Consument besteedt ? 7,1 miljard aan keukens en badkamers
 
In 1999 hebben de Nederlandse consumenten voor een bedrag van ? 7,1 miljard uitgegeven aan keukens en badkamers. Dit blijkt uit het zojuist door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) uitgegeven rapport 'Wie baadt zich in weelde?'. Bij het bedrag dat de consumenten gespendeerd hebben gaat het om ruim 260.000 keukens en 175.000 badkamers. De gemiddelde prijs van een inbouwkeuken bedraagt ruim
? 16.000, terwijl voor een badkamer in doorsnee ruim ? 14.000 wordt uitgegeven. Zowel de keuken- als de sanitairbranche mogen zich verheugen in een sterke groei. Aan keukens werd in 1999 zeven procent meer uitgegeven en aan badkamers zelfs tien procent. Naast de grote vraag van consumenten naar keukens en badkamers is ook het aantal aanbieders omvangrijk. Het aantal verkooppunten van keukens is 1300 en van badkamers 4000. De doorsnee prijs van een badkamer bij bouwmarkten ligt rond de ? 10.000 en bij de exclusievere speciaalzaken rond de ? 25.000 tot ?30.000. Hierbij moet worden opgemerkt dat er niet alleen sprake is van prijs- en kwaliteitsverschillen maar ook dat de bij een bouwmarkt gekochte badkamer zelf geïnstalleerd dient te worden. Opvallend zijn verder de verschillen in de marktverdelingen bij keukens en badkamers: bij keukens wordt 85 procent van de totale omzet gerealiseerd door keukenspeciaalzaken terwijl bij badkamers de marktomzet verdeeld is over een grote diversiteit van aanbieders. Bouwmarkten en doe-het-zelf-zaken hebben bij laatstgenoemde een aandeel van 23 procent van de marktomzet.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2000 - augustus |
Categorie: Economie, Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken