Klik voor foto Klik voor foto
 
Noviteiten spelen in op een krapper wordende markt
 
Küchenmeile 2022 biedt ‘veilige keuzes’
De corona-periode, met consumenten die massaal investeerden in hun woning -en dus ook in hun keuken- ligt achter ons, zo was de verwachting tijdens de Küchenmeile 2022. Diverse producenten spelen alvast in op verwachte trend-veranderingen en mogelijke aanvullingen voor de retail in een krapper wordende markt. “Consumenten maken ‘veilige’ keuzes en retailers breiden hun assortiment uit.”
 
De consument gaat in de komende tijd wat veiliger keuzes maken, met minder opvallende tinten en voor keukens die over 15 jaar ook nog acceptabel zijn. Deze gedachte is te horen bij meerdere producenten. Bij Schüller en next125 in House4Kitchen te Löhne (D) was ruim aandacht aan aardetinten zoals schelpenwit, zandgrijs, terra grijs, mokka bruin en lava zwart. “De consument gaat kiezen voor dergelijke ‘veilige’ aardetinten”, is de uitleg. Bij next125 is er een duidelijk overzicht van tien ‘essentiële’ kleuren zoals de aardetinten, naast vier ‘exceptionele’ tinten -waaronder azuurblauw- en vier ‘elegante’ tinten.
Ook bij Schröder Küchen in Kirchlengern (D) wordt verteld: “We verwachten dat de trend in de komende tijd in de richting van donkere en rustige tinten gaat.” Dit is terug te vinden in de keuze voor diverse fraaie houttinten.

Conservatiever
Datzelfde zien we bij de werkbladenleveranciers. “De verwachting is dat de consument wat ‘conservatiever’ gaat kiezen”, wordt meegedeeld bij Kemie. Bij Bauformat in Löhne, waar Kemie haar producten presenteerde, stonden voorbeelden hiervan, zoals een donkerbruine keuken met een rustig keramisch werkblad, Taj Mahal in silk. “We verwachten voor de komende tijd ook veel van de aardetinten. Het gaat dan bijvoorbeeld om zacht geaderde aardetinten, waardoor er een wat warmere marmerlook ontstaat.”

Walk-in closet en luxe bijkeuken
Keukenretailers gaan op zoek naar aanvullingen om hun teruglopende omzet op te vangen, is een gedachte die onder meer bij Rotpunkt leeft. De keukenproducent uit Bünde (D) presenteerde daarom uitgebreid haar walk-in dressing room. “Vorig jaar toonden we al ons laundry-concept, maar dit gaat nog een stapje verder”, zo werd uitgelegd. “Het gaat om een nieuwe productgroep, modulair van samenstelling.” De kasten zijn voorzien van verticale, lineaire verlichting en de laden zijn fraai afgedekt met een glazen legplank. De kasten kunnen worden voorzien van houten, glazen of spiegeldeuren. “Nu de markt krapper wordt, is dit een leuke aanvulling op het assortiment en de omzet van de retailer.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2022 - oktober | Pagina(s) 34
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken