Klusbedrijf beïnvloedt aankoop woonproducten
 
Consument laat zich adviseren door vakman
Ingewikkelde klussen als het plaatsen van een dakkapel worden meestal al uitbesteed. Uit onderzoek van Qudata Markt- en Trendanalyses blijkt dat de consument ook bij het renoveren van een badkamer steeds vaker het klusbedrijf inschakelt. Verandert de rol van het klusbedrijf ten opzichte van de speciaalzaak?
 
Het monteren of plaatsen van sanitair liet 21 procent van de consumenten in 2013 over aan een klusbedrijf. 35 procent installeert het sanitair zelf en 18 procent laat het sanitair installeren door de winkel waar het is gekocht. Er zit een aanzienlijk verschil in het monteren van alleen onderdelen of een complete badkamer. In 2012 werd bijna 30 procent van de complete badkamers geïnstalleerd door een klusbedrijf, 25 procent van de consumenten deed dit zelf en 26 procent liet het installeren door de winkel waar de badkamer is gekocht.

Montage
Het klusbedrijf hoeft het minst in actie te komen als het gaat om het monteren van zonwering, tuinieren en verven & behangen. Het monteren of plaatsen van allerhande zonwering liet 4 procent van de consumenten door een klusbedrijf doen en in 2011 was dit percentage precies gelijk. Wel schakelt de consument bij het monteren van buitenzonwering en rolluiken wat vaker het klusbedrijf in, namelijk respectievelijk 7 en 8 procent. Consumenten kiezen er toch het vaakst voor om zelf de zonwering te monteren. In 2012 monteerde 43 procent van de consumenten zelf de zonwering en in 2011 was dat 45 procent. Ook de winkel waar de zonwering werd gekocht, mocht vaak de montage doen. In 2012 koos 42 procent van de consumenten voor de winkel waar men de zonwering heeft gekocht en in 2011 was dat 41 procent.

Keukens
Het monteren of plaatsen van keukenapparatuur liet 7 procent van de consumenten in 2013 over aan een klusbedrijf. 35 procent installeert de apparatuur zelf en ruim 40 procent laat de apparatuur installeren door de winkel waar de apparatuur is gekocht.
Ook op keukengebied zit er een aanzienlijk verschil tussen het monteren van keukenapparatuur of een complete keuken. In 2012 werd 10 procent van de complete keukens geïnstalleerd door een klusbedrijf, 18 procent van de consumenten installeerde de keuken zelf en ruim de helft liet het installeren door de winkel waar de keuken is gekocht.
Ikea werkt voor het monteren van keukens nauw samen met montagebedrijven die ervoor zorgen dat dit vakkundig gebeurt. De consument betaalt voor de montage slechts 6 procent btw. De montagebedrijven die via Ikea de keukens monteren, worden zorgvuldig geselecteerd en jaarlijks geëvalueerd. De consument krijgt op de montage vijf jaar garantie.

Klusgedrag
In de zomer van 2012 heeft Qudata in opdracht van Marktplaats onderzoek gedaan naar het klusgedrag van de Nederlandse consument, Uit dit onderzoek blijkt, dat ingewikkelde klussen uitbesteed worden aan een vakklusser, zoals een dakkapel plaatsen (44 procent), onderhoud aan het dak (14 procent) en het plaatsen van een keuken (13 procent). Het zetten van glas (42 procent) en het stucen van wanden (33 procent) wordt veelal overgelaten aan een specialistisch bedrijf.
Het installeren van sanitair of een complete badkamer laat 11 procent van de consumenten doen door een algemeen klusbedrijf en 16 procent door een specialistisch bedrijf.

Voordelig materiaal
Een klusbedrijf heeft meestal het voordeel dat zij bouwmaterialen voordeliger kunnen inkopen. Zij hebben bijvoorbeeld afspraken met leveranciers en krijgen kortingen wegens het grote aantal dat zij inkopen. Dit werkt natuurlijk in positieve zin door op de rekening van de consument. Ook kan het een extra stukje service zijn van het klusbedrijf. Zo vertelde Jack Vleugels van Klusjesbedrijf Jack Vleugels in oktober 2012 aan de redactie van KlusPro: “Belangrijk is dat je als vakman geen problemen ziet, maar oplossingen. Laatst had ik een klant die wilde graag een antraciet radiator in de badkamer. Bij de bouwmarkt kan je die niet krijgen, daar moet je echt naar op zoek. Dat ga ik dan doen en ik zorg ook dat ik er eentje vind. Dat is een belangrijk stukje extra service.”

Keus aan de consumenten
Veel klusbedrijven kunnen de benodigde materialen voor de klant regelen, maar zij laten de keus aan de consument. Of het klusbedrijf ook daadwerkelijk meer wordt ingeschakeld bij de installatie en de aanschaf van de benodigde materialen, wordt aankomende zomer onderzocht door Qudata.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2013 - april | Pagina(s) 31
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken