Commercie via smartphones groeit
 
Column Olaf Zwijnenburg
Uit Zweeds onderzoek blijkt dat desktops en laptops voor de consument niet meer de populairste devices zijn om online aankopen mee te doen. De smartphone wordt bij online winkelen steeds populairder. Zeker onder millennials die steeds vaker online informatie opzoeken, ook als ze fysiek aan het winkelen zijn.
In Vlaanderen kunnen klanten van IKEA rond de zomer van 2022 gebruik maken van Scan & Go. Met het Scan & Go systeem kunnen zij met hun smartphone producten scannen en daarna afrekenen bij een speciale kassa. In Nederland werden eind 2020 de filialen van IKEA in Haarlem en Eindhoven al uitgerust met het Scan & Go systeem. Vanaf de zomer van 2022 zullen alle vestigingen in Nederland er mee uitgerust zijn.
De klant staat immers centraal in de trend ‘omnichannel & technologie’. Het is een gegeven, dat de combinatie van winkels én online retailers kansen biedt om een krachtig businessmodel neer te zetten waarmee de klant een propositie krijgt die ‘online pure players’ niet kunnen matchen. Maar daarbij zullen zij er dus rekening mee moeten houden dat het mobiele omzetaandeel in digitale commercie via smartphones enorm is gegroeid de afgelopen jaren. En dat aandeel neemt alleen maar toe. Het percentage mobiele gebruikers wordt steeds groter en heel veel websites worden voor de eerste keer mobiel ontdekt. Meer dan de helft van de zoekopdrachten is tegenwoordig locatie gebonden. Google werkt vanuit de ‘mobile first index’ zelfs zo dat mobielvriendelijke websites in de zoekresultaten betere posities krijgen. Een heel groot deel van de websites in Nederland is in het verleden gemaakt voor het grotere scherm van een desktop of laptop en compleet ongeschikt voor het scherm van een mobiele telefoon. Daarvan is het scherm uiteraard veel kleiner, is het met een vinger minder makkelijk navigeren dan met een muis en is er gewoon minder ruimte voor content die bovendien ‘lichter’ moet zijn omdat mobiele internetverbindingen vaak trager zijn. Het bovengenoemde voorbeeld van IKEA laat zien hoe technologie gebruikt kan worden om de klantreis te verbeteren en te verrijken. Inspelen op trends creëert kansen.

Olaf Zwijnenburg, sectormanager Detail- en groothandel, Rabobank Nederland
 
 
Delen
 
Categorie: Economie, Financiën
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken