Sterke groei internetverkopen De internet-omzet van de detailhandel heeft in de afgelopen maanden een sterke groei doorgemaakt. De omzet was in het tweede kwartaal van 2020 namelijk 54,8 procent hoger dan een jaar eerder, zo blij... Lees verder ... |
ADVERTORIAL Uw berichten in onze dagelijkse nieuwsbrieven In verband met de uitbraak van het Corona-virus en de consequenties hiervan voor onze abonnee’s hebben de redacties van Qumedia besloten om dagelijks een nieuwsbrief uit te brengen met relevante en actuele informatie. Mededelingen van de overheid, uitleg van deze maatregelen door experts en reacties van branchegenoten zullen hiervoor gebruikt gaan worden. Deze speciale bulletins zullen iedere dag rond het middaguur verspreiden. Lees verder ... |
Update coronacrisis KVK: 34% minder starters en 36% meer faillissementen In de maand april zijn 34% minder starters ingeschreven in het Handelsregister van de KVK (Kamer van Koophandel) ten opzichte van april 2019 (12.595 in april 2020 tegenover 18.986 in april 2019). Bijzonder is dat 13% minder ondernemingen gestopt zijn (9.535 in 2020 en 10.980 in april 2019). Lees verder ... |
Update coronavirus Wij horen graag hoe het met u gaat Op de websites van onze media staat de komende maanden een actuele poll. Onze redacteuren vragen iedereen uit onze branches om hun mening hier te geven. De antwoorden zijn volkomen anoniem en kunnen niet getraceerd worden naar u. U kunt hier niet alleen uw oordeel geven, maar ook bijhouden hoe het met uw collega’s gaat. Door op de knop ‘Resultaten’ te drukken kunt u zien wat het lopende resultaat is. Lees verder ... |
Update coronavirus Contact? App ons Veel branchegenoten werken dezer dagen geheel of gedeeltelijk thuis. Communiceren met elkaar is daardoor een stuk ingewikkelder geworden. Niet iedereen is via zijn normale telefoon of mail bereikbaar. Onze medewerkers kunt u altijd bereiken via telefoon of mail en anders wel via onze website. Maar u kunt ook berichten sturen via WhatsApp. Lees verder ... |
Update coronacrisis Consument doet duidelijk minder aankopen Consumenten schroeven hun aankopen flink terug. Sinds afgelopen week ligt het aantal pintransacties bij de fysieke winkels ruim een derde lager dan een jaar eerder. Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau op basis van pintransactiedata van ING. Lees verder ... |
Update coronacrisis Nieuwe crisis dreigt voor bouw Voor de bouwsector dreigt de derde crisis in twaalf jaar tijd. Volgens een berekening van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) zal de bouwproductie mede als gevolg van de coronacrisis met 15 procent dalen, waarbij 40.000 banen verloren gaan. Lees verder ... |
Update coronavirus Ondernemersvraag of reageren? Heeft u specifieke vragen over de (zakelijke) gevolgen van het coronavirus die wij hier nog niet besproken hebben? Of wilt u ergens op reageren? Stuur dan een mailtje naar onze redactie en wij gaan on... Lees verder ... |
CBS-cijfers derde kwartaal
Meer omzet, maar minder verkopen In het derde kwartaal van afgelopen jaar boekte de detailhandel aanzienlijke groei in omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, volgens het CBS. Ondanks deze positieve ontwikkeling valt op dat de werkelijke verkoopcijfers daarentegen zijn afgenomen. Het is essentieel dat retailers flexibel blijven en zich aanpassen aan de steeds veranderende marktomstandigheden. Lees verder ... |
Klanten kiezen lokaal Klanten willen de lokale economie graag ondersteunen en bijdragen aan duurzaamheid. Dat blijkt uit onderzoeksrapport ‘De kracht van lokaal’ in opdracht van retail-organisatie EK Retail. Ek Retail ... Lees verder ... |
CBS cijfers over 2023 Dit najaar vertoonde een eerste dip Het jaar 2023 begon nog met een consumptieve groei van ruim 5 procent. In de loop van dit jaar daalden deze bestedingen echter, om in dit najaar uit te komen op een daling met 1,9 procent. Met name ook de woonwinkels -zowel de meubels en het witgoed als dhz en keukens- werden getroffen door deze dip in bestedingen. Lees verder ... |
Niet elke sector profiteert van consumentenuitgaven
Nederlandse consumenten kopen minder spullen en voedsel, maar omdat de prijzen stijgen neemt de omzet nog steeds toe. Dat is nu al vijf kwartalen op een rij het geval. In het tweede kwartaal steeg de ... Lees verder ... |
Retail is topsport Retail is topsport waarin ondernemers moeten inspelen op macro- en sectortrends door continu hun strategie aan te passen, te excelleren in de executie en slim te digitaliseren. De retailsector heeft i... Lees verder ... |
CBS-cijfers eerste maanden 2023 Licht herstel consumentenvertrouwen Het consumentenvertrouwen bevindt zich al geruime tijd op een dieptepunt. Momenteel is er echter een licht herstel zichtbaar, blijkt uit CBS-cijfers van de afgelopen maanden. Ook het ondernemersvertrouwen was positief. In het segment dhz en keukens zien we in februari echter een eerste daling ten opzichte van 12 maanden geleden, nadat deze markt jarenlang ‘bijna overspannen’ was. Lees verder ... |
CBS-cijfers over december jl. Woonbranche sluit 2022 goed af Ondanks berichten in de media dat segmenten van de woonbranche ‘in mineur’ zouden zijn, omdat een eind is gekomen aan de spectaculaire groei in de coronajaren, hebben huishoudens in december jl. bijna 10 procent meer besteed dan een jaar eerder, zo blijkt uit CBS-cijfers. Wel werd bezuinigd op het verbruik van energie, maar er werd meer besteed aan duurzame goederen dan in december 2021. Lees verder ... |
Uitdagingen en meevallers Voor ondernemers in de dynamische retail- en groothandel voorzien we voor 2023 en 2024 grote uitdagingen, maar ook kansen. Het jaar 2022 werd afgesloten met een recordgroei in omzet voor de non-food ... Lees verder ... |
CBS-cijfers 3e kwartaal Beperkte krimp; consument blijft geld uitgeven De Nederlandse economie is licht aan het krimpen, zo geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) aan. Maar toch hebben de huishoudens in september ruim 2 procent meer besteed dan een jaar eerder. De woonbranche loopt iets terug, maar kent grote verschillen tussen de diverse segmenten, zowel in omzetten als in volume. Lees verder ... |
Column Olaf Zwijnenburg Hardnekkige inflatie Inflatie is terug van weggeweest en domineert momenteel het economische nieuws. Een sterke stijging van het algemene prijspeil kan de koopkracht van huishoudens uithollen en de winsten van bedrijven a... Lees verder ... |