, Keukenconcurrent en Brugman Keukens onder de loep; in deze editie kijken we naar één van de meeste bekende keukenmerken: Bruynzeel. Lees verder ... |
KEUKEN- & INTERIEUR MAGAZINE DECEMBER: Jaarboek, Noviteiten Op 10 december verschijnt de december-editie van vakblad (KIM•) <b>Keuken- & Interieur Magazine</b>. In deze uitgave het thema <b>Jaarboek, Noviteiten</b>. Lees verder ... |
Qumedia wenst u mooie feestdagen 2024 zit er bijna op. Dat betekent dat dit onze laatste nieuwsbrief voor dit jaar is. De redactie van Qumedia gaat, hopelijk net als u, genieten van de feestdagen die voor de deur staan. Vanaf maandag... Lees verder ... |
Een blik op de toekomst Verwachtingen op basis van trends Op basis van de analyse van de trends van de afgelopen vijf jaar en de huidige consumenteneisen in 2024, kunnen we enkele voorspellingen doen over welke eisen in de toekomst waarschijnlijk zullen toenemen. Hier zijn de belangrijkste gebieden waarin we verwachten dat de vraag zal groeien. Lees verder ... |
Verduurzamen (te) ingewikkeld volgens huiseigenaren Driekwart van de huizenbezitters met verbouw- en nieuwbouwplannen vindt het ingewikkeld om goede keuzes te maken in het verduurzamen van hun huis. Ruim 85% kan ook de weg in subsidieland maar moeilijk vinden. En door de politieke onzekerheid overweegt meer dan 60% van de huiseigenaren met bouw- of verbouwplannen zelfs om verduurzamingsplannen uit te stellen. Lees verder ... |
Consumentenwensen (2) Wat zoekt de consument bij badkamerproducten Over de afgelopen vijf jaar zien we duidelijke verschuivingen in de eisen die consumenten stellen aan nieuwe badkamerproducten en -accessoires. Eén van de vragen in het Qudata-onderzoek naar de customer journey van kopers van badkamerproducten is welke eisen zij stellen aan deze producten. De responses weerspiegelen veranderende prioriteiten en voorkeuren, variërend van prijs en kwaliteit tot design en duurzaamheid. Hier is een gedetailleerde analyse van de belangrijkste bevindingen: Lees verder ... |
Stijging omzet detailhandel De omzet van de Nederlandse detailhandel is in de maand juli gestegen met 2,6 procent in vergelijking met deze maand vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. De detailhandel zag het verkoopvolume gemiddeld met 2,1 procent stijgen. Online werd zelfs 10,8 procent omgezet. Lees verder ... |
Conjunctuurmeting bouwmaterialenhandel De branche is minder negatief, maar nog altijd is er sprake van een omzetdaling. Dit blijkt uit de conjunctuurmeting bouwmaterialenhandel voorjaar 2024 van Hibin, netwerk voor de bouwlevering. Na een relatief scherpe daling in omzet en brutomarge over het afgelopen halfjaar lijken er voorzichtig aan iets betere tijden aan te komen. Lees verder ... |
Branchedag Zonwering op 18 maart Wie wordt de Zonvakker van het Jaar? In de vorige editie van Zonvak Magazine maakten wij de drie genomineerden voor de Zonvakker van het Jaar award 2023/34 bekend. In willekeurige volgorde zijn dit: Van van Ee, Vitrona en Ambiance Goes.De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens de Branchedag Zonwering, die is gepland op maandag 18 maart. Lees verder ... |
Inflatie een belemmering? Prijsstijgingen, iedereen heeft ermee te maken. Zowel zakelijk als privé is alles duurder geworden in de afgelopen maanden. De energieprijzen hebben in 2022 de inflatie enorm gestuwd. Nu zijn het de v... Lees verder ... |
De kunst van het verleiden
Als ondernemer ben je continue bezig met het verleiden van je klant om een aankoop bij jou te doen. In de huidige economische omstandigheden lijkt dat een hele opgave, een ware kunst. De consument is ... Lees verder ... |