Grote verschillen in de branche
 
Cijfers over het woonjaar 2015
De woonbranche als geheel is enthousiast het jaar 2016 ingegaan. Met tevredenheid kunnen veel retailers terugkijken op de ontwikkelingen in de recente maanden. Maar dat geldt niet voor alle deelsegmenten van de woonbranche. De cijfers over 2015 van Qudata Markt & Trendanalyses, CBS en INretail laten zien dat er naast hardlopers (zoals keukens) ook stagnerende branches (zoals d-h-z) zijn.
 
Brancheverschillen “Het herstel van de woonbranche dat halverwege 2014 is ingezet, heeft zich doorgezet in 2015”, constateert INretail naar aanleiding van de uitkomsten van de Woonwinkelmonitor. Binnen de diverse segmenten van de woonbranche zijn echter duidelijk verschillen waar te nemen. De omzet van woonbranche als geheel groeide ruim 10 procent, net als die van de slaapspeciaalzaken. Maar de omzet van de meubelzaken en de woningtextiel behaalde die 10 procent groei niet. Aan de bovenzijde van de groeicijfers bevond zich de keukenretail (+ 14,6) en aan de onderzijde van de groei (volgens CBS) de stagnerende d-h-z branche.

Doe ook mee aan het panel!
Wilt u meer informatie over de branche? Sluit u zich dan aan bij het panel van uw branche via www.qudata.nl. Het kost u slechts twee minuten per maand. In ruil voor uw medewerking stellen we de complete onderzoeksresultaten aan u beschikbaar. Deelname aan het panel is dus voor ons, maar ook voor uzelf van groot belang.

(met staafgrafiek Branchebarometers:)
Keukens, badkamers en zonwering
De branchebarometers van de keuken-, badkamer- en zonweringbranches -die antwoord geven op de vraag ‘Hoe beoordeelt u de situatie van uw branche?- geven aan het begin van 2016 ook een wisselend resultaat weer. Terwijl de meeste ondervraagde keukenondernemers positief zijn (barometerstand 64,6), vindt tweederde van de respondenten uit de badkamermarkt de situatie van hun branche aan als ‘middelmatig’. Bij de zonweringondernemers is een twijfelende stemming bij wat meer ondernemers te vinden. Hun barometer staat zelfs iets onder de neutrale stand 50. (Bron: Qudata, 2016)

(met staafdiagram index omzet d-h-z winkels:)
Stagnerende d-h-z branche
De doe-het-zelf branche blijft sterk achter bij de overige woonretail. In 2015 daalde de omzet van deze markt zelfs nog met 2 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2014 leek de branche juist weer wat omhoog te kruipen. “De omzet was in 2015 een kwart lager dan het niveau van voor de crisis in 2007”, constateert het CBS. “Het verkoopvolume kromp in deze periode met een derde. Uitgedrukt in volume was de terugval dus nog sterker.” Binnen deze branche daalde de omzet van de bouwmarkten met 1,6 procent ten opzichte van 2014. De daling sinds 2007 bedraagt in omzet bijna 23 procent en in volume bijna 30 procent.

(met staafgrafieken totaal aantal d-h-z winkels en aantal bouwmarkten:)
Minder d-h-z winkels
In de crisisperiode tussen 2007 en 2015 is het aantal doe-het-zelf bedrijven afgenomen met 370: van 2.330 naar 1.960 bedrijven. Het aantal bouwmarkten daalde met 220 van 1.000 naar 780. Het segment verf- en behangwinkels daalde het sterkst: hier daalde het aantal winkels zelfs met 21 procent. Er gingen in de zeven crisisjaren 170 d-h-z winkels failliet, waaronder 100 bouwmarkten, aldus het CBS. “Dat er bij zulke omzetdalingen veel zaken zijn gesneuveld, mag geen verbazing wekken”, constateren dagbladen van de Persgroep. “Zo’n verkoopdaling kan nauwelijks het gevolg zijn van de crisis alleen. De branche heeft zelfs niet kunnen profiteren van de huizenkoopwoede. Normaliter leidt de koop van een huis tot een gang naar de kluswinkel. Het lijkt erop dat klussen ‘uit’ is.”
 
 
◀ Terug Delen
 
Categorie: Economie
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken