Woonwarenhuis favoriet bij huurders
 
Aankoopkanalen onder de loep:
Enkele maanden geleden keek Qudata naar de verschillen tussen eigenaren van koopwoningen en bewoners van huurwoningen bij de aanschaf van woonproducten. In dit artikel neemt Qudata de verschillende aankoopkanalen onder de loep.
 
Uit de verschillende consumentenonderzoeken blijkt iedere keer weer, dat internet belangrijker wordt bij het bepalen van de keus voor een product. Ruim driekwart van de respondenten geeft aan op het wereldwijde web te surfen voor er een aankoop wordt gedaan. Bewoners van bestaande woningen maken iets meer van dit medium gebruik dan bewoners van nieuwbouwwoningen.

Oriëntatiefase
Natuurlijk worden meer bronnen naast elkaar gebuikt en hier blijkt de winkel nog steeds erg belangrijk te zijn. Bijna 70 procent van de eigenaren van bestaande woningen en 63 procent van de eigenaren van nieuwe woningen zoeken ook fysieke informatie in de winkel vóór zij een aankoop doen. Bij bewoners van huurwoningen ligt dat iets lager; 61 procent van de consumenten van een bestaande en 59 procent van een nieuwe woning.
De ondervraagde consumenten oriënteerden zich in vrijwel gelijke mate door gebruik van print (advertenties, folders en mailings) als via hun relatiekring (familie, vrienden, kennissen, social media): ongeveer 37 procent.
Media als televisie en radio spelen in deze fase van de customer journey vrijwel geen rol. Slechts 5 procent van de respondenten maakt hiervan gebruik in de informatiefase.

De aanschaf
Hoewel consumenten aangeven frequent het internet te raadplegen voor informatie over woonproducten koopt het overgrote deel (zo’n driekwart) deze toch gewoon in de winkel. 76 procent van de eigenaren van koopwoningen doet dat, in gelijke mate voor bestaande woningen en nieuwbouw. Huurders van woningen doen dat iets minder; 72 procent van de huurders van bestaande woningen koopt in de winkel en 70 procent van de huurders van nieuwbouwwoningen.
Slechts 16 procent van de bewoners van een nieuwbouwwoning en 15 procent van bestaande woningen bestelt daarentegen via het internet. Eigenaren van woningen doen dat nóg iets minder; 8 procent bij nieuwbouwwoningen en 11 procent bij bestaande woningen.
In opkomst lijkt de aanschaf van woonproducten rechtstreeks van de fabrikant. Tussen de 3 en 6 procent van de consumenten geeft aan dat te doen.

Woonproducten
Bij de aanschaf van woonproducten (keukens, badkamers, keukenapparatuur) zijn speciaalzaken nog steeds het meest populair. Gevraagd naar het aankoopkanaal geven eigenaren van koopwoningen het vaakst aan te kiezen voor de speciaalzaak. Met name eigenaren van nieuwe koopwoningen kiezen hiervoor (74 procent van de ondervraagden). 65 procent van de eigenaren van bestaande woningen zeggen naar de speciaalzaak te gaan. Bewoners van huurwoningen kiezen hiervoor iets minder vaak. 54 procent van bewoners van nieuwe huurwoningen zegt zijn woonproducten te kopen bij de speciaalzaak, maar slechts 38 procent van de bewoners van bestaande huurwoningen doet dat.
Woonwarenhuizen (lees Ikea) zijn favorieter bij consumenten met huurwoningen. Maar liefst 34 procent van de bewoners van bestaande huurhuizen en 31 procent van nieuwbouw huurwoningen kiest voor een woonwarenhuis als aankoopkanaal. Bij eigenaren van koopwoningen is dat 20 procent van de oudere en 14 pocent van de nieuwe huizen.
Ook de bouwmarkt is populairder bij gezinnen met een huurwoning. 29 procent van de bestaande en 27 procent van de bewoners van nieuwe huurhuizen besteedt zijn budget voor woonproducten bij dit afzetkanaal. Bij de huiseigenaren is dat 22 procent bij nieuwbouw en 21 procent bij bestaande woningen.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2016 - juli | Pagina(s) 21,22
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken