Woonretail heeft 'last' van lentekriebels
 
DHZ-sector ruikt online kansen
Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Het voorjaar is voor veel woonretailers het moment om consumenten in grote getale naar de winkels en bouwmarkten te lokken met bijvoorbeeld aansprekende tuinacties. Maar het kan heel goed zijn dat consumenten kiezen voor de nieuwe online aankoopkanalen....
 
Traditioneel starten de woonwinkeliers in het voorjaar met acties voor de verkoop van allerhande tuinartikelen. De bouwmarkten adverteren massaal met tuinschermen, trampolines en tuinmeubelen. Met die laatste productgroep zijn ook woonwinkels als Leen Bakker, Jysk, Kwantum én Ikea volop in de weer. Langzaam druppelen de eerste voorjaarsklanten de winkels weer binnen. De apotheose vindt plaats op Tweede Paasdag en rond Hemelvaart, een massale toestroom van rondkijkende klanten. Het recent gesloten woonakkoord zal door de verlaging van het btw-tarief van 21 naar 6 procent voor woningrenovatie en tuininrichting de consumenten ook een flinke duw in de goede richting moeten geven...

Bouwmarkten roeren zich
Een nieuw jaar biedt eveneens andere mogelijkheden voor nieuwe initiatieven. Begin dit jaar kwam Praxis met een vernieuwde webshop en wist ook zusteronderneming Formido eindelijk centraal een webshop te openen. Enkele jaren geleden was Formido-ondernemer Tros uit de Betuwe al eigenhandig gestart met een eigen webshop, nu is men op het hoofdkantoor ook zo ver. Intergamma, franchisegever van de formules Gamma en Karwei, kondigde kort daarna aan de aankomende zomer voor beide formules webshops te willen openen. Hiervoor is het concern een samenwerking aangegaan met PostNL: bedoeling is dat PostNL alle online aankopen via de nieuwe webshops van Gamma en Karwei bij de klant thuis gaat bezorgen. Binnen Hornbach is men eveneens bezig met de voorbereidingen van de lancering van een webwinkel in Nederland, nadat eerder in Duitsland en recent in Oostenrijk men met de online verkoop is gestart.

Bol.com
Groot, maar niet verrassend nieuws kwam op 19 februari. Op die dag opende Bol.com haar virtuele deuren van de nieuwe klus- en tuinwinkel. De uitbreiding van het assortiment met dhz- en tuinproducten hing al enige tijd in de lucht en zal door de vermoedelijk komst van Amazon.com versneld zijn doorgevoerd. Wat betreft het dhz-assortiment ontbreken daarin nu nog de zware bouwmaterialen of producten als schuttingen. Maar de kans is groot dat ook deze grote artikelen snel via Bol.com te koop zullen zijn. Zoals dat voor alle andere productgroepen bij bol.com geldt, staat ook de productgroep dhz open voor zogeheten 'plaza-partners, oftewel externe partijen die hun assortiment via bol.com aanbieden. Michel Schaeffer van bol.com vertelt hierover meer in het interview verderop in de uitgave.

Afhaalpunten
PostNL zal voor Intergamma niet alleen de gebruikelijke kleinere bestellingen bezorgen, maar ook bestellingen op pallets en rolcontainters, en grote artikelen zoals vaatwassers, douchebakken en verf. Daarnaast krijgen de Gamma- en Karwei-bouwmarkten volgens het plan een PostNL-afhaalpunt, waar klanten hun online bestellingen kunnen afhalen. Het samenwerkingscontract omvat ongeveer 1,5 miljoen bestellingen per jaar.
Online retail versmelt steeds meer met fysieke winkelorganisaties, onder andere door het Plaza-concept van Bol.com. Maar ook Zalando kwam onlangs in het nieuws met de aankondiging dat het retailers toe laat op de website. De voornaamste reden, zo laat het bedrijf weten, is het verder verbreden en uitdiepen van het aanbod.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - maart | Pagina(s) 17
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken