Nijhof klaar voor internet 2.0
 
Winkel centrum inspiratie
Na de omwenteling midden jaren negentig, toen producten die technisch al prima voldeden ineens ook modisch moesten worden, staat Nijhof Baarn nu voor een volgende revolutie. Er staat een behoorlijke ommezwaai op de planning, vertelt directeur Jan Nijhof. Reden? De hernieuwde opkomst van internet.
 
Nadat Nijhof zo’n acht jaar geleden als voorloper zich al eens in het webshopavontuur stortte, met flinke verliezen tot gevolg, gaat het bedrijf dit keer optimaal voorbereid aan de slag. “Na de snelle opgang heeft de impact van internet een tijdje stilgestaan, maar nu begint het weer volop te lopen. Volgens het laatste koopstromenonderzoek Noord- en Zuid-Holland en Utrecht is ruim 20 procent van de non-food aankopen inmiddels internetverkoop. Daar moet je als winkel wat mee.”

Jaren geleden dus zette Nijhof samen met collega-retailer Boer Staphorst internetwinkel ‘Slim Kopen’ op. Een omzet over de miljoen euro, alleen de kosten bleken daar dik boven te zitten. Er werd dus behoorlijk veel geld aan verloren. “Dat is een dure LOI-cursus geweest”, lacht Nijhof. “Daarna hebben we gezegd: voorlopig even geen internet, we concentreren ons op de winkel. Dat is het platform, het vertrekpunt. Maar inmiddels is internet dusdanig geëvalueerd, dat we weer bezig zijn het serieus op te pakken. We hebben veel geleerd van de lessen uit het verleden en kunnen nu adequaat doorpakken.” De Nijhof webshop gaat binnenkort dus een facelift krijgen. Met als groot voordeel, geeft Jan Nijhof aan, dat er nu gebruik gemaakt kan worden van de technologieën die op de plank liggen. “Je hoeft niet alles meer zelf uit te zoeken, je lift mee op de ontwikkelingen van de laatste jaren.”

Klantreis
Waarom kies je als bedrijf voor internet? Voor Nijhof is het eenvoudig: “Dat heeft puur met gemak te maken. Er vanuitgaand dat je prijspolitiek min of meer gelijk is en zodanig dat nagenoeg alle artikelen die daarvoor geschikt zijn op internet komen, waarmee het een professionele internetwinkel wordt. Als mensen in de winkel iets leuks gezien hebben, kunnen ze dat op hun gemak thuis online bestellen, dat is het principe.” Niet het internet als inspiratiebron en dan alsnog naar de winkel om artikelen in het echt te zien en te voelen, maar je laten inspireren in de fysieke winkel en vervolgens kopen in de webshop. “Onze winkel wordt het centrum, het punt waarvan gemak vertrekt en het middelpunt van inspiratie. Ontzorgen zit daar heel dicht tegenaan. Mensen helpen op ideeën te komen, dingen laten zien en ervaren, zien, proeven, ruiken, horen. Internet is daarin een aanvulling. Dat is één constatering. Het kan ook andersom werken. Dat mensen in contact komen met Nijhof via internet en vervolgens de winkel erachter ook willen zien. De oriëntatiefase via internet in feite.”

Social media
Het oriënteren en inspireren vindt tegenwoordig ook plaats via social media. Eerst op pinterest en instagram foto’s kijken en pas daarna op internet of een fysieke winkel verder kijken en kopen. Nijhof Baarn is zeer actief op social media en heeft hiervoor ook een vaste medewerker in dienst, binnen het totale team van stylisten. Dagelijks worden er sfeerplaatjes geupload en filmpjes gepost. Ook wordt er geblogd, heeft de geprinte folder een nieuwe look gekregen en krijgt het Nijhof-logo een frisse nieuwe kleur. Geheel anno 2017. “Onze kracht ligt in de combinatie van het menselijke contact en styling. Mensen kunnen adviseren en inspireren, niet alleen op de winkelvloer maar ook bij hen thuis. Daarin zie ik internet niet zozeer als primair verkoopkanaal, maar vooral als ondersteuning om het aankoopproces makkelijker te maken.” Nijhof vult aan: “Dat betekent ook dat je interne beheersorganisatie perfect voor elkaar zijn. Dat is ook de reden dat we het dit keer wat voorzichtig uitrollen, daar kunnen we ons geen missers meer permitteren. Dit keer zijn we perfect voorbereid.”

De internetverkoop is nu nog beperkt, maar dat gaat binnenkort heel snel opgevoerd worden, aldus Nijhof. De exacte keuzes voor de artikelgroepen moeten nog gemaakt worden. Accessoires, decoraties, natuurlijk is dat straks te koop via de Nijhof webshop. Of het ook mogelijk wordt keukens, badkamers of boormachines online te bestellen, dat weet Jan nog niet tot in detail. “Een keuken is natuurlijk een complex product. Je kunt wel keukenapparatuur online bestellen, maar daarmee heb je nog geen keuken. Je zult zeker een stukje keuken internetverkoop krijgen, daar ben ik van overtuigd, maar mensen willen daarvoor gemiddeld toch eerst wat meer informatie hebben.”

Samenwerking
Een andere belangrijke ontwikkeling is de samenwerking met andere partijen. Onder hetzelfde dak, met één duidelijk gezicht naar buiten toe, vindt de klant meubelen, alles voor de tuin, keukens, sanitair, wand- en raamdecoratie, gereedschappen, vloeren, verf, overige dhz-artikelen, accessoires, tassen en koffers, maar ook domotica en bijvoorbeeld een thuiszorgwinkel. Als het gaat om wonen, kun je het werkelijk zo gek niet bedenken, of Nijhof heeft het. “Die samenwerkingen worden in de nabije toekomst ver uitgebreid. Achtergrond daarvan is dat onze adviesfunctie steeds meer omhoog gaat. Als je in het laagste prijssegment zit, is het duidelijk dat winkel en internet elkaars concurrenten zijn. Maar in het midden- en hogere segment – waarin Nijhof zich bevindt –, waar service, dienstverlening en ontzorgen de key items, is internet een afgeleide en geen hoofdzaak.”
Nijhof: “Je ziet dat doehetzelf en meubelen minder belangrijk worden. Daarentegen komt bijvoorbeeld fashion juist om de hoek kijken, wat heel erg past in het thema dat shoppen fun en vermaak moet zijn. Events organiseren, daar gaat je kracht liggen, dat wordt je onderscheid ten opzichte van anderen.” Dit betekent dat de rol van doehetzelf binnen Nijhof absoluut beperkter wordt. “Het is ook niet meer nodig om 20 verschillende boormachines aan te bieden. Als er één of twee liggen is het ook goed, daarnaast ga je voor dat soort artikelen juist wel je internetkanaal inzetten en zorgen dat mensen desgewenst hun spullen binnen 24 uur in huis hebben. Scheelt ons ruimte en voorraadkosten, internet wordt daarmee onderdeel van je logistieke proces.” Nijhof is een samenwerking aangegaan met Bylder.com van Daniël Paaij; de fysieke winkel die virtueel wordt uitgewerkt, een platform om vakmannen bij de consument te brengen met daarbij de materialen én het delen van kennis en kunde. Ook gaat Nijhof steeds meer de projectkant op. Recent nog werden er zes luxe apartementen van a tot z begeleidt en ingericht.

Lifestyle
Vermengen, daar gaat Nijhof naar toe. Gordijnen, dhz, meubilair, keukens en sanitair, maar ook kleding en food. “Ons assortiment is breed. We hebben ook de producten van Rituals. Een tassenafdeling, met luxe artikelen en mooie koffers. Straks kun je hier ook je yogakleding kopen bij wijze van spreken. En dat in een bouwmarkt.” Bouwmarkt? Die term is toch al jaren niet meer van toepassing op Nijhof Baarn? “Het is ons oorspronkelijke dna. Een bouwmarkt die ook andere dingen verkoopt. Maar we gaan inderdaad steeds meer naar lifestyle toe. Doehetzelf raakt steeds meer op de achtergrond. We hebben hiernaast een bouwcenter, misschien gaan we met dat onderdeel die kant op. We blijven in elk geval denken vanuit de klantreis. Hoe bedienen we onze klanten optimaal. Wat is onze rol en toegevoegde waarde? Nogmaals, die boormachines waarvan we er ooit pallets tegelijk verkochten, die tijd is voorbij. Dat is wel deels overgenomen door de internetwinkel en dat is prima, daar zit onze toegevoegde waarde niet. Winkelen gaat om inspiratie, fun, entertainment. We werden vroeger wel de Bijenkorf voor dhz-ers genoemd. De Bijenkorf heeft een behoorlijke upgrade gehad, dat gaan wij nu ook krijgen. Dat heeft automatisch tot gevolg dat doehetzelf hier minder prominent wordt.” Keukens en badkamers groeit daarentegen juist. Logisch, meent Nijhof. “Dat zijn producten waar veel service verleent moet worden. Wij werken volop samen met zzp’ers en kleine aannemers. Ik denk dat we al snel tussen de 20 en 40 mensen puur voor keukens, sanitair en kleine verbouwingen aan het werk hebben. Vroeger hadden we ze zelf in dienst, maar ons personeelsbestand is enorm afgenomen. Van 300 medewerkers ooit hebben we er nu nog 165. De schil eromheen is daarentegen fors toegenomen. Het nieuwe ondernemen is samenwerking. Doen waar je goed in bent en voor de dingen waarin je niet in excellereert samenwerken met anderen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Retail, Internet, Marketing
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken