Woonconsument maakt keuze online
 
Aanbod & variatie op internet groeit
Driekwart van de consumenten start de zoektocht naar een woonproduct online. Ruim 80 procent gaat voor vragen toch liever (ook) naar de winkel. Nog wel... het aanbod en de variatie op het gebied van wonen op internet groeit snel en biedt de consument de mogelijkheid snel (online) een keuze te maken.
 
Uit recent onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses blijkt dat producten als keukenapparatuur, tuinmeubelen en sanitair grif via internet worden verkocht. 70 procent van de consumenten die op zoek is naar apparatuur voor de keuken raadpleegt hiervoor vergelijkingssites. Voor het ‘zien & voelen’ van de apparatuur bezoekt men in circa 80 procent van de gevallen de winkel, waarbij uiteindelijk 40 procent toch weer de apparatuur online koopt. Dit fenomeen, kort aangeduid als ‘showrooming’, lijkt in Nederland zijn beslag te gaan krijgen, maar er is meer aan de hand.

Webrooming
Niet ieder woonproduct leent zich (nog) direct voor online verkoop, zoals een volledige keuken. Dit wordt deels ondervangen door allerlei (deel)diensten online aan te bieden. Bij Ikea kan je heel eenvoudig een boodschappenlijstje samenstellen en vervolgens goed voorbereid afreizen naar de winkel. MHK Nederland, de inkooporganisatie van enkele honderden keukenzaken, lanceerde recent een website waarbij consumenten eenvoudig keukenapparatuur kunnen bestellen én laten installeren. Daarnaast richt de organisatie zich met renoveermijnkeuken.nl op consumenten die tegen een schappelijke prijs hun keuken willen laten opknappen.
Hier lijkt zich een ander nieuw fenomeen te ontplooien, het zogenoemde ‘Webrooming’: hierbij voorziet de retailer de consument online van de informatie die daar verwacht wordt, zoals prijs- en productinformatie, reviews, kortingen, acties etc. Uit onderzoek van het Amerikaanse bureau Accenture blijkt dat 73 procent van de ‘shoppers’ de afgelopen zes maanden heeft ‘geshowroomed’, maar dat maar liefst 88 procent ‘webroomed’.

Clicks & Bricks
Badkamermarkt.nl tracht al enkele jaren de producten zodanig te presenteren, door promofilmpjes en het toevoegen van allerlei ludieke social media-acties, dat consumenten niet alleen op basis van prijs en gemak producten online bestellen. Dit is met name voor pure online spelers van essentieel belang. En dan nog lijkt de combinatie van Click & Bricks hét ticket voor een succesvolle toekomst. 2013 lijkt definitief hierin een kentering teweeg te brengen. De samenwerking van Gamma met Post.nl en de opening van diverse afhaalloketten van Bol.com in de AH-vestigingen brengen de woonmarkt behoorlijk in beweging. Bol lijkt dit jaar sowieso een slag te willen slaan in de woonsector met onder andere de recente lancering van de nieuwe woonwinkel met ruim 80.000 producten. Het concern uit Utrecht voelt de hete adem van Amazon.com in de nek... maar vooralsnog lijkt de Amerikaanse online player van wereldformaat de definitieve vestiging in ons fijnmazige retaillandje nog voor zich uit te schuiven...
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - juni | Pagina(s) 17
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken