Wonenbranche wacht uitdagend jaar
 
3 tot 5 procent daling consumentenbestedingen
De macro-economische situatie van dit moment heeft sterke invloed op de ontwikkelingen in de wonendetailhandel in 2009. De mondiale financiële crisis en de economische terugval die er een gevolg van zijn, werken naar verwachting flink door in deze branch. Brancheorganisaties CBW verwacht in 2009 branchebreed 3 tot 5 procent minder consumentenbestedingen aan wonen.
 
Factoren als de bestedingsbereidheid van de consument, de onzekere toekomst, het afnemende consumentenvertrouwen, kortom het weinig florissante economische perspectief, maken dat CBW tot deze omzetverwachting komt. Een positieve impuls gaat uit van de koopkrachtverbetering die het kabinet voor 2009 voorspelt.

Bandbreedte
CBW constateert dat het gemiddelde percentage de werkelijke bewegingen flatteert. De bandbreedte van 2 procent toont dat factoren die het bestedingspatroon van de consument beïnvloeden, moeilijk voorspelbaar zijn. Er heerst onzekerheid over de toekomst en dat maakt nauwkeurige voorspellingen onmogelijk.
Het gemiddelde percentage verbloemt het feit dat er een grote variëteit gaat ontstaan aan plussen en minnen. Er is een groep ondernemers die uitstekend zaken zal doen in 2009. Deze categorie heeft de onderneming goed op orde, stuurt op rendement en besteedt nadrukkelijk aandacht aan de factoren personeel en marketing.

Succesfactoren
‘Een aantal factoren draagt duidelijk bij aan succesvol ondernemerschap. De keuze voor een helder winkelconcept dat een herkenbare doelgroep aanspreekt, optimaliseert de conversiekansen. Kijkers worden door de aantrekkingskracht van de winkels sneller kopers. De juiste prijs-kwaliteit verhouding speelt daarbij in alle prijssegmenten een steeds belangrijker rol. De waardebeleving moet kloppen.
Investeren in de deskundigheid, betrokkenheid en klantgerichtheid van medewerkers is een andere, nog te vaak onderschatte, succesfactor. Terwijl deze groep de meeste klantcontacten heeft. De binding van medewerkers aan het bedrijf optimaliseert de omzetmogelijkheden’, concludeert CBW.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2009 - januari |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken