Stilte voor of na de storm
 
Oase van rust binnen de retail?
De ingrijpende crisisjaren lijken achter ons te liggen. Dat heeft zijn sporen nagelaten in de Nederlandse retail. En daarin blijkt de rust nog lang niet te zijn teruggekeerd. We doen een greep uit de berichtgeving uit de laatste maanden. Eigenlijk lijkt de keuken- en badkamerbranche momenteel daarbij vergeleken een oase van rust. Of niet?
 
Natuurlijk zijn ook in onze keuken- en badkamerbranche ook allerlei ontwikkelingen te melden, zoals de opkomst van nieuwe formules, de overname van Keukenloods door DMG en de integratie van Sphinx en Geberit. Maar grote winkelketens in de kledingbranche, warenhuizen en vestigingen van reisbureaus stralen beduidend meer onzekerheid uit.

Huurverlaging
Om te overleven trekken ze aan de bel bij de eigenaren van hun panden om de huren te verlagen. Van V&D tot D-reizen en van HEMA tot Macintosh Retail Group. De omzet in de winkelstraten van de binnensteden weet zich nog niet te herstellen, mede door de groei van online verkopen. Daardoor moet een groter deel van de huursom opgehoest worden door die dalende omzetten. Roepen om huurverlaging wordt als oplossing gezien. Voor een aantal ketens is dat niet eens meer het geval; voor hen waren de problemen al te groot geworden. We denken aan Miss Etam en Promiss, al dan niet met een doorstart. Sommige gemeenten, zoals het Twentse Hengelo, bieden tegenwoordig sommige panden al gratis aan, om te grote leegstand te voorkomen.

Omnichannel
Tegelijkertijd gaan online bedrijven over tot het openen van concrete winkels -clicks & bricks dus- om hun omnichannel-strategie uit te bouwen. Coolblue blijkt intussen in de afgelopen jaren de grootste omzetgroei te hebben gerealiseerd onder Nederlandse retailers: tussen 2011 en 2013 een gemiddelde omzetgroei van 47,99 procent. “Inmiddels leveren we consumer goods in de Benelux via ruim 325 gespecialiseerde webshops en 7 fysieke winkels.”
De supermarkt-wereld wordt opgeschrikt door de opkomst van de online foodbezorging. Naast Hello Fresh komen er tal van aanbieders die ook wel maaltijdingrediënten met bijbehorende recepten willen thuisbezorgen. Supermarkten als Ahold (met de Allerhande-box) en Jumbo bijven niet achter en willen in de toekomst graag de online bestelde boodschappen thuis afleveren.

Fusies
Vervolgens is er nog de golf aan fusies en overnames. De verkoop van d-h-z concern Maxeda (onder andere Praxis en Formido) aan buitenlandse investeerders is daar een voorbeeld van. Maar natuurlijk ook de fusie tussen Ahold en Delhaize.
Zoals we al zeiden, lijkt de keuken- en badkamerbranche daarbij op een oase van rust na de dramatische crisisjaren. De vraag is alleen of er sprake is van ‘Calm after the storm’, zoals een songfestival-hit het verwoordt, of van ‘Stilte voor de storm’. Tijdens de komende vakbeurzen Küchenmeile en Cersaie Bologna zal daarover nog veel gediscussieerd worden.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2015 - augustus |
Categorie: Retail, Retailformules
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken