Het succesverhaal van Hema
 
Innovatie sleutel voor de toekomst
Een nieuw, hoopvol jaar is aangebroken. De eerste tekenen van economisch herstel zijn gesignaleerd, maar het na-ijleffect is in de markt voelbaar. Er gebeurt een hoop in de woonsector en wat we met z'n allen nodig hebben is een succesverhaal!
 
Kijkend naar het nieuws van de afgelopen weken valt op dat de ontwikkelingen zich in een rap tempo opvolgen. Tuurlijk, er is weer meer vuurwerk verkocht (een geschatte plus van zo’n 10 procent ten opzichte van 2012), maar in de winkelstraten wordt het steeds rustiger. De Ierse keten Primark opent in Nederland winkel na winkel, Ikea wordt beschuldigd van het uitbuiten van de voor hen werkzame Oost-Europese chauffeurs. Free Record is nu samen met nog zo’n gerenommeerd merk ECI in problemen, online woonwarenhuis Fonq (dochteronderneming van Wehkamp) pluste het afgelopen jaar 37 procent.

Nieuwsuur
Dichter bij huis, of beter gesteld de sector, valt op dat partijen kiezen voor bundeling van krachten. THR en Plieger gaan nauw samenwerken, DGNretail heeft zich over laten nemen door formulereus Euretco.
In die zin is de crisis nog dagelijks voelbaar. En nog steeds voer voor de media. Nieuwsuur nodigde in een van de eerste uitzendingen in het nieuwe jaar drie topmensen uit het Nederlandse bedrijfsleven uit: Dick Benschop (Shell Nederland), Rob Zandbergen (USG People) en Ronald van Zetten (Hema). Insteek van het gesprek was het lichte herstel in het consumentenvertrouwen. Rob Zandbergen bevestigde de stelling dat de uitzendsector als een van de eerste sectoren economische veranderingen signaleert. En kwam tot de voorzichtige conclusie dat de Nederlandse economie zich aan het herstellen is. Dick Benschop gaf aan dat Shell redelijk soepel door de crisis is gekomen. Dit heeft ondermeer te maken met het feit dat het bedrijf internationaal opereert, dus ook in landen die niet of nauwelijks getroffen zijn door de crisis. Bovendien investeert het concern nog steeds fors in productontwikkeling en innovatie en is het, volgens volle overtuiging van Benschop, klaar voor de toekomst.

Hema
Ronald van Zetten van Hema boogde zich in Nieuwsuur trots op het feit dat Hema nog steeds nieuwe winkels opent. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland. In een uitzending van de VPRO in januari van het vorige jaar (zie QR-code) was al te zien dat met succes diverse winkels in Frankrijk en specifiek in Parijs werden geopend. Van Zetten vertelde in Nieuwsuur ook dat het bedrijf winkels gaat openen in Spanje en de oversteek maakt naar Groot-Brittannië.
We hebben met z’n allen behoefte aan een succesverhaal, het liefst ook internationaal. Hema spreekt in die zin ook erg aan, omdat het concern zich open en transparant opstelt, zelfs naar de media. Er zijn maar weinig bedrijven die de deuren openen voor een camera-team dat niet door henzelf betaald is. Dat is een redelijke nieuwe benadering van de pers, waarmee Ronald van Zetten optimaal het wapen van freepublicity inzet. Hema is sympathiek, vrolijk, oer-Hollands en dus van ons allemaal.

Het uitrollen van nieuwe initiatieven, zoals de verkoop van zorgverzekeringen, is eveneens van essentieel belang voor het succes van Hema. Want innoveren, gaf ook Dick Benschop van Shell aan, is waar we in Nederland veel meer aandacht aan moeten besteden. Pas dan kunnen we de crisis, ook internationaal, definitief achter ons laten.


QR-codes:
Uitzending Nieuwsuur, vrijdag 3 januari 2014
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1387548

VPRO Teledoc, Het geheim van de Hema, 7 januari 2013
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1317899
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2014 - januari | Pagina(s) 13
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken