Trends in zonwering
 
Aanpassen naar persoonlijke wensen
Persoonlijke wensen, klimaatbeheersing en gemak... Dit is de top drie als het gaat om de belangrijkste trends op het gebied van zonwering, aldus de doelgroep 'zonweringkopers'; consumenten die het afgelopen jaar zonwering hebben gekocht. Dit blijkt uit onderzoek van Qudata Markt- en Trendanalyses naar consumentengedrag in 2014.
 
Vooral de doelgroep 66+ wil de zonwering aanpassen naar persoonlijke wensen. Hiermee wordt onder andere bedoeld maatvoering, speciale prints, dessins of kleuren. Naar alle waarschijnlijkheid heeft dit te maken met het levensbestendig maken van de woning. Ze willen alles nog eenmaal mooi voor elkaar maken in huis, zodat ze op hun gemak van hun oude dag kunnen gaan genieten. Ook het punt klimaatbeheersing wordt door de leeftijdscategorie 66+ het vaakst genoemd. De derde genoemde trend, Automatische bediening (bijvoorbeeld met afstandsbediening en smartphones), wordt vooral door de consumenten in de regio West genoemd en in de leeftijdscategoriëen 21 tot en met 30 jaar en 41 tot en met 55 jaar. Waarom met een koord de raamdecoratie of zonwering met de hand omhoog trekken terwijl dat ook volautomatisch kan? Wonen is een manier van leven. De inrichting van de woning is grotendeels afgestemd op de leefbaarheidswensen van de bewoner(s). Dit heeft niet alleen te maken met gemak en ergonomie maar eveneens met een zekere mate van comfort en luxe.

Verschillen
De trend Energiebesparing door gebruik van zonwering wordt het minst genoemd in de regio Noord en het minst door ‘ouderen’. Voor deze trend geldt: hoe ouder, hoe minder men dit als trend ziet. En de trend raamdecoratie afgestemd op woonaccessoires (zoals kussens e.d.) wordt door de jongeren meer genoemd dan door de ouderen. Jongeren vinden het belangrijker dat de totale wooninrichting op elkaar afgestemd is. Ook zullen de jongeren, die voor het eerst hun huis inrichten, hun spullen kopen in een ‘brede woonwinkel’. De jongste consumenten willen een winkel met alle gemakken, met een ruim assortiment en een goede prijs.
In de regio’s Zuid en Oost worden rolluiken als onderdeel van de beveiliging van de woning gezien. Je zou kunnen zeggen dat dit dus met name op het ‘platteland’ een trend is. En hoe ouder men is, hoe meer men rolluiken als beveiliging van de woning of uit nostalgie als trend ziet.

Consument versus ondernemer
Aan de ondernemers uit het Qudata-panel is ook de vraag gesteld wat volgens hen de zonweringtrends zijn. Op de eerste plaats komt strak design. Maar liefst 65 procent van de respondenten uit het Qudata-panel geeft aan dat strak design een trend is op het gebied van raamdecoratie. Bij de consumenten komt dit op plaats 6. Op de tweede plaats bij de ondernemers, met 50 procent, komt domotica rolluiken. Bij de consumenten komt dit pas op plaats 11, met 8 procent. En op plaats 3 komt veiligheid rolluiken, genoemd door een kwart van de ondervraagde ondernemers, terwijl het bij de consument niet wordt genoemd. Wellicht dat de consument ervan uitgaat dat de veiligheid van de gekochte rolluiken tip-top in orde is en dit dus niet als een trend ziet, maar als een ‘must’.

In grafiek:
De belangrijkste trends op het gebied van zonwering (aldus de consument):

1. Zonwering aangepast naar persoonlijke wensen 34%
2. Zonwering zorgt voor goed klimaat in huis 31%
3. Automatische bediening 30%
4. Energiebesparing door gebruik zonwering 29%
5. Raamdecoratie afgestemd op woonaccessoires ( 23%
6. Strak design (minimalisme) 21%
7. Rolluiken als onderdeel beveiliging van de woning 20%
8. Binnen- en buitenzonwering op elkaar afgestemd (buitenleven) 14%
9. Gebruik natuurlijke materialen 14%
10. Zonwering is multifunctioneel (bijvoorbeeld screen met zonnepanelen) 11%
11. Zonwering aangesloten op huisautomatisering (domotica) 8%
12. Zonwering van gerecycled materiaal 6%
13. Zwart-wit tinten 6%
14. Felle kleuren (multi-colour) 4%
15. Anders * 4%
* onder andere verduistering, verouderde zonwering

In grafiek:
De belangrijkste trends op het gebied van zonwering (aldus de zonweringondernemers):

1. Strak design van de raamdecoratie 65%
2. Domotica rolluiken 50%
3. Veiligheid rolluiken 25%
4. Raamdecoratie volgens Europese veiligheidseisen 15%
5. Automatisering/motorisering raamdecoratie 10%
6. Geïntegreerde hor, screen of jaloezie 10%
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2015 - maart | Pagina(s) 25,26,27
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken