Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
  Klik voor foto  Klik voor foto  Klik voor foto
 
Energiebesparing boven aan lijstje consument
 
Trends in keukenapparatuur (1):
Uit het meest recente onderzoek naar de aanschaf van keukenapparatuur blijkt dat de trends en de soorten apparatuur door de jaren heen niet schokkend veranderen. Zoals te verwachten kopen consumenten meer elektrische kookapparatuur en minder gaskookplaten. Energiebesparing is de top-trend.
 
De analyse op deze pagina’s is de eerste van een korte reeks (drie afleveringen) naar trends en ontwikkelingen op de markt van keukenapparatuur. Het gaat hierbij zowel om inbouwapparatuur als vrijstaande apparatuur. In dit artikel aandacht voor de trends, in volgende artikelen analyses over welke apparatuur door wie wordt verkocht en hoe deze trend zich ontwikkelt.

Trends
De kopers van nieuwe keukenapparatuur zijn gevraagd welke trends zij belangrijk vinden bij het maken van hun keuze (Tabel 1). ‘(Mat)zwarte apparatuur’ maakt duidelijk furore onder apparatuur kopers. In 2022 geeft 22 procent van de respondenten aan dit een belangrijke trend te vinden.

Het vaakst en duidelijk meer dan vorige jaren werd ‘energiebesparing’ genoemd. Ook in het verleden was deze trend het belangrijkst, maar er is een duidelijke stijging te zien van 2021 naar 2022. ‘Meer apparaten’ in de keuken is als tweede trend het vaakst genoemd, ook hier na een kleine daling in de jaren ervoor, een significatie stijging in het meest recente onderzoeksjaar.

‘Strak design (minimalisme)’ is de derde belangrijke trend die wordt genoemd, met 22,2 procent minder dan het jaar ervoor (29,3 procent). ‘Nieuwe kook- en bewaartechnieken’ daalde als trend iets ten opzichte van voorgaande jaren, maar is nog steeds belangrijk met een score van 18 procent. ’Ergonomie’ blijft door de jaren heen schommelen rond de 14 procent. ‘Felle kleuren’ - zo kunnen we wel concluderen - zijn nooit een grote trend geworden.

Reden aanschaf
Respondenten van dit onderzoek gaven ook aan waarom zij nieuwe keukenapparatuur wilden kopen (Tabel 2). Iets minder dan de helft kocht een nieuw apparaat, omdat het oude kapot was. Dit percentage was met 41,7 procent, iets lager dan het jaar ervoor, toen 47,6 procent van de kopers dit antwoord gaf. Op een opleving in (het corona-jaar) 2021 na, blijft dit percentage door de jaren heen ongeveer gelijk.

Iets meer dan een kwart van de kopers kocht nieuwe apparatuur omdat zij nieuwe techniek zochten. Ook dat percentage blijft gedurende de afgelopen jaren ongeveer gelijk.

Iets meer dan 10 procent van de consumenten kocht één of meerdere nieuwe apparaten omdat zij waren verhuisd en de keuken wilden vernieuwen. Met uitschieters in 2021 en 2020 verandert ook deze trend niet wezenlijk.

Meer dan in andere jaren kochten consumenten nieuwe apparatuur, omdat zij een compleet nieuwe keuken gingen kopen. In 2022 deed 14 procent van de kopers dat en dat is hoger dan in de jaren ervoor; 9,2 procent in 2021 en 11 procent in 2020.

Leeftijd vervangen apparatuur
De leeftijd van de vervangen apparatuur blijkt gedurende de afgelopen jaren steeds rond de 10 procent te schommelen (Tabel 3). Ook in 2022 bleek dat zo, al was er weliswaar een lichte stijging ten opzichte van 2021. De rij ‘niet van toepassing’ heeft betrekking op consumenten die wel een nieuw apparaat kochten, maar niet ter vervanging.

In tabel 4 geven respondenten aan welke apparatuur zij in hun huidige keuken hebben. Opvallend is de daling van de ‘gaskookplaat’ (daalde van 60,4 procent in 2021 naar 51,2 procent in 2022) en de stijging van ‘inductie- en/of elektrische kookplaat’ (steeg van 49,3 procent in 2021 naar 55,1 procent in 2022).

Apparaten als ‘koel- en vriesapparatuur’, ‘koffiezetters’, ‘afzuigapparatuur’, ‘magnetrons’ en ‘ovens’ hebben verreweg de meeste consumenten wel in hun keukens. Een ‘keukenboiler’, ‘kokend-water-kraan’ en een ‘stoomoven’ komen duidelijk (nog) veel minder voor.

Inductie versus gas
Tabel 5 geeft een overzicht van welke apparatuur respondenten gekocht hebben of van plan zijn te gaan kopen. Ook hier is weer te zien, dat de ‘inductie- en/of elektrische kookplaat’ relatief vaker wordt gekocht; 33,5 procent in 2021 en 36,8 procent in 2022 en de ‘(gas)kookplaat’ wat minder dan het jaar ervoor (20,04 procent in 2021 en 15,4 procent in 2022). Over de hele linie valt te constateren, dat er geen verrassende ontwikkelingen te zien zijn, qua soort apparaat. De volgorde van apparaten in tabel 4 en 5 verschilt niet veel.
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2023 - mei | Pagina(s) 30
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken