Consument wil kundige en betrouwbare vakman
 
Onderzoek Qudata & Marktplaats:
Vakmanschap, betrouwbaarheid en het leveren van kwaliteit blijken belangrijke criteria bij het inhuren van een vakman voor klussen aan huis. Daarnaast let de helft van de klusconsumenten, zeker in deze tijd, op de prijs. Dat blijkt uit een onderzoek dat Qudata in opdracht van Marktplaats Klussen heeft gehouden onder ruim 1.600 consumenten.
 
De ondervraagde consumenten konden drie criteria invullen die zij belangrijk vinden bij de keuze van een vakman. Weliswaar noemt 50 procent van de ondervraagden die klusplannen hebben de prijs als een criterium, maar vakmanschap, betrouwbaarheid en - kort daarachter - goede kwaliteit scoren bijna even hoog. Vrouwen blijken meer op de prijs van de vakman te letten dan mannen.
Klantvriendelijkheid wordt door slechts 8 procent van de consumenten genoemd als criterium. Het is waarschijnlijk dat klantvriendelijkheid wel zeer wordt gewaardeerd, maar bij de uiteindelijke keuze van een vakman niet doorslaggevend is. Opmerkelijk is wel dat de jongste groep deelnemers (tot 21 jaar) en 65plussers klantvriendelijkheid belangrijker vinden dan de andere leeftijdsgroepen.
Per regio verschillen de criteria waarop een vakman wordt gekozen nogal. In de grote steden vindt men betrouwbaarheid belangrijker dan gemiddeld. Ook het feit dat de vakman snel aan de slag kan is een pré in de grote stad. Anderzijds worden door de consument in de grote steden kwaliteit en vakmanschap juist minder vaak genoemd.

Internet
Van de respondenten die klusplannen hebben geeft 68 procent aan de afgelopen tijd op zoek te zijn geweest naar een vakman. Internet speelt daarbij een belangrijker rol, 60 procent van hen heeft het als informatiebron gebruikt.
Zoals veel vakmannen zelf in de praktijk ook ervaren, blijkt mond-tot-mondreclame goed te werken. Ruim 71 procent van de consumenten kiest namelijk een vakman mede op basis van informatie van familie of bekenden. Tevreden klanten kunnen dus zorgen dus voor nieuwe opdrachten.
“We weten hoe belangrijk consumenten beoordelingen van anderen vinden bij de keuze voor de juiste vakman. Vraag daarom je klanten een beoordeling achter te laten over je werk, bijvoorbeeld bij je advertentie op Marktplaats, zodat het zichtbaar is voor anderen”, zegt Dennis Pereira, Hoofd Diensten en Vakmensen bij Marktplaats.

Klussites
Mannen zijn meer geneigd om via internet een vakman te zoeken, vrouwen informeren vaker bij bekenden. In grote steden zoekt men beduidend vaker een vakman via internet, terwijl in het oosten van het land weer meer dan gemiddeld bekenden worden geraadpleegd.
Marktplaats Klussen scoort het best als specifieke klussite om een vakman te vinden. Bijna een derde van de klusconsumenten noemt die site. Daarna volgen onder meer Werkspot, Klussen.nl en de consumentensites. Ruim vier van de tien consumenten gebruikt echter een algemene zoekmachine als Google om een vakman te vinden. Opvallend is dat de consumenten in de regio Noord zich meer dan gemiddeld oriënteren via Google of Marktplaats.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2012 - september | Pagina(s) 14
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken