Zelfs Ikea verkoopt online
 
Lauwe zomer wordt een heet najaar
Ikea verkoopt eindelijk online. Het heeft even geduurd, maar het Zweedse concern durft het in Nederland aan de producten ook op de website aan te bieden. Het past in de ontwikkeling waarbij diverse retailers steeds meer diensten aanbieden die 'oorspronkelijk' buiten de formule vielen.
 
Ikea Nederland verkoopt sinds 20 juni ruim 6.000 populaire artikelen online. De webwinkel wordt door het concern vooral beschouwd als een extra service aan klanten die op bepaalde momenten graag vanuit huis winkelen, zodat ze desgewenst kunnen besparen op tijd en transport. “Nederland is voor Ikea een belangrijke markt voor het ontwikkelen van e-commerce,” zegt marketing manager Nico de Jong van Ikea Nederland. “Dit is een drukbevolkt land, met een hoge internetdichtheid en een bevolking die erg actief is op internet en sociale media, en ook steeds meer prijs stelt op online winkelen.”

Strijd
Met andere woorden: er wordt op de vierkante millimeter gestreden om de gunst van de consument. Dat kost de nodige slachtoffers, met als een van de recentste voorbeelden het faillissement van Harense Smid. Die strijd geldt voor fysieke retailers, maar zeker ook voor online players. Gevolg is dat online marktpartijen zich meer segmenteren: Marktplaats heeft een sterke roots in het onderste prijssegment van ‘tweedehand tot Ikea’, terwijl Wehkamp zich steeds meer profileert als mode/woonwarenhuis. Bol.com neemt hier een middenpositie in en stampt in allerijl de ene na de ander speciaalzaak uit de grond (in hoeverre dat op een online-winkel van toepassing is). Wellicht om zoveel mogelijk marktaandeel te verwerven voordat Amazon.com voet zet op Nederlandse bodem. Maar diezelfde fijnmazige retailstructuur weerhoudt Amazon.com waarschijnlijk om de eerste schreden op de Nederlandse markt te zetten.

Vergroten fijnmazigheid
Ikea Nederland heeft sinds dit voorjaar een aantal nieuwe applicaties en diensten gelanceerd: een nieuwe mobiele website met bijbehorende app, verzamel- en transportservice, montageservice voor onder andere keukens. Het past in de huidige ontwikkeling waarbij retailorganisaties steeds meer en beter kijken naar de wensenportefeuille van consumenten. Daaromheen cirkelen de speciaalzaken die op basis van beleving en specifiek assortiment zich onderscheidend in de markt kunnen profileren, fysiek maar zeker ook online...
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - augustus |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken