'Overname past in groeiscenario'
 
Directeur Paul van der Meché (Multimate):
De 'service bouwmarkt'-formule Multimate blijft beter presteren dan het marktgemiddelde. In 2004 wist de groep een totale omzetgroei van negen procent te realiseren. De nieuwe locaties niet meegerekend, komt Multimate nog altijd uit op een toename van vier procent. In vergelijking met de grote non service-bouwmarkten ziet de Multimate-groep op circa acht procent boven het marktgemiddelde. 'En dan te bedenken dat we ons eigenlijk nauwelijks bezondigen aan branchevreemd aanbod. De groei komt voort uit het traditionele dhz-assortiment', stelt Multimate-directeur Paul van der Meché.
 
De teller staat inmiddels op ruim 60 vestigingen. En die blijven het allemaal onveranderlijk goed doen. Voor Van der Meché is dat overtuigend bewijs dat consumenten wel degelijk blijvend te porren zijn voor dhz-materiaal, zolang ze tenminste goed in hun aankoop worden ondersteund. 'Doordat wij met zelfstandige ondernemers werken die nauw bij de klant betrokken zijn, kunnen wij ze veel toegevoegde waarde bieden. Landelijke non service-formules geven een vermogen uit aan geldverslindende landelijke reclame. Wij gaan daarin niet mee en besparen zo al snel zes procent op dit budget, hetgeen ten goede kan komen aan een betere opleiding van gemotiveerd personeel. Onze loonkosten zijn gemiddeld vier procent hoger dan bij Gamma of Praxis, waar de loonkosten ongeveer tien procent bedragen.'
Multimate gelooft niet in een landelijke campagne, maar juist in reclame op lokaal niveau. 'We geven 1 miljoen folders per jaar uit, die allen worden verspreid in het doelgroepgebied van de vestigingen. Omgerekend komt dat neer op een Nederlandse dekkingsgraad van 15 procent. Als ik een landelijke campagne zou starten, heb ik weliswaar 100 procent dekking, maar 85 procent daarvan is eigenlijk verspilde moeite. Want die mensen wonen niet eens in de buurt van een Multimate-vestiging. Dat is dus zonde van het geld.'

Eigen kracht
Van der Meché is er sterk op gebrand, nu de Multimate-formule zijn kracht blijft bewijzen, om de keten naar een hoger niveau te brengen. 'Dat kan op eigen kracht. De formule heeft zich immers allang bewezen. Maar die groei kan ook gerealiseerd worden via een overname van een andere service formule. Ik sta er best voor open om te praten met een soortgelijke partner. Ik denk dat de markt er in 2012 als volgt uit ziet: 70 procent wordt beheerst door de bouwmarkt, 10 tot 15 procent door de service bouwmarkt en de rest wordt ingevuld door de ijzerwarenwinkel.'
Pal naast de pilot-store in Oldenzaal is kortgeleden een Hout Drive-in gerealiseerd, die vooral moet inspelen op de behoefte bij de zzp'er. Dit concept staat ook open voor andere franchisenemers die over voldoende ruimte beschikken. De eerste Hout Drive-in kent een oppervlakte van 800 vierkante meter en is circa 6 meter hoog, zodat klussers met auto en al naar binnen kunnen rijden. De klant vindt er vooral veel constructieve materialen, terwijl dat aanbod wordt aangevuld met lichte bouwstoffen als cement, gips, lijmblokken en isolatiemateriaal. Verder vindt de klant op de afdeling een verhuurafdeling van zwaardere professionele apparaten en een 'profshop'. Deze shop is bij de bouwmarkt zelf ondergebracht, die altijd steevast grenst aan de Hout Drive-in, en biedt een aanbod bevestigingsmaterialen, hang- en sluitwerk plus gereedschappen van een kwaliteit zoals de bedrijfsmatige klant wenst. 'De kwaliteit van dit materiaal is dus beter in vergelijking met het aanbod van een Multimate zonder Hout Drive-in', besluit Van der Meché. Hij verwacht in 2012 circa 30 tot 40 van deze concepten operationeel te hebben.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2005 - april | Pagina(s) 39
Categorie: Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken