Via deze pagina kunt u zoeken in ons gehele redactionele archief (meer dan 20.000 artikelen!).

Onlangs heeft de redactie alle artikelen in haar archief opnieuw geindexeerd. U kunt nu hieronder kiezen tussen een trefwoord zoekopdracht (in het linkervakje), via onze classificatie (kies een zoekterm in het rechtervakje) of beide.

Er bestaat vooralsnog de mogelijkheid, dat u werkaantekeningen of anderszins incomplete records aantreft. Geleidelijk zullen deze imperfecties uit het archief verdwijnen. De teksten in onze gedrukte uitgaven gelden als 'officile publicatie'.

Standaard zoeken
Klik op uitgebreid zoeken om een specifieke zoek opdracht uit te voeren.
 
Uitgebreid zoeken
 
Zoeken op trefwoord(en)
 

Gevonden in KIM 
 
   Duurzaamheid voor kleinere retailers
Wie niet groot is, moet extra slim zijn
Duurzaamheid is een onderwerp waar iedereen mee aan de slag moet, ook kleinere retailers. Zij hebben echter minder tijd en geld hiervoor dan de grotere spelers in de markt. Wat kunnen zij doen? Een analyse, mede op basis van gesprekken met twee deskundigen.
Lees verder ...
 
 
   Column Natale
Op overnamepad
Groeiplannen realiseren in 2024? Het jaar is net gestart en biedt weer volop kansen om jouw onderneming te laten groeien. Groei is geen doel op zich, maar een uitkomst. Het stellen van doelen is juist...
Lees verder ...
 
 
   Wordt true pricing de toekomst?
Hoe zou jij reageren als je een product wilt kopen in de winkel en je bij de kassa hoort dat je meer moet betalen dan de prijs op het etiket? En wat als je hoort dat de prijs die je moet betalen de we...
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers derde kwartaal
Meer omzet, maar minder verkopen
In het derde kwartaal van afgelopen jaar boekte de detailhandel aanzienlijke groei in omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, volgens het CBS. Ondanks deze positieve ontwikkeling valt op dat de werkelijke verkoopcijfers daarentegen zijn afgenomen. Het is essentieel dat retailers flexibel blijven en zich aanpassen aan de steeds veranderende marktomstandigheden.
Lees verder ...
 
 
   Column Olaf
Service en klantbeleving met AI
E-commerce heeft in de afgelopen jaren flink terrein gewonnen op fysieke retail. Zo ligt de omzetindex van webwinkels volgens het CBS in het derde kwartaal van 2023 op 277,9 versus 173,3 in 2019. Een ...
Lees verder ...
 
 
   Nadenken over noodscenario
Wat nou als je als ondernemer ineens uitvalt
Stel, je bent ’s ochtends onderweg naar je bedrijf, maar je komt er nooit aan. Hartstilstand, auto-ongeluk, andere narigheid…. Hoe gaat het op zo’n moment verder met je bedrijf? Weten medewerkers precies wat ze moeten doen? Is je partner op de hoogte van alle ins en outs om de zaak draaiende te houden? Wat nou als je als ondernemer/bedrijfseigenaar ineens ziek wordt en langere tijd niet inzetbaar bent voor het bedrijf, of erger nog, als je onverwacht komt te overlijden? Hoe misbaar ben jij in je bedrijf; stort alles in wanneer jij als ondernemer - tijdelijk of blijvend - wegvalt?
Lees verder ...
 
 
   Column Natale
Een verschuivend landschap
Terwijl ik deze column schrijf is Nederland bezig met een politieke verschuiving. Vandaag gaan we stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Wat de uitkomst zal zijn weet ik op het moment van schrijve...
Lees verder ...
 
 
   Retailen op basis van kennis
Thought Leadership biedt retailers nieuwe kansen
Retailen op basis van kennis: thought leadership. Hoe werkt dit bij Beter Bed? Wat kunnen andere retailers hiervan leren? Een analyse, mede op basis van gesprekken met marketingprofessor Cor Molenaar en retailbestuurder John Kruijssen.
Lees verder ...
 
 
   Niet elke sector profiteert van consumentenuitgaven
Nederlandse consumenten kopen minder spullen en voedsel, maar omdat de prijzen stijgen neemt de omzet nog steeds toe. Dat is nu al vijf kwartalen op een rij het geval. In het tweede kwartaal steeg de ...
Lees verder ...
 
 
   Column Natale Valente
Alternatieve financiering
Stel, je onderneming heeft te maken met een seizoenspatroon, dus pieken in de omzet. Je koopt je goederen in het buitenland in en moet (een deel) vooruitbetalen. Je werkkapitaalfinanciering is geregel...
Lees verder ...
 
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Volgende
 
Gevonden in onze andere uitgaven 
 
   Natale Valente
Overnemen in de praktijk
In mijn vorige bijdrage hebben we het selectieproces bij een overname benoemd. Dit dient goed voorbereid en zorgvuldig plaats te vinden. Het komt ook voor dat je uit de markt een onderneming ter overn...
Lees verder ...
 
 
   Waarom webshops de sprong naar offline wagen
In de dynamische wereld van retail lijkt het debat tussen online en offline verkoopkanalen nooit te verstommen. Terwijl e-commerce de afgelopen jaren flink aan populariteit heeft gewonnen, zien we een...
Lees verder ...
 
 
   CBS-cijfers vierde kwartaal
Ondernemersvertrouwen verbeterd, maar blijft negatief
Het ondernemersvertrouwen is begin 2024 enigszins verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar blijft nog steeds negatief. Het laatste kwartaal van 2023 was in het segment recreatie-artikelen, dhz en keukens een duidelijke afname in verkoop en omzetdaling te zien. Het aantal faillissementen nam het vierde kwartaal van 2023 fors toe.
Lees verder ...
 
 
Leegstand begint weer te stijgen
Het jaar 2023 was een turbulent jaar in de retail met faillissementen van grote retailketens als BigBazar, Perry Sport en BCC. Ondanks deze faillissementen bleef de leegstand in 2023 lang stabiel op z...
Lees verder ...
 
   Voorraadproblematiek
Waar ondernemers recent nog geconfronteerd werden met te lage voorraden en supply chain problemen (productieproblemen in de exporterende landen, lange vaar- en transporttijden, hoge container- en opsl...
Lees verder ...
 
 
   Inflatie een belemmering?
Prijsstijgingen, iedereen heeft ermee te maken. Zowel zakelijk als privé is alles duurder geworden in de afgelopen maanden. De energieprijzen hebben in 2022 de inflatie enorm gestuwd. Nu zijn het de v...
Lees verder ...
 
 
   De kunst van het verleiden
Als ondernemer ben je continue bezig met het verleiden van je klant om een aankoop bij jou te doen. In de huidige economische omstandigheden lijkt dat een hele opgave, een ware kunst. De consument is ...
Lees verder ...
 
 
   Het familiebedrijf (deel IV)
Het ongekende vermogen: de X-factor van het familiebedrijf
Familiebedrijven presteren beter dan andere bedrijven, omdat ze vaak minder formeel worden geleid. Ze laten zich niet in een keurslijf van kwaliteitsnormen, quota en controlelijstjes persen, maar nemen ook beslissingen op basis van ervaring en intuïtie. En dat werkt, zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door het Erasmus Centre for Family Business, in samenwerking met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. In deze vierde aflevering van onze verhalenreeks over familiebedrijven, bespreken we de zachte kant van het familiebedrijf: het ongekende vermogen.
Lees verder ...
 
 
   Column Natale
Zwaar weer op komst
De titel van deze column slaat niet op het weerbericht, maar op een minder prettige financiële situatie bij ondernemingen. Op dit moment bereiken mij berichten dat in enkele gevallen betalingen van re...
Lees verder ...
 
 
   BDO, het familiebedrijf deel III
Kansen en struikelblokken bij opvolging in het familiebedrijf
Communicatie, communicatie, communicatie. Als er iets is waarmee een bedrijfsopvolging binnen de familie valt of staat, is het dat wel. In de praktijk blijken overnames van het bedrijf binnen de familie nog regelmatig mis te lopen. Oorzaak nummer één: verkeerde verwachtingen, vaak een gevolg van gebrekkige communicatie. Het is ook niet het makkelijkste onderwerp om te bespreken aan de keukentafel. In deze aflevering bespreken we met Machiel Gosschalk en Anne-Marie Nijman van BDO, de kansen én de struikelblokken bij een overname van het familiebedrijf bínnen de familie. Wat komt erbij kijken, waar moet je op letten en wat zijn de grootste valkuilen?
Lees verder ...
 
 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Volgende
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken