Consument wil allround vakman en geen gedoe
 
Onderzoek 10-jarige Klussenier:
De Nederlandse woonconsument huurt het liefst een allround vakman in als er iets aan z'n woning moet gebeuren. Ook wil die consument graag een verbouwing waarbij er geen sprake is van gedoe en onverwachte kosten achteraf. Dit blijkt uit het onderzoek 'Wonen mag geld kosten' dat klusformule De Klussenier onlangs onder 1.000 consumenten heeft gehouden.
 
Klussenier-directeur Joost van der Pol presenteerde de uitslag van het onderzoek onlangs aan de vakpers op een wel heel bijzondere locatie: op bijna twee kilometer hoogte boven Barneveld, waar het hoofdkantoor Het Klushuis van De Klussenier gevestigd is. Reden voor deze niet alledaagse plek was het feit dat De Klussenier dit jaar z'n tiende verjaardag viert. In oktober is er in Barneveld een groot feest voor de 180 bij de franchiseorganisatie aangesloten Klusseniers en hun toeleveranciers. Als voorproefje op dit jubileum maakte Van der Pol de onderzoeksresultaten bekend.
De resultaten zijn voor de professionele klussers in het algemeen en voor Klusseniers in het bijzonder een opsteker. Het feit dat de consument graag een allround vakman en daarmee één aanspreekpunt in zijn huis heeft, bevestigt eens te meer dat er voor goede vakmensen voldoende werk ligt. Temeer omdat mensen, mede door de crisis, steeds minder verhuizen en dus sneller besluiten hun woning op te knappen. 77 procent van de ondervraagden doet dat omdat daarmee het comfort en de kwaliteit van leven wordt verbeterd. Maar liefst 90 procent van hen hecht er veel tot zeer veel waarde aan dat de klus vakkundig en goed wordt uitgevoerd, zodat ze achteraf niet voor verrassingen komen te staan.
Op zich is dat laatste geen schokkende uitslag, want wie vindt het nou niet vervelend als een verbouwing een vervelende nasleep krijgt? Maar toch, de cijfers spreken boekdelen en benadrukken de noodzaak voor vakmensen om kwaliteit te leveren.

Klanten
Joost van der Pol is dan ook zeer in zijn nopjes met de onderzoeksresultaten. Temeer omdat uit een aanvullende tevredenheidsonderzoek, dat het afgelopen jaar onder 1.000 klanten van de 180 Klusseniers is gehouden, blijkt dat Klusseniers zeer goed scoren. Voor hun vakmanschap krijgen ze een 8,6. Voor klantvriendelijkheid zelfs een 8,9. "Mooie cijfers", zegt Van der Pol, "maar voor ons zeker geen reden om achterover te leunen. We werken constant aan de kwaliteit en dienstverlening van onze mensen."
Daarbij is het positief dat het lage btw-tarief op verbouwingen gehandhaafd blijft tot 1 juli 2015, vindt Van der Pol. "Het kabinet geeft met het verlengen van het lage btw-tarief twee impulsen. Enerzijds kunnen consumenten tegen aantrekkelijke tarieven hun woning verbeteren en hun wooncomfort verhogen. Anderzijds stimuleert Den Haag hiermee de omzet van klusbedrijven.”

In de volgende uitgave van KlusPro een uitgebreid interview met Joost van der Pol over 10 jaar De Klussenier.
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2014 - oktober | Pagina(s) 9
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken