Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto
 
Uitdagend jaar maar met optimisme vooruit
 
Jaarcijfers APPLIA 2023
De consument investeert meer dan ooit in energiezuinige en slimme huishoudelijke apparaten die met het internet verbonden zijn en op afstand bediend kunnen worden. Onder meer dit blijkt uit de jaarcijfers 2023 van brancheorganisatie APPLiA Nederland.
 
Het was niet het beste jaar voor de witgoedbranche, zo laten de jaarcijfers van APPLIA zien. De markt voor groothuishoudelijke apparatuur kende een afzet- én omzetstijging (respectievelijk 7 en 4 procent). Daar stond wel een positief cijfer tegenover voor de categorie klein huishoudelijke apparaten. Eveneens positief: het consumentenvertrouwen lijkt weer wat aan te trekken.

Innovatie is een constante drijvende kracht in de branche. Fabrikanten integreren slimme functies zoals AI-toepassingen, WiFi-connectiviteit, spraakbesturing en geavanceerde sensoren in onder andere koelkasten, wasmachines en vaatwassers.
Een positief resultaat, grotendeels aangewakkerd door de zojuist genoemde innovatie, is de omzetstijging van 6 procent in de categorie klein huishoudelijke apparaten. Een voorbeeld hiervan is de opkomst van slimme robotstofzuigers met geavanceerde functies zoals dweilen en automatisch legen. De categorie van groot huishoudelijke apparaten laat echter over het afgelopen jaar een daling van 4 procent in omzet zien. De cijfers schetsen dan ook een gemengd beeld.

Inflatie en stagnatie
Stefan Verhoeven, voorzitter van APPLiA Nederland en CEO van Miele Nederland, licht toe: “Het afgelopen jaar kende de markt voor groothuishoudelijke apparaten tegenwind. Allereerst door de stijgende inflatie en daarnaast door de stagnerende huizenmarkt. De bouw en verkoop van zowel bestaande als nieuwe woningen bleef achter op onze verwachtingen.” Verhoeven vervolgt: “Beide ontwikkelingen hebben impact gehad op onze markt, met name in de categorie inbouwapparatuur. Tegelijkertijd laten de cijfers zien dat de consument blijft investeren in energiezuinigere en slimmere apparaten. Dit onderstreept wederom de belangrijke rol die innovatie inneemt in onze branche. Zowel voor de verkoop van apparaten als voor het verdere verduurzamen van onze branche.” 

Energiezuinige apparaten
Energie-efficiëntie is de nieuwe standaard. Het groeiende belang van energiezuinige producten wordt steeds duidelijker, met zowel consumenten als fabrikanten die hierop focussen. Deze trend heeft geresulteerd in een voortdurend hoge vraag naar energie-efficiënte apparaten gedurende 2023, waardoor de verkoop aanzienlijk is toegenomen. Aan het begin van het jaar bijvoorbeeld, was 75 procent van de wasmachines voorzien van een energielabel A, maar tegen het einde van 2023 is dit percentage significant gestegen naar 85 procent. 
 
In het laatste deel van 2023 hebben fabrikanten ook veel nieuwe energiezuinige vaatwassers op de markt gebracht. Deze modellen, variërend van A tot C-labels, vormen nu meer dan de helft van de verkopen in de categorie inbouw vaatwassers. Bij vrijstaande koelkasten is er een bovengemiddelde vraag naar betaalbare opties met een C-label geconstateerd. In het vierde kwartaal van 2023 was één op de zeven verkochte modellen een vrijstaande koelkast met een C-label. 
 
Hoewel in het eerste kwartaal van 2024 nog een aanzienlijk deel van de verkochte koelkasten en vriezers was voorzien van een energielabel F, voornamelijk bij inbouwkoelkasten, is dit niet langer toegestaan sinds maart 2024. Stefan Verhoeven merkt op: “Hiermee wordt energie-efficiëntie de nieuwe standaard en zal naar verwachting de stimulans voor groenere modellen gedurende 2024 verder stijgen.” 
 
Herstel consumentenvertrouwen
Naar verwachting van het CBS en CPB zal dit jaar de koopkracht stijgen en de inflatie aanzienlijk afnemen. Deze positieve ontwikkelingen lijken zich te weerspiegelen in het consumentenvertrouwen. Stefan Verhoeven: “Uit de jaarcijfers 2023 is op te maken dat met name de categorie van groot huishoudelijke apparaten, een uitdagend jaar achter de rug heeft. Hoewel herstel in deze categorie nog niet zo duidelijk is, zijn er wel tekenen van verbetering zichtbaar in het eerste kwartaal van 2024.  De interesse van de consumenten in energiezuinige en slimme apparaten groeit. En met de verwachte stijging van de koopkracht en een geleidelijk herstel van het consumentenvertrouwen, kijken we met optimisme naar de toekomst.” 
 
 
 
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel
Vertaal via Google
Uw mening
Met hoeveel procent verschilt uw omzet dit jaar van vorig jaar?