Nederland niet van plan op uitgaven te besparen
 
Ondanks de financiële crisis...
Ruim 72 procent van de Nederlanders laat zich bij de kerstplanning weinig gelegen liggen aan de wereldwijde financiële crisis. Men wil voor cadeaus en geschenken evenveel of zelfs meer uitgeven dan in het voorafgaande jaar. In de buurlanden Frankrijk, Engeland en Duitsland zijn de consumenten duidelijk meer terughoudend. Aldus de uitkomst van een actueel onderzoek van zoekmachine Twenga.
 
De financiële crisis dempt de Europese kerst-inkooplust. Bijna overal in Europa is de consument van plan minder geld voor Kerstmis uit te geven dan het jaar daarvoor. Maar de Nederlandse consument reageert goeddeels gelaten: slechts 28 procent is van plan dit jaar voor kerstgeschenken minder uit te geven. Ter vergelijking: in Frankrijk is 46 procent voornemens het budget voor de komende kerst te versmallen. Bij de Britten is dat zelfs 48 procent.

Prijsbewust
De gevolgen van een mogelijke economische crisis laten echter ook de Nederlandse consumenten niet volkomen koud. Zo geeft ruimt 73 procent van de geënquêteerden aan bij de kerstinkopen meer op de prijs te zullen letten. Daartoe wil meer dan 69 procent van de Nederlanders gebruik maken van het internet, om hier prijzen te vergelijken en de gunstigste aanbieding te vinden. Ook wordt er niet langer lukraak gekocht: ruim 66 procent van de Nederlanders denkt na alvorens iets te kopen en is vooral van plan nuttige geschenken aan te schaffen.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2008 - december |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken