Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Met Keukenwiki werken aan expertise
 
Klanten binden
Olga Kuiper is trainer, verandercoach, schrijver en columnist en heeft de liefde voor de keukenbranche nooit losgelaten. Ze werkt met veel plezier aan de Keukenwiki, een kennisbank met onafhankelijke productinformatie met als doel de keukenverkoper en iedereen in de keukenbranche de kans te bieden zichzelf deskundiger te maken.
 
“In 1997 heb ik na negen jaar buitendienst de overstap gemaakt naar zelfstandig agent voor het design keukenmerk Valcucine. Daarna ben ik als zelfstandig agent aan de slag gegaan tot 2014 bij Effeti Cucine. Bij Culimaat High-End Kitchens heb ik tot 2015 gewerkt. Ik heb een enorme passie voor keukens, dus ik kon en kan het vak niet loslaten. Toch besloot ik na een aantal jaren om de overstap te maken naar een baan als coach om de communicatie en deskundigheid van bedrijven, organisaties en instellingen te verhelderen en verbeteren, ook in de keukenbranche.”

Keukenwiki kennisbank
In een van haar vorige opdrachten kreeg ze de vraag om de eerste onafhankelijke kennisbank op het gebied van keukens en productinformatie te ontwikkelen voor keukenadviseurs en consumenten. Aangezien haar liefde voor de keukenbranche begon, startte Olga al snel Keukenwiki en fungeerde ze als initiatiefnemer, lobbyist en verbinder. Tot op de dag van vandaag zet ze zich hiervoor in. De kennis in de branche vormt de basis voor het keukencollectief. Keukenwiki draagt bij aan de verandering in de branche. Kuiper vertelt: “We hebben een toetsomgeving ontwikkeld op de website waar partners, leveranciers en winkelpersoneel terechtkunnen voor alle onafhankelijke productinformatie over keukens. Maar ook consumenten kunnen de kennisbank raadplegen voor informatie over keukenapparatuur, keukenkasten, keukenaccessoires en werkbladen. De Mandemakers Groep heeft een eigen academie, maar Grando Retail BV hebben in hun sollicitatieprocedure vermeld dat nieuwe werknemers als eerste de Keukenwiki-toets moeten doorlopen, ook I-Kook is hiermee bezig. Op die manier bereiden ze nieuwe werknemers voor om met de juiste expertise aan het werk te kunnen. Daarnaast kunnen leveranciers en werknemers altijd terecht op Keukenwiki om meer kennis te vergaren over producten. Het is een naslagwerk voor zowel de beginnende als voor de geroutineerde keukenadviseur en voor iedereen die zich met keukens bezighoudt.”

Vertrouwen van consument winnen
Ze hebben inmiddels twintig ambassadeurs die het samen mogelijk maken dat Keukenwiki wordt voorzien van onafhankelijke productinformatie. Kuiper: “We willen dealers, medewerkers en nieuwe medewerkers binnen de keukenbranche laten weten dat we er zijn en dat Keukenwiki hen kan helpen bij de benodigde kennis om consumenten te voorzien van goed advies op basis van voldoende kennis. Ik vind dat er nog veel te behalen valt als het gaat om de juiste adviesgesprekken tussen de verkoper/adviseur en de consument. Zeker in deze tijd is het belangrijk om het contact met de consument helder en transparant te houden, maar nog belangrijker is het om het contact met de klant te behouden. Uit verschillende recente onderzoeken blijkt namelijk dat consumenten weinig tot geen vertrouwen hebben in de verkopers en adviseurs binnen de keukenbranche. Ze voelen zich niet gezien of gehoord en krijgen het idee dat verkopers en adviseurs handelen vanuit eigen marketingdoeleinden en productverkoop, maar niet vanuit adviserende overwegingen die aansluiten bij de persoonlijke wensen en doelen van de klant. Daar valt wat mij betreft dus nog veel te behalen en we hopen met Keukenwiki daar een belangrijke rol in te spelen. De onafhankelijke productinformatie heeft als doel de keukenverkoper en iedereen in de keukenbranche de kans te bieden zichzelf deskundiger te maken. Hiermee kun je als verkoper/adviseur direct aan de slag om de consument aan je te binden en het vertrouwen te winnen.”

Schokkende ontdekking
Kuiper stond onlangs op de Küchenmeile met Keukenwiki om kennis te maken met verschillende nieuwe leveranciers en deed onderzoek naar de kennis van bezoekers die werkzaam zijn in de branche. Kuiper: “Ongeveer 8 tot 9 van de 10 werknemers in de keukenbranche konden een aantal vragen niet beantwoorden. Dat vond ik een schokkende ontdekking, want zeker in een tijd waarin de keukenbranche het lastig heeft, is kennis en ervaring van groot belang. Het aanschaffen van een keuken kost veel geld, dus je mag verwachten dat de verkoper/adviseur verstand van zaken heeft en voldoende kennis in huis heeft om de klant te adviseren. Hij moet meer ervaring en kennis hebben dan de consument, want tegenwoordig weten consumenten steeds meer, omdat ze zich vooraf goed inlezen. Zeker bij grote aankopen en dat is logisch. Als je als verkoper of adviseur goede vragen stelt aan consumenten, win je het vertrouwen en help je ze de juiste beslissingen te nemen die passen bij hun wensen en behoeften. Het gaat vooral om doorvragen, en dat is waar de verkoper en adviseur zich echt in kunnen verbeteren. Ze zijn te veel bezig met de verkoop van een product en niet met een passend advies voor de klant. De afgelopen jaren is de keuken een belangrijk onderdeel geworden van het interieur en het woongenot. Je mag dus bij aanschaf van een nieuwe keuken verwachten dat je een goed advies op maat krijgt. Een keuken moet niet alleen mooi zijn, we mogen de praktische en functionele kant van een keuken ook zeker niet vergeten. Door als keukenverkoper/adviseur veel vragen te stellen over de persoonlijke woon- en gezinssituatie, maar ook over productwensen, beschikbare ruimte en andere diepgaande zaken, kom je er pas echt achter wat de consument voor ogen heeft in zijn of haar nieuwe keuken of wat er misschien juist anders of beter kan. Er is geen eenduidig advies voor de verkoop van een keuken, er moet altijd een advies op maat gemaakt kunnen worden.”

Toekomstvisie
“Ik ben trots op Keukenwiki, want dit is de eerste samenwerking in deze branche. Vorig jaar wilden we een verdubbeling van het aantal bezoekers, en dat is gelukt. Nu hebben we plannen om interactief te worden, om nog meer en beter te voorzien van de juiste informatie. Hoe mooi zou het zijn als Keukenwiki een onderdeel kan worden van een interactief keukenplatform waarbij de onafhankelijke productinformatie kan dienen als basiskennis inclusief toetsomgeving. Een platform waar leveranciers en andere keukenmarktpartijen hun marketing en communicatie op de juiste manier kunnen tonen door bijvoorbeeld samen de week van de keuken te organiseren. Waar leren gemakkelijker en aantrekkelijker wordt, omdat interactief leren nu eenmaal stimulerend werkt. Maar daar is uiteraard geld voor nodig. Onze toekomstvisie is heel belangrijk, en daarom hebben we twee keer per jaar een ambassadeursoverleg. Maar we hebben dit jaar al drie keer een extra overleg gehad met INretail vanwege de marktontwikkelingen. De branche heeft gepiekt tijdens corona, maar staat er momenteel niet rooskleurig voor. Dit vraagt om de nodige aandacht en de juiste expertise. En daar hopen we met Keukenwiki een steentje aan bij te kunnen dragen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - december | Pagina(s) 16
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken