Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto Klik voor foto Klik voor foto
 Klik voor foto
 
Keukens vullen bouwmaterialen aan
 
Geurts van Bergen in Gennep
Geurts van Bergen in Gennep is een van de eerste ondernemers binnen de Bouw Partner Groep die naast de business-to-business bouwmaterialenhandel zich ook richt op de verkoop van keukens en badkamers voor consumenten. Daarvoor bestaat binnen BPG de formule Mijn Thuis. 'Die combinatie biedt grote voordelen; maar het vereist tevens een andere manier van denken.'
 
We spreken in Gennep met directeur Martijn Geurts en met Henk van ‘t Hoog, begeleider van het concept binnen 4Plus, de organisatie waarvan BPG een formule is. Maar eerst laten we ons rondleiden door het boeiende bedrijf Geurts van Bergen. Het bedrijf kan namelijk terugkijken op een zeer lange geschiedenis.
“De eerste rekeningen in ons archief komen uit 1897”, zo vertelt de huidige eigenaar Martijn Geurts. “De opa van mijn opa was Piet Geurts; en samen met diens vrouw -met haar meisjesnaam H.M. van Bergen- de oprichters van het bedrijf. De firma handelde in het begin in brandstoffen en kalk. Maar in de plaatselijke ‘kroeg’ van de familie Van Bergen werden ook andere (bouw)producten verhandeld die met de tramlijn van Nijmegen naar Venlo voor de deur van de kroeg afgeleverd werden. Dat was het begin van de retailfunctie van het bedrijf. Officieel werd het in 1907 ingeschreven in het Kamer van Koophandel-register. Deze officiële start van het bedrijf is nu 111 jaar geleden. De plaatselijke carnavalsvereniging vond die leeftijd van 111 jaar bijzonder genoeg om ons dit jaar op de 11e van de 11e maand te komen bezoeken.”

Van daaruit zijn de bouwmarkt- en bouwmaterialenactiviteiten ontstaan?
“In 1992 bouwden we hier inderdaad onze eerste bouwmarkt, op basis van de retailbestemming die we hier vanaf de ‘steenkolen-tijd’ hadden. Dat was destijds een Big Boss-vestiging en sinds 2008 een Multimate bouwmarkt. Intussen verkochten we sinds 1969 ook al specifieke consumentenproducten, zoals keukens en sanitair. Daarnaast is de bouwmaterialen-tak echter het grootste onderdeel van ons bedrijf. We zijn aangesloten bij de formule BPG Bouw Partner Groep, een formule van de 4Plus Bouwmaterialen groep. Ons bedrijf was destijds zelfs een van de oprichters van de 4Plus-organisatie.”
In de komende jaren zijn er grote uitbreidingswerkzaamheden gepland aan de overzijde van de weg. De showroom voor onder meer keukens en badkamers kan op de huidige locatie worden gemoderniseerd en uitgebreid en de bouwmaterialenhandel op de nieuwe locatie opgebouwd. Het bedrijf is in de afgelopen 111 jaar uitgegroeid van een dorpswinkel naar een bedrijf dat een ruime regio onder Nijmegen bedient.

Naast business-to-business activiteiten zien we hier nu ook een showroom voor consumenten...
Henk van ‘t Hoog, die het concept uitwerkte en dit jaar begeleidde, kan daar meer over vertellen: “Ik zit al 20 jaar in de keuken- en interieurwereld. Binnen de 4Plus-organisatie zag ik grote mogelijkheden om naast de business-to-business kernactiviteit van bouwmaterialen ook consumentenproducten zoals keukens, badkamers, tegels, interieurelementen -zoals vloeren en deuren- en tuinproducten toe te voegen. Binnen 4Plus bestaat al enkele jaren de formule Mijn Thuis -een totaalconcept van vier belevingswerelden-, waarmee we niet alleen de zzp’er en de aannemer, maar ook de consument totaal kunnen ontzorgen. We presenteren daarbij enkele interessante stijlen keukens en badkamers zoals Balans, Temperament en Charisma, waarin de consument zich kan herkennen. Consumenten willen niet meer naar diverse zaken toe, maar diverse activiteiten onder één dak vinden. Ze zijn daarbij niet zozeer op zoek naar de goedkoopste prijs, maar naar ontzorging. Binnen 4Plus hebben we binnen die vier belevingswerelden van Mijn Thuis ook weer vier commissies van ondernemers die over het assortiment en de te voeren merken van kernleveranciers gaan.
Dit bedrijf Geurts van Bergen is een heel goed voorbeeld van het realiseren van dat totaalconcept. Martijn Geurts, met zijn medewerkers Ivo Uyen, Gerrianne Bouhuis, Marcel Albers en Gwen Zwollo, bleken daarvoor heel gemotiveerd te zijn. Het is een heel goed voorbeeld van de situatie waar we naartoe willen.”

Op het moment van ons bezoek is de verbouwing van de badkamer- en tegelafdeling op de benedenverdieping door Ivo en Gerrianne afgerond en wordt door Gwen en Marcel hard gewerkt aan het uitwerken van de keukenshowroom. Maar er is bijvoorbeeld ook een fraaie presentatie van bakstenen aanwezig.
Henk van ‘t Hoog: “Het concept Mijn Thuis -of één of meer werelden daarvan- is inmiddels bij meer dan tien BPG-vestigingen te vinden, onder andere in Gennep, Slagharen, Ermelo, Veenendaal, Arkel, Renesse en Delden. Bij de een zullen dat keukens, badkamers en interieur zijn, maar bij een ander eventueel alleen tuin. In de komende vijf jaar willen we dat aantal verder uitbouwen. Daar nemen we tijd voor. Want ondernemers die gewend zijn om alleen bouwmaterialen te leveren, kiezen er niet direct voor om zich te gaan richten op het leveren van een keuken of badkamer, onder een gezamenlijke formulenaam en ook nog een nieuw consumentenconcept. Dat is begrijpelijk.”

Wat zijn de ervaringen van Geurts van Bergen daarmee?
Martijn Geurts: “Dat totaalconcept heeft veel voordelen, zo ervaren wij zelf. Ik zag net iemand die iets kwam ophalen bij de balie, maar toch nog even doorliep naar onze nieuwe badkamerafdeling. Dat is wel een kans op extra omzet. De eerste BPG-ondernemers waren destijds bedrijven die naast een bouwmaterialenhandel bijvoorbeeld ook al een bouwmarkt hadden. Zo zullen nu degenen die het meest enthousiast zijn over het deelnemen aan een formule, als eersten ook iets voor een business-to-consumer formule voelen. Want b2b is iets anders dan b2c, met een ander verkoop-, advies- en betalingstraject. Bij business-to-consumer is bijvoorbeeld alles dat de deur uitgaat al betaald; bij business-to-business volgt die betaling later past. En bij de meeste bedrijven binnen b2c wordt ook de aanwezigheid online richting de consument actief aangepakt, met daarbij een uniform prijsbeleid. Dat vereist een nieuwe manier van denken.
Voor BPG-ondernemers zijn er volop groeimogelijkheden. Het kennisniveau bij de ondernemers is hoog, het prijsniveau is goed, de lokale betrokkenheid en naamsbekendheid is groot. Het opzetten van een consumentenconcept is dus juist voor BPG-leden heel goed mogelijk.”
 
 
Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2018 - december | Pagina(s) 10
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google