Meer kwaliteit, zelfde lage prijs
 
Kwantum blijft goedkoop
Detailhandelsconcern Macintosh Retail Group heeft Kwantum te koop gezet. Het concern gaat zich volledig richten op fashion en daar past de woondiscounter niet in. Directeur Rob Berns van Kwantum maakt zich echter geen zorgen. Ondanks mindere tijden staat de formule volgens hem nog als een huis.
 
Jazeker, ook Kwantum heeft te leiden gehad onder de crisis. Net als de volledige woninginrichtingbranche. De laatste jaren is de omzet gedaald. Maar toch is directeur Rob Berns best tevreden. "We doen het relatief goed en kunnen nog steeds prima onze broek ophouden." Uit onze laatste cijfers blijkt bovendien dat het aantal bezoekers in onze winkels en onze webshop zich vorig jaar heeft gestabiliseerd. Dus geen terugloop meer. Dat is hoopgevend."
Ook het feit dat Macintosh Kwantum wil verkopen baart Berns geen zorgen, zo zegt hij.
"Macintosh heeft formeel aangekondigd dat ze zich strategisch op fashion gaat focussen. Dus dat betekent dat ze bekijken of de andere formules verkocht kunnen gaan worden. Als beursbedrijf moet je dat aankondigen en dat heeft Macintosh netjes gedaan. Maar of en wanneer dat gaat lukken, dat is natuurlijk de vraag. Iedereen hoopt dat er zich snel een koper meldt met heel veel geld, maar zo werkt dat in deze tijd natuurlijk niet."

Hoopt Kwantum dan ook dat de verkoop snel gebeurt?
"Weet je, het maakt ons niet zo veel verschil. Kwantum is al behoorlijk zelfstandig. Macintosh heeft een hele portfolio van bedrijven onder zich, eerder bijvoorbeeld ook Halfords en BelCompany, en bestuurt dat op afstand. Dus eigenlijk zijn we altijd zelfvoorzienend geweest. Als er een andere maatschappij komt waar we beter bij passen, of die misschien meer mogelijkheden biedt, dan zou dat prima zijn. Maar eigenlijk zijn we er heel rustig onder. Er verandert niet zo veel, verwachten we."

Maar zo goed is het met Kwantum niet gegaan de laatste jaren?
"Natuurlijk, de woninginrichting, maar ook de dhz-markt, hebben een enorme klap gehad. De totale markt voor de woninginrichting is sinds 2008 met 30 procent gekrompen. Dus ja, daar heeft Kwantum net zo goed mee te maken."

Dat voedt de gedachte dat kopers niet in de rij zullen staan op dit moment.
"Dat weet ik niet zo zeker. Een echte ondernemer koopt misschien juist een bedrijf dat op een dieptepunt zit, dan kan hij alleen maar omhoog. Probleem is natuurlijk dat juist de banken niet in de rij staan om dit soort aankopen te financieren. Eigenlijk moet er dus een koper komen die voldoende cash voorhanden heeft. En uiteindelijk zal het een partij moeten worden uit ons segment, iemand die er wat mee kan, de markt kent en de kansen en mogelijkheden van Kwantum ziet."

Wat is de kracht van Kwantum?
"We zijn een echte discounter. En sinds een jaar of 12 marktleider in een aantal segmenten in de woninginrichting. Met name in 'wand, raam, vloer', zoals wij dat noemen, hebben we een hele sterke positie. Gordijnen, verlichting, vloerbedekking en vinyl, allemaal producten waarin we bovenaan staan. Wij streven naar minimaal een top 3-positie voor alle productgroepen in de wand-, raam- en vloer-sector. En daarin doen we het onveranderd goed, ons marktaandeel is de laatste jaren alleen maar gestegen. Dus in die zin kan ik niet anders dan tevreden zijn. En voor de duidelijkheid: Kwantum kan zich financieel zelf bedruipen, we staan niet in de rode cijfers. We zijn een stabiel bedrijf."

En die lage prijs blijft altijd centraal staan?
"Ja, het gaat bij ons om de prijs. Maar dat neemt niet weg dat we de kwaliteit van onze producten de laatste jaren enorm hebben opgekrikt. We zitten wat dat betreft op een niveau dat de consument in deze tijd mag verwachten, maar tegen de laagste prijs."

Goede kwaliteit voor de laagste prijs. Hoe kan dat?
"Volume is een belangrijk aspect. Onze volumes zijn zo groot dat we een deel van onze producten zelf kunnen ontwikkelen en produceren, dat gebeurt onder meer o.a, in China. Dus je stelt zelf jouw eisen, je bent niet afhankelijk van tussenpersonen. En kwaliteit is een relatief klein onderdeel van de verkoopprijs. Dat klinkt misschien vreemd, maar een weefgetouw voor gordijnen produceert zowel de goedkopere als de wat duurdere stof. Dus als je volume oploopt, kun je relatief eenvoudig je kwaliteit verbeteren. Dat maakt uiteindelijk niet zo'n enorm prijsverschil. Bepalend voor de prijs zijn vooral marges en heel veel geld zit er in het proces."

Efficiency dus?
"Natuurlijk, daar gaat het uiteindelijk om. Hoe meer volume, hoe efficiënter je het hele proces kan inrichten. En hoe lastiger voor de concurrent om dat op eenzelfde manier te doen."

Maar lage prijzen? We horen vaak dat de consument moe is van acties.
"Zijn dat niet de marketingpraatjes? Het succes van de Action komt natuurlijk niet omdat de consument moe is van het prijs stunten. Zelfde geldt voor het succes van ons of van Leen Bakker. Volgens mij blijft de consument altijd gevoelig voor lage prijzen."

En hoe verhoudt zich dat bij Kwantum tot de service?
"Ik denk dat een groot deel van de waarde van een product zit in de informatie erover. Van welke stof is een gordijn, hoeveel watt is een lamp, noem maar op. Wat dat betreft is heel veel te digitaliseren en dat gaat straks allemaal via internet of digitale plekken in de winkel plaatsvinden. Maar ook informatie over diensten als thuisbezorgen, vloerbedekking laten leggen, garantie, het kan allemaal digitaal, dat hoeft een verkoper niet uit te leggen. Dat soort informatie bieden wij al deels, de rest komt eraan. En het kost de klant niets extra's. "

En de rol van de winkel en de verkoper?
"Dat is een emotionele. Combinaties maken, touch en feel van producten. De echtheid van een product, vind je een stof mooi, daarvoor komt een klant naar de winkel en kunnen onze verkopers helpen."

Is Kwantum daar dan ook sterk in?
"Niet heel erg. De klant kan bij ons de producten zien en voelen en onze verkopers hebben echt wel verstand van zaken. Dat moet ook als je marktleider wilt zijn. Maar we stallen de producten niet uit in een bepaalde setting. En wij geven de klant geen interieuradvies. Dat willen we ook niet.. Wij zijn een discounter. De klant komt bij ons voor de prijs. Alle extra's zijn voor hem meevallers en gratis."

Internet, digitale informatie zal dus steeds belangrijker worden voor Kwantum.
"Jazeker. Onze webshop wordt heel goed bezocht. Maar bovendien kunnen we op de site wél extra diensten bieden, die in de winkel te duur zijn. Inspiratie, er zijn allerlei digitale mogelijkheden om meubels of decoratie in te passen in een foto van je interieur. Zo kan je zien hoe een bepaalde bank staat in je woonkamer. Die tools gaan er komen, niet alleen bij ons trouwens."

Kwamtum was pionier op gebied van de webshop. Waarom was dat?
"In 2004 ging onze webwinkel al open. Wij hebben dat altijd gezien als een verkoopkans, naast onze fysieke winkels. Inmiddels staat het niet los van elkaar. Multichannel zoals dat nu zo mooi heet. Het gaat erom dat je de consument volgt. Daar waar hij informatie wil of een product van je zoekt, moet je beschikbaar zijn. Instant informatie op ieder moment."

Dus toch wel degelijk de klant van dienst zijn?
"Natuurlijk, waar we diensten kunnen verlenen, zullen we dat doen en dat gaan we met name online steeds verder uitbreiden. De klant kan kiezen of hij z'n bestelling thuis bezorgd wil hebben en op welke dag. Maar hij kan het ook afhalen in een gewenste vestiging. En straks zal hij die wensen tussentijds ook kunnen wijzigen. Dus wij moeten achter de schermen continu in dat proces kunnen ingrijpen om de klant van dienst te zijn."

Dat gaat best ver voor een discounter?
"We gaan zelfs nog verder. We draaien nu proef met een stalenservice. De klant ziet op z'n computerscherm een paar mooie gordijnstofjes. Wij sturen hem binnen 24 uur een staal van die stoffen, zodat hij het kan zien en voelen. Ook geven we producten op internet een stijlcode mee, waarmee de klant andere producten te zien krijgt die er goed bij passen. Het zijn allemaal extra's die wij relatief eenvoudig kunnen aanbieden, door het volume dat we afzetten. En als de klant niet tevreden is over een product krijgt hij z'n geld terug. Altijd, daar doen we nooit moeilijk over. Dat maakt de drempel om bij Kwantum te kopen nog lager."
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2014 - juli | Pagina(s) 18,19,21
Categorie: Retailformules
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken