Start van nieuwe, opvallende formule
 
Jan Bruin, oprichter Cars & Kitchens
De eerste vestiging van Cars & Kitchens is opgestart in Enkhuizen en inmiddels zijn er gesprekken met diverse andere locaties. Jan Bruin, oprichter van deze nieuwe formule: 'Het concept is zo eenvoudig dat allerlei ondernemers zich afvragen: waarom heb ik het zelf niet bedacht? Er zijn immers veel overeenkomsten tussen het verkopen van auto's en van keukens.'
 
“Beide branches werken met een bepaalde segmentering; ook omvat het assortiment allerlei accessoires”, zo legt Jan Bruin uit. “Er zijn daarnaast allerlei voordelen: een autobedrijf heeft een uitgebreide database van klanten die regelmatig naar het autobedrijf komen. Die database kan je ook gebruiken voor je keukenshowroom. Tegelijkertijd kan je de kosten van de overhead zoals de kosten van het pand, van baliemedewerkers en aspecten als energie en afvalstromen verdelen over beide showroom- onderdelen. Maar ook de prijsstelling en het consumentengedrag hebben duidelijke overeenkomsten binnen beide branches: zowel auto’s als keukens zijn aankopen die de consument niet heel vaak doet en die bovendien binnen een bepaalde prijsklasse vallen. Wie een nieuwe auto koopt of verkoopt, schrikt niet gauw van de prijs van een keuken. Het verkoopproces van een keuken is natuurlijk anders; je gaat immers veel langer op bepaalde details in. Wij zijn bezig op locaties die voor alleen de keukenafdeling te groot zijn. Voor die locaties zouden we een andere aanvulling willen; dit kunnen zowel badkamers, tegels, vloeren en verlichting zijn, noem maar op. Het is de bedoeling dat het shop-in-shop effect elkaar versterkt.”

Nieuw kanaal
Jan Bruin ontwikkelde de basis voor dit concept zelf en richtte hiervoor Cars & Kitchens Europe bv op. Vervolgens kwam hij in contact met Wim Kuyper en Peter Dijk van KüchenTreff, waarmee hij het concept daadwerkelijk in praktijk kon brengen. “Vanuit gesprekken in april 2015 kwamen we tot de internationaal bruikbare naam Cars & Kitchens.” Ook leveranciers blijken geïnteresseerd, omdat het voor hen een geheel nieuw kanaal is. Ik was zelf autodealer; en mijn buurman-concullega Vincent Fijma van De Dijk zag mogelijkheden voor dit concept in zijn autoshowroom”, zo vertelt Jan Bruin. “Veel autodealers zijn een bepaald dealerschap kwijtgeraakt en zitten met een veel te grote showroom. De Dijk had al enkele jaren scootmobielen aan zijn autoshowroom toegevoegd; nu kwamen daar keukens bij, elk in een aparte bv: De Dijk Auto’s, De Dijk Scootmobielen en De Dijk Keukens.” Hij heeft zijn medewerker Leon Knijn aangesteld en laten opleiden om de keukenafdeling te leiden -ondersteund door KüchenTreff-, zoals er ook al iemand was voor de scootmobielen. Bijzonder is, dat zelfs de verkoop van deze scootmobielen aansluit bij de groep consumenten die op zoek is naar een senioren- of aangepaste keuken. In de showroom staan dan ook enkele opstellingen hiervan.

Bruikbare naam
Leon Knijn: “We hebben ons voordat we deze showroom inrichtten heel goed verdiept in de keukenwereld en diverse keukenzaken bezocht. Natuurlijk moesten we ook rekening houden met de bestaande situatie binnen De Dijk, waarin sprake was van een officiële Renault werkplaats en bijbehorende receptie. We zijn om de tafel gaan zitten samen met Renault, met KüchenTreff en ontwerpbureau Designvisie; en dat leidde heel positief tot de huidige situatie. Een showroom zoals deze werd gebouwd in een periode dat de autohandel ‘booming’ was; en dat is momenteel natuurlijk niet meer realistisch. Tegelijk is het bedrijf ook aangepast aan de nieuwe Renault huisstijl. In september begonnen we met de ombouw van de showroom, om begin dit jaar te kunnen openen. We schreven ons hele klantenbestand van de garage aan en dat leverde een enorme belangstelling op. Er kwamen 300 tot 400 personen naar de opening.”

Andere relatie
Een autoshowroom heeft een andere relatie met zijn klanten dan een keukenzaak, zo benadrukken Jan Bruin en Leon Knijn. “Een garage houdt namelijk jaarlijks contact met zijn klanten, vanwege onderhoudsbeurten en reparaties. Op zo’n moment kijken onze tevreden klanten vaak ook even in de keukenshowroom of worden daar intussen met koffie ontvangen. En klanten voor onze keukenshowroom kijken ook vaak even in onze Renault-showroom; de drempel om even naar keukens te kijken is erg laag. Het verschil is, dat auto-klanten vaak bewust op zoek gaan naar een merk-showroom, terwijl dat voor veel keukenconsumenten niet geldt. Ze zien onze Nobilia- en Brigitte keukens en kijken in eerste instantie niet naar de naam, maar naar het ontwerp en de sfeer ervan. Een verschil is ook, zoals we al zeiden, dat bij een autobedrijf het contact na afloop van een aankoop intensief blijft. We vinden het heel normaal om de auto jaarlijks een servicebeurt te geven. Waarom zou je dat bij keukens ook niet doen? Gewoon eens bij de klant langsgaan om de deurtjes bij te stellen.”

(eventueel in kader:)
KüchenTreff
Wim Kuyper, manager KüchenTreff Benelux: “Er is veel belangstelling voor dit nieuwe concept Cars & Kitchens. Maar we willen het beheersbaar houden: dit jaar willen we komen tot vier winkels en volgend jaar nog vier erbij. De uiteindelijke doelstelling ligt bij 32 winkels.” KüchenTreff als geheel is sinds mei 2013 uitgegroeid van 30 keukenondernemers naar ruim 80 winkels in 2016, van Amsterdam en Den Haag tot Wezep en Franeker. Wim Kuyper: “Van die ruim 80 winkels hebben inmiddels 18 ook de formulenaam KüchenTreff op hun gevel. Mensen schakelen ons in eerste instantie in om hun winkel goed te organiseren, maar kiezen er uiteindelijk ook voor om instore-materiaal van KüchenTreff te gebruiken of die naam op de winkel te plaatsen. Ze willen zo ook laten weten dat ze degelijke Duitse keukens verkopen vanuit een bedrijf met een Duitse uitstraling. Ondernemers kunnen zelf kiezen hoe ver ze gebruik willen maken van onze inkoop en van onze marketing- en instore- en andere ondersteuning.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2016 - april | Pagina(s) 10,11
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken