Klanten kiezen lokaal Klanten willen de lokale economie graag ondersteunen en bijdragen aan duurzaamheid. Dat blijkt uit onderzoeksrapport ‘De kracht van lokaal’ in opdracht van retail-organisatie EK Retail. Ek Retail heef... Lees verder ... |
De kracht van lokale online platforms Een van de uitdagingen van de retailer voor dit jaar is het beter benutten van de kracht van lokale online platforms. Twee belangrijke trends hebben een boost gegeven aan dit fenomeen: de verschuiving... Lees verder ... |
Lichte groei non food Kengetallen laten wisselende stemmingen zien Na een jaar met corona-maatregelen laten de economische kengetallen wisselende stemmingen zien. De winkels in dhz, die vorig jaar goede cijfers lieten zien, krijgen nu te maken met de gevolgen van de lock down. Tegelijkertijd zien we positieve signalen vanuit het producentenvertrouwen en de koopbereidheid van de consument. Lees verder ... |
Lente! Wat fijn, de zon is weer volop aanwezig en de temperaturen klimmen. We gaan naar buiten en alles krijgt weer kleur. Hier worden we vrolijk van. Van de lockdown met haar beperkende maatregelen en bijb... Lees verder ... |
Veel indicatoren staan op rood Woonbranche ‘dobbert’ op onzekere markt De woonbranche laat dit jaar, temidden van alle corona bedreigingen, een sterke groei zien. In de vorige editie gaven we dit reeds aan. Toch dobbert dit wonen-schip op een zeer onzekere consumentenmarkt, waarin vrijwel alle indicatoren -zoals het BBP, het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid op rood staan. We geven in deze editie een overzicht van deze indicatoren. Lees verder ... |
Maart en april 2020 Eerste cijfers van de crisis zichtbaar Wat zijn de eerste gevolgen van de corona crisis voor de woonbranche? Veel cijfers zijn natuurlijk nog niet beschikbaar. Maar we kunnen in ieder geval kijken naar de cijfers van CBS en vanuit Duitsland. De eerste conclusies: het consumentenvertrouwen is ingestort, maar de omzetten van onder meer de bouwmarkten plussen sterk. Lees verder ... |
Volg het laatste nieuws online Dagelijke nieuwsbrief Qumedia Het zijn verwarrende, verontrustende tijden vanwege de coronacrisis die ons land en de wereld inmiddels al weken in zijn greep heeft. Diverse winkels hebben, gedwongen of vrijwillig, hun deuren gesloten. Sommige fabrikanten hebben hun productie geheel of deels stil gelegd. En ondertussen weten we niet hoe lang deze situatie zal duren en welke gevolgen het uiteindelijk zal hebben voor de economie en onze branche. Lees verder ... |
Column Hoe overleeft uw onderneming Covid-19? Hoe is het in de DHZ branche? In Nederland worden diverse veiligheidsmaatregelen genomen om verspreiding van het virus tegen te gaan. Winkels mogen volgens het kabinet open blijven, mits voldaan wordt... Lees verder ... |
CBS-cijfers derde kwartaal
Economie groeit in derde kwartaal Uit de eerste berekening van het CBS, gebaseerd op de huidige beschikbare gegevens, blijkt dat het bruto binnenlands product (bbp) in het derde kwartaal van 2024 met 0,8 procent is gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van dat jaar. In het tweede kwartaal bedroeg de groei nog 1,1 procent. De toename van het bbp in het derde kwartaal is voornamelijk te danken aan de consumptie door huishoudens en de overheid. Lees verder ... |
CBS-cijfers augustus 2024 Minder faillisementen en lichte omzetgroei De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 2024 een omzetstijging van 1,8 procent gerealiseerd vergeleken met dezelfde periode in 2023, meldt het CBS. Deze groei is voornamelijk te danken aan de sterke prestaties in de non-food sector en een flinke toename in de online verkoop. Lees verder ... |
CBS-cijfers juli 2024 Detailhandel ziet omzet bijna 3 procent stijgen in juli In juli 2024 zag de detailhandel een omzetstijging van 2,6 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2023, volgens cijfers van het CBS. Het verkoopvolume nam met 2,1 procent toe. Zowel de non-food als de foodsector droegen bij aan deze groei, met name dankzij online verkopen die aanzienlijk stegen. Lees verder ... |
CBS-cijfers tweede kwartaal
Wisselend tweede kwartaal In het tweede kwartaal van 2024 liet de detailhandel een gemengd beeld zien. De omzet groeide in april en mei, maar daalde licht in juni. De non-food sector presteerde over het algemeen beter dan de foodsector, met stabiele of stijgende omzetten gedurende het kwartaal. Lees verder ... |
Column Olaf Balans tussen mens en machine In de competitieve wereld van de detailhandel moeten retailers dagelijks aan het werk met energie en focus op hun klanten. Bezoekers in de winkel laten rondwandelen is een gemiste kans. De sleutel tot... Lees verder ... |
De toekomstige concurrentie uit China
Richting 2030 wordt China naar verwachting de grootste economie ter wereld. Het land is op vele vlakken het Westen, waar we vaak vooroordelen hebben over de manier waarop Chinese bedrijven en platform... Lees verder ... |
CBS-cijfers eerste kwartaal
Nederlandse detailhandel boekt sterke groei In het eerste kwartaal van 2024 heeft de Nederlandse detailhandel een opmerkelijke groei doorgemaakt, met een omzetstijging van bijna 4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze groei werd ondersteund door zowel hogere prijzen als een toename in het verkoopvolume. Ondanks een lichte toename in het aantal faillissementen binnen de sector, presteerde de detailhandel relatief beter dan andere sectoren. Lees verder ... |
CBS-cijfers vierde kwartaal Ondernemersvertrouwen verbeterd, maar blijft negatief Het ondernemersvertrouwen is begin 2024 enigszins verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar blijft nog steeds negatief. Het laatste kwartaal van 2023 was in het segment recreatie-artikelen, dhz en keukens een duidelijke afname in verkoop en omzetdaling te zien. Het aantal faillissementen nam het vierde kwartaal van 2023 fors toe. Lees verder ... |
CBS-cijfers derde kwartaal
Meer omzet, maar minder verkopen In het derde kwartaal van afgelopen jaar boekte de detailhandel aanzienlijke groei in omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, volgens het CBS. Ondanks deze positieve ontwikkeling valt op dat de werkelijke verkoopcijfers daarentegen zijn afgenomen. Het is essentieel dat retailers flexibel blijven en zich aanpassen aan de steeds veranderende marktomstandigheden. Lees verder ... |
CBS cijfers over 2023 Dit najaar vertoonde een eerste dip Het jaar 2023 begon nog met een consumptieve groei van ruim 5 procent. In de loop van dit jaar daalden deze bestedingen echter, om in dit najaar uit te komen op een daling met 1,9 procent. Met name ook de woonwinkels -zowel de meubels en het witgoed als dhz en keukens- werden getroffen door deze dip in bestedingen. Lees verder ... |