Via deze pagina kunt u zoeken in ons gehele redactionele archief (meer dan 20.000 artikelen!).

Onlangs heeft de redactie alle artikelen in haar archief opnieuw geindexeerd. U kunt nu hieronder kiezen tussen een trefwoord zoekopdracht (in het linkervakje), via onze classificatie (kies een zoekterm in het rechtervakje) of beide.

Er bestaat vooralsnog de mogelijkheid, dat u werkaantekeningen of anderszins incomplete records aantreft. Geleidelijk zullen deze imperfecties uit het archief verdwijnen. De teksten in onze gedrukte uitgaven gelden als 'officile publicatie'.

Standaard zoeken
Klik op uitgebreid zoeken om een specifieke zoek opdracht uit te voeren.
 
Uitgebreid zoeken
 
Zoeken op trefwoord(en)
 

 
 
Omzetgroei groothandels
De Nederlandse groothandel zag haar omzet in het vierde kwartaal van afgelopen jaar met 7 procent groeien ten opzichte van een jaar eerder. Dit betekent volgens het CBS de grootste omzettoename sinds ...
Lees verder ...
 
Overzicht woonbranches
Het jaar 2016 was een uitstekend omzetjaar
Ook dit jaar vroegen we aan ondernemers uit de keuken-, badkamer-, zonwering-, doe-het-zelf- en klusbranche naar hun mening over de actuele situatie van hun branche en hun eigen bedrijf. In dit jaaroverzicht nemen we het gemiddelde van deze vijf branchepanels, om een goed beeld te krijgen van de woonbranche in 2016.<br>
Lees verder ...
 
Panels gingen positief de zomer in
Barometers staan op groen
Het komt, ook na de economische crisisjaren, niet zo vaak voor dat de Branchebaromers van de panels van de keuken-, badkamer-, zonwering-, klus- én dhz-branches allemaal op groen staan. Maar in mei 2016 was dit uiteindelijk toch het geval. De meerderheid van de ondernemers ging met een zonnig gevoel de zomer in.
Lees verder ...
 
Verschillen huurders en eigenaren van koopwoningen
Huurders en kopers besteden weer geld aan woongenot
Om optimaal te kunnen inspelen op de wensen van klanten moeten retailers een goede indruk hebben van hun achtergronden, kooppatronen, wensen en eisen. In dit artikel wordt door Qudata gekeken naar de karaktereigenschappen, overeenkomsten en verschillen van bewoners van huurwoningen en eigenaren van koopwoningen. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen nieuwbouw en bestaande bouw.
Lees verder ...
 
Trends in apparatuur
Design verdringt prijsaspect
Het einde van de economische crisis en de 'kopersstaking' binnen de keukenbranche is inmiddels ook goed af te lezen in de aspecten die consumenten als 'belangrijk' noemen. De aandacht is aan het verschuiven van de aspecten 'prijs' en 'service en garantie' naar die van 'design' en 'kleuren en materiaalgebruik'. <br>
Lees verder ...
 
Verwachtingsbarometers
Woonbranche positief over 2017
De retailers uit de woonbranches begonnen het jaar bijzonder optimistisch. In alle segmenten -keukens, badkamers, zonwering, dhz en klusbedrijven- is men optimistisch wat betreft de verwachtingen voor hun branche en de economie in het algemeen. Dat blijkt uit de Verwachtings- en Economiebarometers. Toch nam het aantal faillissementen weer wat toe.
Lees verder ...
 
Qudata Consumentenonderzoek
Positionering van winkelmerken
Bij de consumentenonderzoeken naar de 'customer journey' van merken en producten in de woonbranches verricht Qudata sedert enkele jaren ook onderzoek naar de verschillende aankoopkanalen. De respondent wordt niet alleen gevraagd wat men gekocht heeft, maar ook waar en vooral waarom. Deze resultaten geven een aardig inzicht in de positionering van retailketens.<br>
Lees verder ...
 
Vertrouwen woningmarkt naar nieuw record
De indicator die het consumentenvertrouwen in de woningmarkt weergeeft, steeg in april tot 118 punten, zo laat Vereniging Eigen Huis weten. “Dat is 2 punten meer dan in de voorgaande maand en de hoo...
Lees verder ...
 
MKB positief over toekomst
Ondernemingen in het MKB zijn ondanks de economische crisis positief over de toekomst. Zo verwacht 62 procent van de bedrijven de komende drie jaar te gaan groeien. Dit blijkt uit de resultaten van de MKB Marktmonitor 2009 die op 22 oktober bekend gemaakt zijn.
Lees verder ...
 
Barometer schuurt tegen 50 punten aan
Vertrouwen maakt pas op de plaats
Hebben de economen iets te vroeg gejuicht? In de afgelopen maanden rolden de positieve cijfers van consumentenvertrouwen, woningbouw en consumentenbestedingen over elkaar heen. Het ene cijfer was nog mooier dan het andere. Dat vertrouwen wankelt gelukkig niet, maar maakt wel even pas op de plaats. Al geeft het CBS aan dat het Ondernemersvertrouwen bij de retail nog wel groeit.
Lees verder ...
 
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Volgende
 
Gevonden in onze andere uitgaven 
 
   Positionering keukenretailers (2):
Ikea onderscheidt zich van andere retailers
Van de vijf meest genoemde keukenretailmerken is in de vorige editie van KIM een analyse gemaakt van de redenen waarom consumenten voor deze verkoper hebben gekozen. In dit artikel volgt een analyse naar wie er voor bepaalde merken hebben gekozen. Groot zijn de onderlinge verschillen niet; vooral Ikea lijkt zich te onderscheiden van de rest.
Lees verder ...
 
 
   Positionering keukenretail
Klant maakt heldere keuze voor retailer
Uit meerjarige onderzoeken naar de aanschaf van keukens blijkt dat de kopers heel goed weten waarom zij hun keuken bij een bepaalde keten kopen. In deze analyse: wat zijn de redenen om voor een bepaalde retailer te kiezen? Soms een lage prijs, soms deskundigheid en betrouwbaarheid. Uit het overzicht over meerdere jaren is duidelijk te zien hoe grote spelers op deze markt zich profileren.
Lees verder ...
 
 
   Hoe koken Nederlanders het liefst?
Keukenmerk Etna deed onderzoek naar het kookgedrag van Nederlanders. “Op dit moment zet 56 procent van de Nederlanders de pannen (bijna) iedere avond op het vuur (gaskoken), een derde kookt op induc...
Lees verder ...
 
 
   Niet alle mannen kunnen klussen
Maar liefst 22 procent van de Nederlandse vrouwen zegt beter te kunnen klussen dan hun partner. Dit blijkt uit een onderzoek van LaminaatenParket.nl onder 1.336 Nederlanders met een relatie, uitgevoerd door PanelWizard. Van alle vrouwelijke respondenten vertrouwt daarnaast een kwart haar wederhelft niet met zware klusapparatuur.
Lees verder ...
 
 
   Consumentenonderzoek geeft inzicht
Leeftijd bepaalt keuze bij aanschaf badkamer
Consumenten die wat ouder zijn, stellen andere eisen bij de aankoop van badkamers dan jongeren. Zo vinden zij comfort en veiligheid belangrijk. De groep van 41 tot en met 55 jaar vernieuwt badkamers vaker helemaal. Jonge consumenten willen nieuwe producten, omdat ze vaker verhuizen en dan opnieuw gaan inrichten.
Lees verder ...
 
 
   Qudata onderzoek toont aan:
Keukenzaak belangrijkste verkoper van apparatuur (1)
Hoewel keukenapparatuur door steeds meer afzetkanalen wordt verkocht, is de keukenspeciaalzaak (KRT) nog steeds de belangrijkste. Dit blijkt uit recent onderzoek van Qudata naar de afzet van deze producten. Zoals verwacht mag worden is het marktaandeel in aantallen met name voor inbouw erg hoog, maar zelfs van vrijstaande apparatuur gaat eenderde via de keukenspeciaalzaak.
Lees verder ...
 
 
   Consumentenonderzoek badkamermarkt
Speciaalzaak heeft grootste marktaandeel
Uit het meest recente consumentenonderzoek Qudata Markt- & Trendanalyses naar de markt van badkamers en badkamerproducten (mei 2019) blijkt, dat de rol van de speciaalzaak nog steeds sterk is. De verkoop via winkels neemt weliswaar gedurende de jaren iets in belang af, maar is nog steeds verreweg het belangrijkst.
Lees verder ...
 
 
   61% Nederlanders wil best klushuis
Maar liefst 61 procent van de Nederlanders is bereid om een woning te kopen of te huren waar nog aan geklust moet worden. Dit blijkt uit onderzoek van Offerteadviseur, een onafhankelijke website waarop iedereen offertes kan aanvragen en vergelijken voor ieder soort klus in, op of rondom het huis, gehouden onder 1.022 Nederlanders van 18 en ouder.
Lees verder ...
 
 
   Wat sanitairconsumenten vinden
Buitenlandse bouwmarkten positioneren zich duidelijker
Bouwmarkten in Nederland onderscheiden zich op het gebied van sanitair amper van elkaar. Voor een deel is dat te begrijpen, omdat ze een grote markt moeten bedienen met relatief imagoloze producten. Opvallend is echter dat de nieuwkomers Hornbach en Bauhaus zich juist wel anders hebben gepositioneerd tussen de Nederlandse retailers.
Lees verder ...
 
 
   Grote verschillen per segment
Forse omzetgroei is voorbij
De consumptieve bestedingen van de Nederlandse huishoudens nam afgelopen jaar nog toe. Maar de omzet van de woonbranche als geheel bleef daarbij achter. “De forse omzetgroei die de gevestigde woonbranche afgelopen jaren telkens noteerde, is voorbij”, constateert ook INretail. Bovendien zijn er grote verschillen per regio en per branchesegment.
Lees verder ...
 
 
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Volgende
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken