Consument koopt bewust
 
Marketingmachines toongevende concerns haperen
De aankondiging van de ING bank dit voorjaar dat er plannen zijn om klantgegevens door te verkopen aan bedrijven zette consumenten-belangenorganisaties en politiek Den Haag op de achterste benen. Na de nodige ophef zette de bank het plan voorlopig in de ijskast. Daarmee was wel de discussie over gebruik van privégegevens van consumenten door bedrijven in gang gezet.
 
Het voornemen van ING om betalingsgegevens te verkopen aan de hoogste bieder schoot bijvoorbeeld in het verkeerde keelgat van Detailhandel Nederland. Veilig betalingsverkeer is voor de brancheorganisatie vele malen belangrijker dan de eventuele voordelen die een dergelijk service biedt. De bank was de week daarvoor overigens al in het nieuws geweest vanwege het feit dat het dit jaar al de meeste online storingen had gehad.

Overstappen
Consumenten kwamen massaal in verweer tegen deze actie van ING. Lees de blogs en opinie-sites er maar op naar: consumenten zijn het beu om elke keer te moeten constateren dat er over hun rug geld wordt verdiend aan (privé)gegevens. Dat geldt niet alleen voor banken, maar eveneens voor de ’vertrouwde’ internet-communities die steeds meer commerciële bolwerken blijken te zijn. Een voorbeeld is Youtube. Vroeger keek je direct de filmpjes die je aanklikte, tegenwoordig is het verplicht minimaal 5 seconden naar een commercial te kijken. Facebook was vroeger vooral een gezellig online poëzie-album, nu een tot in detail gesegmenteerde adverteerders-walhalla. Door de recente overname van Whatsapp door Facebook stapte ruim een derde van de gebruikers van de dienst over naar andere aanbieders, waaronder Telegram. Door de overname is er een kans dat de gegevens van Whatsapp-gebruikers worden opgenomen in het advertentienetwerk van Facebook. Veel gebruikers willen dat niet.

Zuinigheid
Deze ontwikkeling staat niet op zich. Eind maart haalde onderzoeksbureau IRI de landelijke dagbladen met een onderzoek waarin werd gekeken naar de rol van de grote A-merken in het supermarktschap. ”Steeds meer omzet in de supermarkten is juist afkomstig van de versafdelingen vlees, groente en fruit… én van de kleine merken”, vertelde Sjanny van Beekveld van IRI. ”Mensen geven hun geld bewuster uit. Als ze bijvoorbeeld een duur product kopen, dan moeten ze ervan overtuigd zijn dat het van zeer hoge kwaliteit is.” Deze ’zuinigheid’ heeft ertoe geleid dat grote merken als Campina, Douwe Egberts en vooral Pampers hun omzetten zagen dalen. Kleine merken als Hertog Jan, Dole, Wasa en Santa Maria deden juist hele goede zaken. Terwijl de grote jongens onderling op prijs beconcurreren, lijken de kleinere merken meer vertrouwen te krijgen van de productbewuste consument.

In het geweld van prijsstuntende ketens, steeds commerciëlere social media platforms en ontsporende banken ziet het er naar uit dat de kleine merken en ondernemingen hiervan profiteren. Dat is ook goed nieuws voor de oude, vertrouwde speciaalzaak. Voor consumenten is dit nog steeds een baken van vertrouwen, ambacht en vakmanschap. Hierover leest u ook meer over in het artikel op pagina… En wat de banken betreft. Sinds de crisis zijn duizenden consumenten overgestapt naar de Triodos bank, die duurzaam bankieren voorstaat. En die zich ook hardop afvraagt wat groei nu eigenlijk inhoudt: ’Alles wat je aandacht geeft, groeit’. Van die slogan zou ING nog veel kunnen leren.

QR-code: trailer Triodis bank

http://www.emerce.nl/nieuws/dertig-procent-ingklanten-overweegt-overstap?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=dertig-procent-ingklanten-overweegt-overstap&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 0 - mei | Pagina(s) 9
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken