Keukeninterieur toevoegen aan meubels
 
Formule Trendhopper Keukens
VME is als organisatie binnen de Nederlandse keukenmarkt nog vrij onbekend; en dat is vreemd, gezien haar enorme omzetvolume in Duitsland en daarop gebaseerde scherpe inkoopcondities. Daarin komt nu verandering, met de opstart van een nieuwe formule: Trendhopper Keukens. We spreken in Hilversum met Henk Voortman en Bart de Jager van VME.
 
“We zijn in 10 jaar gegroeid van 0 naar 100 miljoen inkoop, met name in meubels”, zo vertellen Henk Voortman (directeur VME Nederland) en Bart de Jager (verantwoordelijke voor de keukens) over de VME-organisatie. “Binnen VME zijn de ondernemers -de meesten zijn familiebedrijven- zelf de eigenaar van de dienstverlenende organisatie met een coöperatief uitgangspunt. We hoeven niet de schoorsteen van een eigenaar of aandeelhouders, maar alleen die van de ondernemers te laten roken. Onze organisatie is volledig transparant; alle cijfers staan bijvoorbeeld voor iedereen inzichtelijk op internet. We zijn open over onze inkoopvolumes en onze balans en kostenstructuur. Internationaal komt een kwart van de 1,4 miljard omzet vanuit de verkoop van keukens. Ook de verkoop van zitmeubelen bepaalt nog eens een kwart. En sterk groeiend zijn de woonaccessoires en verlichting, met name binnen onze formule Trendhopper. In de crisisjaren was de consument eerder bereid om nieuwe accenten in zijn interieur aan te brengen dan om zijn gehele meubilair te vervangen.”

En juist die woonaccessoires vormen weer een brug naar Trendhopper Keukens?
“Trendhopper is inderdaad meer dan alleen maar woonaccessoires en ‘bankje-kastje’. Het is een inspirerende en trendy formule. We hebben besloten daar de productgroep keukens aan toe te voegen, maar dan het totale keukeninterieur. De keuken wordt steeds meer een onderdeel van het complete interieur. We kunnen vanuit Trendhopper de keuken op een andere manier benaderen dan de traditionele vakhandel dat doet.
Trendhopper zelf is een landelijke formule met 18 winkels, met een grote merkenbekendheid. Gezien die situatie -qua geholpen merkenbekendheid staan we op de derde plaats- is het niet onverstandig om ook keukens te gaan aanbieden. En verscheidene meubelzaken binnen de VME-ondernemers zoals Carré Volendam en IJtsma Opeinde hebben al aangetoond dat het prima mogelijk is om meubel- en keukenverkoop op een zeer winstgevende manier te combineren.”

Wat ligt aan de basis van deze formule?
“Voor Trendhopper-ondernemers is het heel interessant om de ‘over’-meters in hun winkel met keukens te vullen, omdat dit een hogere omzet per vierkante meter oplevert. Dat past natuurlijk niet binnen alle 18 vestigingen. Ook de ondernemer zelf moet het willen en kunnen. We hebben momenteel acht vestigingen gepland om naar Trendhopper Keukens om te bouwen. Om te beginnen onze grote vestiging in Eindhoven, met Bart Reinders, een jonge dynamische ondernemer, die veel belangstelling voor innovatie heeft. Vervolgens Den Bosch en Alexandrium, waar allebei voldoende meters beschikbaar zijn op een boulevard. Maar ook Zutphen is bijvoorbeeld wellicht mogelijk, waar de firma Eijerkamp een grote regionale bekendheid heeft met zelfs een landelijke uitstraling.”

Hoe kan je de module Trendhoppers Keukens binnen de totale formule omschrijven?
“Er wordt rond de 200 meter aan keukens gepresenteerd. Heel brutaal zou je het ‘een Ikea met een strik erom’ kunnen noemen. Verscheidene van onze vestigingen bevinden zich bij een Ikea; en wij willen het eigenlijk iets beter en iets anders doen. Met voorgemonteerde kasten. Met ook een combinatie met meubels en woonaccessoires. Het concept hebben we dan ook bewust laten maken door iemand die vanuit styling en interieur komt. Daarbij wordt niet specifiek uitgegaan van de keukens, maar vanuit onze vier verschillende woonstijlen: Base, Fun, Raw en Bright. Het gaat om een totaalconcept: je ziet in de winkel een keuken, maar tegelijkertijd daarbij ook de meubels en accessoires. We denken vanuit het totale interieur van de woning. Dat gaat naadloos in elkaar over. Er is binnen de winkel dus niet sprake van een aparte vloer of een aparte ingang. We willen de keukens bepaald niet standaard presenteren, maar met beleving en meer ruimtelijk. De consument krijgt er ook zelf de mogelijkheid om hun keuken te ontwerpen, maar dan met gebruiksvriendelijke software. De prijsstelling van een keuken inclusief apparatuur begint bij de prijsknaller 2.495 euro en loopt bijvoorbeeld tot 9.995 euro. Maar de gemiddelde prijs van de meeste keukens zal rond de 7.000 euro liggen. We voeren binnen ons assortiment een beperkt aantal merken: één keukenmerk, namelijk ons private label Trendhopper geproduceerd bij Wellmann, de Nederlandse apparatuurmerken Pelgrim en Etna en één werkbladenleverancier: Dekker. We zijn er klaar voor! Tijdens het Pinksterweekend wordt de vestiging in Eindhoven al geopend.”
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google