'Het is mijn taak om blijvend af te wijken'
 
Jan Nijhof, directeur Nijhof Baarn:
De firma Nijhof in Baarn kent zeker in vakkringen een nationale reputatie. De winkel, die zich toelegt op zowel bouwen als wonen, heeft van meet af aan sterk de nadruk gelegd op decoratief materiaal. Wie de ruim 12.000 vierkante meter doorkruist, wordt overdonderd door de variatie in dit aanbod. 'Ik zie natuurlijk ook dat bouwmarkten dichter naar mij toekruipen, waarbij ze zich steeds meer profileren als home decoration store. Mijn taak is om daar afstand van te blijven houden', zegt directeur Jan Nijhof.
 
Het gaat goed met Nijhof. De firma kan dit jaar waarschijnlijk een verkoopstijging noteren van 3 tot 3,5 procent, terwijl de totale consumentenomzet naar verwachting uitkomt op 31 miljoen euro. Vorig jaar moest de directeur niettemin ontdekken dat de positionering toe was aan een opknapbeurt. Bouwmarkten van het kaliber Praxis of Karwei kwamen door het brengen van decoratief materiaal steeds meer op het terrein van Nijhof. Daardoor ontstond het risico dat de belangstelling voor de winkel zou verslijten. Want waarom naar Nijhof gaan als ook de traditionele bouwmarkt steeds vaker met een soortgelijk assortiment komt?
'Decoratief materiaal wordt door de bouwmarkt gezien als complementair product, terwijl het assortiment bij ons wordt beschouwd als één van de formule-uitgangspunten. Het is onze taak om de klanten blijvend te verrassen. Als we ons verliezen in het standaard aanbod, dat ontbreekt het argument om juist bij ons te komen shoppen. Vanuit die filosofie zijn we gaan kijken naar de verschillende assortimentsgroepen, waarbij we eerst hebben gekeken naar de ijzerwaren. Door nu meer af te wijken van het traditionele hebben we op die afdeling een omzetstijging weten te realiseren van 20 procent.'

Snuffelen
De 'bouwmarkt' staat bekend om de breedte en de diepte van zijn aanbod, terwijl Nijhof zeker ook blijvend wil snuffelen aan nieuwe groepen. Eén van de laatste introducties binnen de formule was het Rituals-assortiment. Het gaat daarbij om een aanbod van bodyproducten, zoals lichaams- en haarverzorgingsproducten, maar ook om artikelen voor in huis, zoals wierook, kaarsen en accessoires. Eén van de meest opvallende introducties was de komst van de Esprit pilot store. Daarbij gaat het om een instore concept van 70 vierkante meter. Esprit verkoopt daarbij badjassen, badhanddoeken, maar ook verlichting, gordijnen en zelfs verf in Esprit-verfblikken. De bindende factor daarbij is het modische en het kleurengebruik van Esprit.
Maar wat betreft aanpalend assortiment is de introductie van zorgproducten misschien wel het meest spectaculair. Jan Nijhof verwacht dat zulk aanbod grote kansen heeft in een bouwmarktachtige omgeving. 'De vergrijzing komt in volle galop op ons af, terwijl iedereen langer thuis wil blijven wonen. Ouderen hebben grote behoefte aan materiaal dat hen daartoe in staat stelt, terwijl die producten ook veel gemak bieden aan jongere mensen. Zulke gemaksproducten, waaronder zeer gebruiksvriendelijke blik- of flessenopeners of wandelstokken, worden tot nu toe vooral aangeboden in zorgwinkels, terwijl ze ook een functie hebben in een winkelomgeving die gericht is op plezierig wonen.'
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2004 - november | Pagina(s) 37
Categorie: Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken