Qudata Onderzoek Trends bij aankoop van keukenapparatuur Elk jaar voert Qudata een grootschalig consumentenonderzoek uit onder een netto meer dan 1.000 kopers om inzicht te krijgen in het aankoopproces (Customer journey) van keukenapparatuur. Dit onderzoek biedt een waardevol perspectief op de dynamiek en verschuivingen binnen de markt, en helpt bedrijven om strategieën af te stemmen op de steeds veranderende behoeften en voorkeuren van consumenten. Lees verder ... |
Qudata Consumentenonderzoek Trends en voorkeuren keukenkopers De Nederlandse keukenmarkt heeft de afgelopen vijf jaar opvallende verschuivingen en evoluties doorgemaakt als het gaat om voorkeuren en trends. Dit artikel werpt een licht op deze veranderingen door middel van een gedegen analyse van verzamelde gegevens over keukentrends, met een speciale focus op de ontwikkelingen van 2019 tot en met 2023. We verkennen de opkomst en ondergang van keukentrends en kijken naar wat deze verschuivingen betekenen voor zowel keukenontwerpers als kopers. Lees verder ... |
Klanten binden Met Keukenwiki werken aan expertise Olga Kuiper is trainer, verandercoach, schrijver en columnist en heeft de liefde voor de keukenbranche nooit losgelaten. Ze werkt met veel plezier aan de Keukenwiki, een kennisbank met onafhankelijke productinformatie met als doel de keukenverkoper en iedereen in de keukenbranche de kans te bieden zichzelf deskundiger te maken. Lees verder ... |
Positionering keukenverkopers Waarom koopt klant bij u? De Nederlandse keukenmarkt is een competitieve en dynamische sector waarin consumentenvoorkeuren voortdurend veranderen. In 2022 voerde Qudata een uitgebreid marktonderzoek uit onder 1.000 consumenten die recentelijk keukenproducten hadden gekocht. Het doel was de Customer journey van de consument in kaart te brengen, waarbij ook inzicht werd verkregen in de factoren die hun keuze van winkelier beïnvloeden en de evolutie van de naamsbekendheid van de belangrijkste keukenretailers in Nederland. Lees verder ... |
Toekomst van E-commerce Internetverkopen stijgen minder snel dan verwacht Thuiswinkel.org, Shopping Tomorrow en GfK hebben de afgelopen jaren gezamenlijk uitgebreid onderzoek verricht naar het online uitgavegedrag van consumenten. In dit artikel vergelijken we de cijfers van GfK voor Thuiswinkel met die van Qudata over de afgelopen jaren in specifieker onze branches. De focus van die vergelijking ligt op de ontwikkeling van consumentenbestedingen via internet. Uit deze onderzoeken blijkt, dat de prognose van de groei van deze verkopen minder hard gaan dan oorspronkelijk gedacht. Lees verder ... |
Samsung lanceert nieuwe Food app Samsung kondigt de nieuwe wereldwijde app aan: Samsung Food. Het is een gepersonaliseerde AI-gestuurde voedings- en receptenplatform dat zich aanpast aan de behoeften en levensstijlen van de gebruiker... Lees verder ... |
Ontwikkelingen markt keukenapparatuur Speciaalzaken blijven dominante afzetkanaal De keukenapparaatmarkt is een levendige en dynamische sector waarin verschillende factoren, zoals verkoopkanalen en consumentenvoorkeuren, voortdurend in beweging zijn. Om meer inzicht te krijgen in deze complexe marktbewegingen, hebben we een diepgaande analyse uitgevoerd van het marktaandeel van diverse keukenapparaten, waaronder ovens, stoomovens, fornuizen, magnetrons, koffiezetapparaten en vaatwassers. Lees verder ... |
Ontwikkelingen in de markt voor keukenapparatuur Keukenapparatuur in afzetkanalen en marktaandelen (1) In dit artikel worden de ontwikkelingen in de markt voor keukenapparatuur geanalyseerd aan de hand van de verkoopafzetkanalen en marktaandelen. Grafieken worden gebruikt om inzicht te krijgen in de trends en verschuivingen binnen de verschillende retailsegmenten. De focus ligt op de afzetkanalen, zoals keukenspeciaalzaken, huishoud- en/of electrozaken, woonwarenhuizen, bouwmarkten en bouwmaterialenhandels. Lees verder ... |
Trends in keukenapparatuur (1): Energiebesparing boven aan lijstje consument Uit het meest recente onderzoek naar de aanschaf van keukenapparatuur blijkt dat de trends en de soorten apparatuur door de jaren heen niet schokkend veranderen. Zoals te verwachten kopen consumenten meer elektrische kookapparatuur en minder gaskookplaten. Energiebesparing is de top-trend. Lees verder ... |
Qudata consumentenonderzoek Badkamertrends over de afgelopen vijf jaar De Nederlandse badkamermarkt is voortdurend in beweging, waarbij consumenten en ontwerpers altijd op zoek zijn naar nieuwe en verfrissende ideeën voor badkamerinrichting. In dit artikel onderzoeken we de tien belangrijkste badkamertrends die de afgelopen vijf jaar hebben plaatsgevonden, gebaseerd op gegevens van 2019 tot en met 2023. De genoemde percentages geven aan hoeveel van de respondenten deze trend heeft genoemd. Aan het onderzoek namen 1.043 consumenten deel die in de voorgaande zes maanden een badkamer of badkamerproduct hebben gekocht of dat de komende zes maanden van plan waren. Lees verder ... |
Tuintrends 2024 Tuinbranche Nederland Tuinbranche Nederland presenteert drie nieuwe tuintrends van 2024: Viva la Vida, Gentle Paradox en Meaningful Earth. Ontspannen, genieten en duurzaamheid gaan bij deze trends hand in hand samen. Viva ... Lees verder ... |
Analyse badkamermarkt (4): Consumenteneisen en informatiebronnen bij kopen van badkamerproducten In 2022 deed Qudata een grootschalig onderzoek naar de customer journey van consumenten die badkamers en -accessoires hadden gekocht of binnenkort gingen kopen. In dit artikel een analyse van de eisen die consumenten stelden aan de producten die zij zochten én de manieren waarop zij aan de slag gingen om informatie te verzamelen Lees verder ... |
Analyse badkamermarkt (3): Hoogste inkomens kopen bij speciaalzaken De afgelopen twee edities en ook de komende edities worden de verkopers van badkamers en -producten nader geanalyseerd en met elkaar vergeleken. Op deze pagina’s kijken we naar de gemiddelde gezinsinkomens van de kopers bij deze ketens. Hoewel het hier gaat over de aankoop van sanitairproducten geeft deze analyse ook weer een aardig beeld van de positionering van retailers. Lees verder ... |
Analyse badkamermarkt (2): Lage prijs versus locatie Badkamers en -accessoires worden door verschillende soorten retailers verkocht. Van woonwarenhuizen tot bouwmarkten en speciaalzaken. In het jaarlijkse onderzoek naar de customer journey in de badkamermarkt onderzoekt Qudata onder meer waarom en wat consumenten kopen bij deze afzetkanalen. In deze aflevering een analyse met het waarom consumenten voor een bepaalde verkoper kiezen. Lees verder ... |
Analyse badkamermarkt 1: Consument kent zijn sanitairverkopers De afgelopen jaren onderzocht Qudata de markt voor badkamers en badkamerproducten. De komende maanden gaan we analyses presenteren op basis van dit onderzoek. In dit deel aandacht voor de naamsbekendheid van de verschillende soorten retailers. De komende afleveringen aandacht voor het wat, waar en waarom consumenten producten kochten. Lees verder ... |
Bekendste sanitairmerken vergeleken (1) Merken zijn sterk, bekend en vertrouwd Ieder jaar vraagt Qudata ruim 1.000 consumenten die een sanitairproduct hebben gekocht, hoe zij tot die keuze zijn gekomen. In deze rapporten wordt de hele customer journey in kaart gebracht. In deze analyse worden de bekendste sanitairmerken met elkaar vergeleken. Hoe bekend zijn ze, waarom zijn ze zo bekend en wat vinden hun kopers van deze merken? Lees verder ... |