Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
Eerste Reddy Badkamers opent deuren in Lelystad
 
Sfeer en stijlboxen
Op woensdag 11 oktober opende de eerste Reddy Badkamers van ons land zijn showroom in Lelystad. Het kersverse sanitairconcept van MHK lag al geruime tijd op de plank, maar het duurde even voor de perfecte locatie voor de pilotstore werd gevonden. Het was uiteindelijk franchise-ondernemer Sjoerd Nabuurs, vijf jaar nadat hij op dezelfde locatie Reddy Keukens opende, die als eerste volmondig ja zei.
 
Je kunt maar één keer een eerste indruk maken, dus “natuurlijk moet de eerste winkel goed zijn. We hebben in de afgelopen anderhalf jaar naar twee andere locaties gekeken, die het om diverse redenen niet zijn geworden en zijn heel blij dat we hier in Lelystad nu de eerste Reddy Keukens én Badkamers kunnen presenteren”, aldus MHK Nederland-directeur Jeroen Geerling. “Wij wilden graag met sanitair erbij beginnen; je ziet bij veel zaken de combinatie keukens en badkamers, maar – zonder dat negatief te bedoelen – we zagen vaak dat dat in ons segment vooral productshowrooms zijn. Wij wilden met sanitair op een bereikbaar niveau echt een sfeershowroom maken. Natuurlijk bestaan er hele mooie en sfeervolle showrooms, maar dan praat je over een ander segment. Ook voor het lagere tot middenniveau, waar wij met Reddy op focussen, willen wij op badkamergebied echt sfeer laten zien.”

Esthetisch en commercieel
Met Reddy Badkamers lijkt die opzet geslaagd. Mede dankzij interieurdesigner Daniëlle Meijer, die ook verantwoordelijk is voor de inrichting van de Reddy Keuken showrooms. “We hebben hier gezocht naar een goede balans tussen esthetisch en commercieel. Net als Reddy Keukens zie je ook in de sanitair showroom sfeer, is het overzichtelijk én zijn de opstellingen trendvolgend; Reddy is geen trendsetter, maar we zitten heel nadrukkelijk wel dicht op de trends.” Ze licht de indeling van de badkamershowroom toe: “We hebben gekozen voor veel kleine opstellingen en sfeerkamers. We hebben vijf complete badkamers ingericht, met een meubel, douche, toilet, radiator; drie van 240x240 en 2 van 3x3m2. Daarnaast vind je hier diverse stijlboxen, waarbij steeds één item wordt uitgelicht.” Geerling: “Het voordeel daarvan is dat je niet steeds complete badkamerpresentaties hoeft om te gooien, wat natuurlijk best arbeidsintensief en kapitaalvernietigend is. Op deze manier kunnen we wel de sfeer van een badkamer neerzetten, maar kunnen we deze veel sneller en makkelijker wisselen.”

Kansen voor combinatie
In de basis is het Reddy Keukens & Badkamers concept uitgedacht op 50-50 qua ruimteverdeling, maar in Lelystad telt de sanitair showroom zo’n 250 m2 tegenover 500 m2 keukens. Een eenderde tweederde verhouding dus. Reddy Badkamers kan al op zo’n 220 m2 winkelvloer. Marketing directeur Ivo Metz vertelt: “Natuurlijk zou Reddy Badkamers ook een op zichzelf staande formule kunnen zijn, maar ik schat die kans redelijk klein in. Het DNA van MHK is toch wel keukens. We zien dan ook vooral toegevoegde waarde en kansen in de combinatie keukens en badkamers.” Na Lelystad zullen volgende Reddy Badkamer-vestigingen met name uit de eigen gelederen moeten komen. Reddy keukenondernemers die badkamers toe gaan voegen dus. Op de vraag of Metz ook nieuwe ondernemers verwacht, die vanaf nul willen beginnen met beide formules, antwoordt hij: “Nieuw starten als ondernemer, daarbij zie je sowieso dat mensen momenteel wat voorzichtig zijn. We zijn met een aardig aantal geïnteresseerden in gesprek, maar we merken dat mensen met het oog op alle ontwikkelingen op dit moment, even pas op de plaats maken. Er gaan toch wat meters van groen naar oranje. We staan zeker niet op rood, maar je voelt wel aan alle kanten dat potentiële ondernemers nu denken, ik blijf nog een tijdje in loondienst, ik wacht even tot deze fase overwaait. En dat is begrijpelijk.”

Langzaam maar gestaag
Vanuit de eigen club Reddy Keukenondernemers, zijn er een aantal serieuze kandidaten voor een volgende Reddy Badkamers. “Met vier, vijf ondernemers zijn we serieus in gesprek. Dat zijn winkels die bijvoorbeeld ruimte over hebben, of uitbreidingsmogelijkheden. We hopen met deze nieuwe formule langzaam maar gestaag te groeien.” Hebben jullie een doelstelling in aantallen? is dan de clichévraag. Waarop Metz lacht: “Zo snel mogelijk met zoveel mogelijk. Dan komt er ook een cliché antwoord.” Waarna hij er serieus aan toevoegt: “In alle gevallen is de wens van de ondernemer bepalend. Ziet iemand het zitten om ook Reddy Badkamers te gaan doen. Er zijn ook te grote winkels, die – zeker in de huidige tijd –weleens wat minder zouden kunnen renderen, waarbij je door de toevoeging van badkamers een stuk additionele omzet kunt toevoegen, dan kan het vanuit die optiek zeker interessant zijn voor een ondernemer. Maar, nogmaals, het is altijd vrijblijvend en een ondernemer geeft zelf aan of hij de uitbreiding met badkamers wil.”

De eerste ervaringen met Reddy Badkamers kunnen vanaf nu worden opgedaan in Lelystad. “Het aanbod op badkamergebied in Lelystad is relatief beperkt. Natuurlijk hebben we op voorhand locatie-onderzoek gedaan, daaruit bleek dat hier zeker ruimte is voor Reddy Badkamers.” Geerling voegt daaraan toe: “We hebben natuurlijk al een bekende naam met Reddy, daar profiteren zeker van. Qua naamsbekendheid hoefden we er alleen maar ‘badkamers’ aan toe te voegen.”

Extra doelgroep
Ondernemer Sjoerd Nabuurs heeft er zin in. “We hebben een intensieve fase achter de rug. Het concept moest vertaald worden naar de winkelvloer. Het is natuurlijk de eerste Reddy Badkamers, dan zijn er altijd leermomenten, maar ik ben echt heel tevreden met het resultaat.” Het vak leerde hij bij Grando in Zwaag, waar hij achttien jaar geleden begon. “Toen nog alleen met keukens, badkamers is er ook daar later bijgekomen. Dat heb ik dus bewust meegemaakt, daardoor weet ik ook dat sanitair zeker een toegevoegde waarde is voor de consument. Je hebt toch vaak klanten die graag voor beiden bij één bedrijf willen slagen. Met de toevoeging van sanitair hebben we er een doelgroep bij die je anders niet bedient.”

Na Grando volgde een korte tussenstap bij een ander keukenbedrijf, daarna begon het ondernemersbloed bij Nabuurs te kriebelen. “Ik wilde graag een keukenbedrijf voor mezelf beginnen en heb daarom destijds contact met MHK gezocht. Pas toen kwam ik erachter dat ze een eigen keukenformule hebben. Die werd mij voorgesteld en bleek heel goed bij mijn manier van denken te passen. Ik heb me altijd afgevraagd waarom in Nederland keukens vaak worden verkocht met allerlei tovertrucs en kortingen. Reddy biedt nette prijzen, een Duits betrouwbaar en transparant concept. Daar geloof ik in!”

Keukenliefhebber
Op de vraag of hij, toen hij vijf jaar geleden begon als keukenondernemer bij Reddy, al de wens had om op enig moment er ook sanitair bij te gaan doen, is het antwoord duidelijk: “Nee, totaal niet zelfs. Ik ben ooit begonnen met keukens. Daar kwamen toen de badkamers bij. Dat klinkt nu misschien gek, maar dat was destijds niet bepaald mijn hobby. Ik ben altijd echt een keukenman geweest.” Waarom besloot Sjoerd, als echte keukenliefhebber, dan toch te opteren voor de Reddy Badkamer pilotwinkel? “Soms ontstaat zoiets. Het begon ermee dat de locatie van de buurman hier vrij kwam. De huurbaas maakte toen al de opmerking: is badkamers erbij niks voor jou? Toen zei een collega hetzelfde. Daarna een monteur. En vervolgens hoorde ik dat MHK al een compleet concept klaar had liggen. Dat zette mij aan het denken. Enerzijds omdat ik weet dat de combinatie heel krachtig is. En daarnaast, al heb ik persoonlijk meer met keukens dan met badkamers, als je het als ondernemer bekijkt is het toch anders. Ik heb wel de kennis opgebouwd natuurlijk. En ik merk dat ik het nu ook oprecht leuk vindt. Bovendien biedt het ook kansen. In omzet natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld op personeelsgebied. Vorig jaar hebben we uitgebreid van drie naar vier medewerkers. Je ziet nu dat de keukenmarkt wat onder druk staat; door de toevoeging van Reddy Badkamers kan ik al mijn personeel binnenboord houden, waar ik anders misschien had moeten terugschalen naar drie mensen. Met het bestaande team pakken we nu beiden op. We hebben allemaal de basistraining gevolgd; er is één collega die niet veel met badkamers heeft, een ander juist weer wel. Die vindt het geweldig. In de praktijk zal het waarschijnlijk heel natuurlijk z’n weg vinden. We hebben er in elk geval allemaal enorm veel zin in aan de slag te gaan met Reddy keukens én badkamers.”
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2023 - oktober | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken