Een breed scala aan badkamerwinkels
 
'De sanitairmarkt is een grote markt, met veel afzetkansen. Het is een halfproduct waar veel toegevoegde waarde aan gekoppeld kan worden', zo omschrijft het Hoofdbedrijfschap Detailhandel de badkamer- en installatiebranche in haar recente Structuurstudie. Want een branche waar 2,7 miljard euro in omgaat, verdeeld over 5455 verkooppunten, kan men inderdaad als een grote markt beschouwen.
 
Alleen al aan producten wordt binnen de badkamer- en sanitairbranche jaarlijks 1,1 miljard euro verdiend, met daarnaast nog eens 0,3 miljard euro aan tegels voor badkamers. Daarbij komt nog een aanzienlijk bedrag aan installatiekosten.
Vanzelfsprekend kunnen we deze totale markt in diverse segmenten verdelen, met elk hun eigen toegevoegde waarde. Tegenover 470 badkamerspeciaalzaken, 130 winkels in keukens én badkamers en 160 tegelspeciaalzaken staan ook 1980 installatiebedrijven zonder showroom. En tussen die twee uitersten bevinden zich nog eens 1440 installatiebedrijven met showroom, 1095 bouwmarkten en 180 overige detailhandelskanalen die zich op badkamers en sanitair storten. Dan hebben we het nog niet eens over ZZP?ers en aannemers en kunnen we daarnaast ook de verkoop via internet -denk aan www.badkamermarkt.nl- niet te vergeten.
En die verschillende segmenten naderen elkaar steeds meer. Want bouwmarkten zoeken verluxing, zoals blijkt uit het nieuwe showroomconcept van Praxis, terwijl juist speciaalzaken weer ?instapmodellen? leveren, om ook het lagere prijssegment te bedienen. Volgens GfK-cijfers wordt de omzet van bouwmarkten voor 13 procent bepaald door de productgroep sanitair.

Groothandel
Wanneer we de gehele distributiestructuur overzien, dan bevinden zich tussen de fabrikant, agent en importeur enerzijds en de consumentenmarkt, inclusief de projectmarkt anderzijds niet alleen de genoemde verkooppunten. Binnen de sanitairmarkt speelt de sanitairgroothandel -inclusief de bouwmaterialengroothandel- namelijk een opvallende rol. Menig fabrikant belevert de detailhandel grotendeels via de groothandel.
Wanneer we ons richten op de badkamer- en sanitairzaken met showroom, dan zijn er om te beginnen enkele formules met een jarenlange ervaring, zoals Baderie, Sanidrõme , Bad & Body en Sanitiem. Deze hebben inmiddels concurrentie gekregen van formules als Sanidump, die zich richten op het onderste prijssegment, maar ook van woonformules als IKEA, Nijhof en wat accessoires betreft Jisk. En IGM Holding, waartoe ook Baderie en InstalCenter behoren, breidde uit met de formule Badkamer in Beeld.
Opvallend is vooral ook de opkomst van combinaties van keuken- en badkamerformules. Individuele keukenondernemers openden in de afgelopen jaren een aanvullende badkamerafdeling. Maar sommige grote filiaalbedrijven van keukenformules -onder meer enkele behorende tot De Mandemakers Groep- breiden hun activiteiten eveneens uit met badkamers, zoals Brugman Keuken & Bad en Grando Keuken & Bad. En keukeninkooporganisaties zoals Der Kreis voegden een succesvolle badkamerformule als Mijn Bad aan hun kernactiviteiten toe.

Installatie
De badkamerzaken met showroom bereiken hun omzet via verschillende assortimentsgroepen, zo blijkt uit het structuuronderzoek van het HBD. De badmeubelen bepalen die omzet voor 14 procent, de douche/badwanden eveneens 14 procent, het groot sanitair 26 procent, badkamerverwarming 9 procent, accessoires 10 procent, klein sanitair 15 procent en overige artikelen 5 procent. Opvallend is, dat de reparatie en vervanging van sanitair slechts voor 6 procent de omzet bepaalt. Dat is bij installateurs zonder showroom heel anders, want daar maakt de reparatie en vervanging zelfs 16 procent van de totale omzet uit.
Bronnen: Qudata, juli 2008, Hoofdbedrijfschap Detailhandel, januari 2008, GfK 2007
 
 
◀ Terug Delen
 
STS Badkamer Adresgids | 2008 - augustus | Pagina(s) 6,7,9
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google