Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto
 
“De klant wil hier geïnspireerd worden”
 
Mandemakers Keukens in Villa ArenA
Op 11 juni kwam een team van Mandemakers Keukens in de nieuwe vestiging Villa ArenA Amsterdam bij elkaar. Vakblad KIM was daarbij aanwezig en sprak met directeur Stefan Mandemakers. “We zijn er trots op, dat we in de afgelopen twee jaar, die ook gekenmerkt werd door corona, twee nieuwe concept stores hebben kunnen openen: Mandemakers Keukens Amersfoort en Amsterdam.”
 
“We zijn als bedrijf in 1977 met Mandemakers Keukens in Kaatsheuvel begonnen”, zo kijkt Stefan Mandemakers terug. “We hebben ons vervolgens afgevraagd: waarom zit Mandemakers Keukens niet in onze hoofdstad Amsterdam? Wanneer je in Amsterdam gaat kijken naar locaties met een bepaalde aantrekkingskracht en potentie, dan kom je uit bij woonmall Villa ArenA. Vorig jaar kwam hier een pand vrij, dat volledig voldoet aan onze wensen; een A-locatie in de Villa ArenA recht tegenover de in- en uitgang van het voetbalstadion. Die bezoekers zien nu direct het logo van Mandemakers Keukens. Die kans hebben we met beide handen aangegrepen. Consumenten komen de Villa ArenA binnen en wij kunnen hen de eerste woonbeleving geven. We zijn enorm trots dat we op deze locatie zitten.”
 
Wat zijn de eerste ervaringen hier?
“We zijn nu een aantal weken open en konden in die tijd volledig op afspraak werken. Dat bleek heel goed te werken op deze locatie. Je kunt de klant veel laten zien en hierdoor inspireren waarop de adviseur een advies op maat kan maken. Er is inmiddels binnen de keukenbranche, en zelfs branchebreed, een sentiment ontstaan om het liefst op afspraak te blijven werken. Wij willen onze focus op klanten op afspraak behouden, maar tegelijkertijd is het zo dat je in dit soort woonmalls en op boulevards klanten wilt blijven ontvangen als zij spontaan binnenlopen. We verwachten wel, dat de klant steeds vaker zelf op afspraak wil komen. Mensen werken thuis op andere momenten en hebben dan meer mogelijkheden om op een bepaald tijdstip een afspraak te maken. Thuiswerken verdwijnt niet zomaar in de nabije toekomst. Daardoor blijft spreiding van klanten met een afspraak bestaan. Het samenstellen van een keuken is maatwerk. De klant komt tegenwoordig niet meer binnen met een wensenlijstje in een boodschappentas, maar met een moodboard. Hij wil geïnspireerd worden.”
 
Wat zijn de concrete voordelen van aanwezigheid op Villa ArenA?
“Hier in deze regio Amsterdam wordt heel veel gebouwd waaronder appartementen voor expats. Kijk alleen maar in de richting van Hoofddorp en Muiden. Dat heeft onder andere te maken met kantoren die hier worden geopend voor Britse bedrijven. Die -vaak Engels sprekende- klanten zijn op zoek naar een keukenshowroom die inspiratie biedt. Zij weten in eerste instantie niet dat hier een Mandemakers showroom is gevestigd en brengen dan onverwacht een bezoek. Dan zijn wij in staat om hen daadwerkelijk iets te bieden.
Als voorbeeld toen ik zelf 20 jaar geleden een keuken verkocht, bestond de luxe van een keuken uit een vaatwasser. En een keukeneiland was iets heel bijzonders. Er is sindsdien wel iets veranderd. De keuken is een verlengstuk van het totale interieur geworden en is een essentieel onderdeel van de lifestyle. Iedere lifestyle heeft zijn eigen wensen op gebied van materialen, dikte van werkbladen en keuze voor grepen of greeploos. Met een keuze voor klassiek, minimalistisch of een mix van klassiek en modern. Met een stijl van een bepaalde architect als Piet Boon, Eric Kuster of Marcel Wolterinck. Vergelijk het met de modewereld. Vroeger wilde iemand alles van Louis Vuitton hebben, maar tegenwoordig wil iemand een tas van Louis Vuitton, een topje van Zara en een jeans van Diesel. Dat zien we nu ook binnen de keukens ontstaan. De consument wil steeds meer een combinatie van stijlen. Die verschillende stijlen laten wij onze klanten graag zien. Je wilt de consument inspireren en naar je winkel krijgen om zijn/haar verwachtingen te overtreffen. Daarnaast zijn er ook veel hobbykoks, die een optimale keuken zoeken, waarin de Quooker een vanzelfsprekendheid is en de wijnkoeler onmisbaar.”
 
Wat zijn daarvan de gevolgen voor deze nieuwe showroom?
“Wanneer een consument in deze showroom binnenkomt, dan gaat het niet alleen om het presenteren van een keuken. Het gaat om het totaalconcept. De totale omgeving is bepalend; verschillende interieurstijlen binnen de showroom maakt het keukenassortiment compleet. De styling is erg belangrijk en zelfs geurbeleving speelt een rol in onze showrooms. Vandaar dat we met geursensaties werken. Vroeger werkten we met vaste routings en looppaden. Tegenwoordig werken we met speciale showrooms binnen één winkel, met elk een eigen sfeer, een eigen stijl en rustmomenten. Daarbinnen heeft Barletti haar eigen statuur, net als SieMatic, de Mandemakers Collectie en de Mandemakers Individual Collectie. De consument kan binnentreden in een van die werelden om te zien of deze bij hem of haar past. En binnen die concepten kun je weer keuzes maken. Zo heeft SieMatic een paar jaar geleden een collectie geïntroduceerd voor greeploze keukens en daarvan laten we hier alweer de nieuwe elementen van de SieMatic SLX zien, zoals een dik werkblad. Daarbinnen kan dan weer gecombineerd worden. Dat geldt ook voor combinaties binnen de Mandemakers Collectie. We noemen ons Het Huis van Keukens; en dat betekent ook dat je alles moet kunnen laten zien en ook alles als eerste. Zo wilden wij heel snel de vtwonen keuken Basic Greige hier presenteren.
De showrooms Amersfoort en Villa ArenA zien we als Mandemakers 3.0. We gaan nu Kaatsheuvel ook ombouwen naar dit nieuwste concept. Binnen Nederland is de consument overal goed op de hoogte van interieurtrends. Het maakt dan niet uit of die consument uit Groningen, Kaatsheuvel of Amsterdam komt; hij weet altijd dat een zwarte, greeploze keuken met een geaderd marmerlook blad de trend is.”
 
Is de toekomst nog wel aan de grote showrooms?
“Er zijn binnen de branche twee visies: wel of geen grote showrooms. Bij onze Hello Kitchen-formule hoeven we geen grote showrooms te hebben. Daar wordt een beperkt aantal keukens gepresenteerd, gecombineerd met online mogelijkheden. Maar andere formules, zoals Mandemakers Keukens, zijn er om consumenten te inspireren. Je moet er een dagje kunnen sfeer proeven en je laten verrassen door de laatste trends en noviteiten. In Huis van Keukens laten we daarom een ruim aanbod aan keukenopstellingen zien. De consument verwacht hier, naast de volledige lijn van Whirlpool ook de SubZero koelkast te kunnen zien. Zowel de consument als de merkleverancier heeft hier bepaalde verwachtingen.” 
 
Komt er nog een elfde Mandemakers Keukens?
“We zitten niet stil dus zeg nooit ‘nooit’, maar er zit nog geen plan daarvoor ‘in de pijplijn’. Nu eerst genieten van deze twee prachtige showrooms.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2021 - augustus | Pagina(s) 12
Categorie: Keukenontwerpers
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken