"Wij zijn een partner voor ondernemers"
 
Nieuwe producten steeds belangrijker op Marktplaats
Marktplaats noemt zichzelf tegenwoordig 'De plek om nieuwe en tweede hands spullen te kopen en verkopen'. Het is dus allang niet meer enkel de site waar consumenten hun gebruikte spullen slijten. Integendeel, maar liefst veertig procent van de 6,5 miljoen unieke bezoekers per maand, zoekt op Marktplaats naar nieuwe producten en inmiddels is 25 procent van de verkochte producten ook daadwerkelijk nieuw. Kortom, Marktplaats is uitgegroeid tot een speler van formaat.
 
Is Marktplaats een bedreiging voor de fysieke winkel? Dennis van Allemeersch, directeur B2C bij Marktplaats zegt stellig van niet. "Wij zien onszelf zeker niet als concurrent voor de zakelijke markt. Dat zouden we zijn als we zelf producten verkochten. Maar Marktplaats is geen webshop, we zijn een platform waar consumenten en ondernemers elkaar treffen. Wij beschouwen ons als partner van ondernemers. We ondersteunen hen om een deel van hun inkomen te genereren. Veel ondernemers zijn tegenwoordig zelfs al geheel of gedeeltelijk afhankelijk van de handel die ze op Marktplaats drijven. Wij bieden hen faciliteiten dat te doen."

Wat dat betreft is er de laatste jaren veel veranderd binnen Marktplaats. Aanvankelijk was het de site waar de consument z'n gebruikte goederen probeerde te slijten. Marktplaats is de pionier en bekendste site op dat vlak in Nederland. Maar langzaam begon de site ook een handelsplaats te worden voor nieuwe goederen. Inmiddels is de verkoop van nieuwe producten een structureel onderdeel van Marktplaats. De website biedt bedrijven, van groot tot klein, diverse mogelijkheden om te adverteren en producten aan te bieden. Daar maken er steeds meer gebruik van, zegt Van Allemeersch.
"Ondernemers willen zijn waar hun klanten zijn. En met 6,5 miljoen unieke bezoekers per maand mag je stellen dat die klanten bij ons zitten. Dus wij willen het bedrijven makkelijk maken om op Marktplaats aanwezig te zijn. Wij bieden hen de faciliteiten om op een efficiënte manier omzet te maken."
De consument op Marktplaats zoekt namelijk niet meer specifiek naar tweedehands spullen.
Van Allemeersch: "Marktplaats wordt meer en meer gebruikt als een soort generieke product-zoekmachine. Dat komt eigenlijk voort uit de oorspronkelijke C2C-gebruik. Aanvankelijk ging de consument op zoek naar tweedehands gereedschap. Maar dat is langzamerhand opgeschoven, de consument zoekt nu gewoon gereedschap."
Sterker nog, zo vertelt Van Allemeersch vervolgens, vier op de tien bezoekers van Marktplaats is al specifiek op zoek naar nieuwe producten en een kwart van hetgeen via de advertentiesite wordt verhandeld is ook nieuw.
"Het gedrag van de consument is langzaam veranderd. Wij spelen daarop in door ondernemers te faciliteren, zo groeit het aanbod op Marktplaats verder en kunnen we de consument nog beter van dienst zijn. Die heeft ruime keuze en kan uitstekend de vergelijking maken tussen nieuwe en tweedehands producten en zo een weloverwogen keuze maken. Maar dat betekent volgens ons ook dat het zeker voor MKB-bedrijven steeds relevanter wordt om op Marktplaats aanwezig te zijn."

Prijs
Het risico dreigt dat door het enorme aanbod in zowel tweedehands als nieuwe producten de prijzen onder druk komen te staan.
"Vooropgesteld, wij zetten geen prijzen, maar faciliteren alleen", zegt Van Allemeersch. "En ja, de consument is absoluut prijsbewust, zeker in deze tijd. Maar uiteindelijk is het de marktwerking en daarbij ook de transparantie, die de prijs bepaalt."
Laten we het dan anders stellen: is het zo dat en vooral goedkope goederen worden aangeboden op Marktplaats en niet of minder de luxere producten?
Van Allemeersch: "Dat beeld heb ik niet. Alleen al als je kijkt naar het soort zakelijke adverteerders dat we hebben, dat is enorm divers, van hoog tot laag in de markt. En als je dan naar de vraagkant kijkt, met 6,5 miljoen maandelijkse bezoekers kan je natuurlijk allerminst stellen dat Marktplaats enkel prijsjesjagers trekt. Natuurlijk is elke consument op zoek naar een goede deal maar prijs is maar een van de componenten daarin. Mensen zoeken ook naar service en kwaliteit. Kijk, er is veel veranderd in vergelijking met een jaar of vijf, zes geleden. Toen had Marktplaats inderdaad nog een wat goedkope uitstraling. Maar de uitstraling die we nu hebben is meer een afspiegeling van de maatschappij. Het goedkope is eraf, maar anderzijds worden er niet veel Lamborghini's op Marktplaats verkocht."

Herkenbaarheid
De kracht van Marktplaats zit hem volgens Dennis van Allemeersch mede in de herkenbaarheid van de site, die tot op de dag van vandaag qua kleurstelling en indeling nauwelijks is veranderd. Niettemin wordt er continu gewerkt aan verbetering en vernieuwing van de website. In de loop van dit jaar staat er weer een volledige vernieuwing gepland.
"Daarbij moet je 'volledig' wel relatief zien", zegt Van Allemeersch. "Marktplaats blijft herkenbaar; de basis blijft hetzelfde maar achter de schermen zijn we volop bezig met nieuwe ontwikkelingen, zoals de hoeveelheid data die je kan doorgeven. Dat betekent bijvoorbeeld dat bezoekers meer en grotere foto's kunnen plaatsen. Ook op gebied van zoeken en vinden zijn we bezig met verbetering."
Het oorspronkelijke doel van Marktplaats blijft hetzelfde en essentieel, benadrukt Van Allemeersch. Een veelheid aan producten, je zoekt wat je vindt, tegen een goede prijs. Kansen voor verder ontwikkeling liggen met name in het zakelijke aanbod. "De trend dat ondernemers op Marktplaats actief zijn, die zet zich door. We willen het hen zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk maken, zodat zij zich bezig kunnen houden met hun uiteindelijk doel, en dat is omzet maken."
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2012 - januari | Pagina(s) 20,21,23
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken