Meer weten dan de consument
 
Column Olga
“Hahaha, ik weet alles al over keukens hoor Olga,” zegt een groepje mannen op de Küchenmeile bij ‘onze Keukenwiki-stand’. De Keukenwiki kreeg een prominente plek bij de ingang van het fraaie Dekker Trend Center in Architekturwerkstatt. Ik sta daar met enkele e-learning-vragen uit de toets over werkbladen (uit de Toetsomgeving van de keukenwiki) met daarnaast natuurlijk onze keukenwiki-website. “Oh ja?” vraag ik, om ze uit de tent te lokken, “dan weet je ook wel antwoord op deze vraag:”
Er komt een klant bij u die een relatief voordelig werkblad nodig heeft met een vlak ingebouwde spoelbak. Welke drager adviseert u? Is dat:
a. Spaanplaat, want dat is het meest voordelige drager;
b. Composiet, want de watervastheid ervan is altijd enorm hoog;
c. GreenGridz. want dat kan voordeliger zijn dan multiplex.

En wat blijkt? Van de 10 mannen hadden 8 het fout! Misschien lazen ze niet goed of was het stoerdoenerij onderling? Een bijzondere constatering was dat dames er over het algemeen met elkaar over gingen praten en zodoende tot de juiste oplossing kwamen.

Veel keukenretailers hadden hun nieuwe medewerkers meegenomen. Zij konden mooi een gratis toetsvoucher bemachtigen via één van onze ambassadeurs. Via de toetsen van de keukenwiki doe je niet alleen veel kennis op, je leert ook de zoekfuncties te gebruiken van de kennisbank Keukenwiki die openbaar toegankelijk is. Na het voldoende afronden van de toets ontvang je een certificaat.

Oprecht blij werd ik hiervan: “Nou Olga, ik weet eerlijk gezegd niet of ik alles weet van keukens. Ik krijg regelmatig bezoekers over de vloer die behoorlijk bijdehand zijn en al veel weten over keukens. Ik moet dus wel zorgen dat ik meer weet dan zij,” zegt een ervaren keukenadviseur. Kijk, dat is pas een mooie lerende houding: je kwetsbaar opstellen en je de vraag stellen of je alles wel weet!

Tegen de ‘stoere mannen’ zou ik willen zeggen: “Als de keukenbranche innoveert en steeds met slimmere apparatuur, accessoires, oplossingen en materialen komt, dan kan het toch niet zo zijn dat jij alles al weet? Als je als mens in dit innovatieproces de beperkende factor bent, dan veroorzaak jij dus de stilstand! En stilstand is achteruitgang. Hoe vind je dat eigenlijk in een tijd waarin de keukenmarkt een fikse duik naar beneden maakt?

Kennis is macht en delen is kracht. Zorg dat je meer weet dan de consument! Het maakt ons vak ook zoveel leuker!

olga@qumedia.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - oktober | Pagina(s) 21
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken