Trends woonretail in 2014
 
Van duurzaamheid tot omnichannel
Er is altijd een moment om de balans op te maken. Om terug te kijken naar het afgelopen jaar, maar vooral om vooruit te kijken naar dit jaar en wellicht al 2015. Wat staat de woonretail in Nederland de aankomende jaren te wachten? Qudata Markt- & Trendanalyses zet vijf trends op een rij.
 
1. Duurzaamheid
Duurzaamheid is al enige jaren een gevleugeld begrip, maar lijkt met name in de bouwsector definitief het hoofdstuk van ‘Het Nieuwe Bouwen’ in te leiden. Bouwmaterialenhandel Raab Karcher heeft met de introductie van de Greenworks Academy in Breda in het najaar van 2012 de eerste stappen gezet voor verduurzaming van het bouwproces. De academy toont uiteenlopende voorbeelden van duurzame bouwmaterialen en bouwoplossingen. Dagelijks worden bezoekers bijgeschoold met de centrale boodschap dat duurzaam bouwen of renoveren niet duurder hoeft te zijn. De opkomst van zonnepanelen in Nederland is een ander voorbeeld van verduurzaming in de woonsector.
Opvallend genoeg is het aspect duurzaamheid voor veel woonretailers een ongrijpbaar fenomeen. Uit navraag onder ruim 500 keukenconsumenten blijkt dat de opkomst van energiezuinige apparatuur als belangrijkste trend wordt gezien (zie grafiek 1). In het trendlijstje van de keukenretailers bijvoorbeeld staat deze ontwikkeling pas op plaats nummer tien, na bijvoorbeeld ‘meer aandacht voor ergonomie’ en ‘strak design’. 40 procent van de consumenten die recent een badkamer heeft gekocht let op waterbesparing, een op de drie zonweringconsumenten kiest voor energiebesparende zonwering. Consumenten willen niet extra betalen voor duurzaamheid is vaak de stelling. Maar wanneer het een besparing oplevert -ook op de langere termijn- dan wil de consument wel investeren.

2. Samenwerking
Diverse partijen in de woonbranche hebben de afgelopen jaren, al dan niet noodgedwongen, gekozen voor verregaande samenwerking. Recent voorbeeld is de fusie tussen DGNretail en Euretco. Daarnaast kiezen verschillende toonaangevende woonmerk-fabrikanten als ATAG, Sphinx en Luxaflex een exclusieve dealernetwerk: ondernemers krijgen een ‘beschermd’ afzetgebied, van de retailer wordt verwacht dat deze zich optimaal inzet voor de verkoop van de merkartikelen.
Plaatselijke samenwerkingsverbanden krijgen de laatste jaren ook steeds meer vorm. Veelal slaan de winkeliers in een dorp of stad de handen ineen om consumenten naar het centrum te trekken. In het voorjaar van 2013 is er in de vakbladen van Qumedia een uitgebreid artikel verschenen over de ontwikkelingen in Tiel, waarbij de ondernemers hebben gekozen een online-platform om de oriënterende consument naar de stad van Flipje te lokken. Het voorbeeld van Tiel staat niet op zichzelf. Ruim 60 procent uit het Qudata Woonpanel geeft aan lokaal samen te werken met andere ondernemers. En dat proces zal zich dit jaar verder voortzetten.

3. Local hero
Door de crisis en de opkomst van internet als koopmedium zouden we haast vergeten dat voor veel consumenten de winkel nog steeds het startpunt is van de zoektocht naar het ideale product of de ideale dienst. Ruim 60 procent van de consumenten die op zoek is naar een badkamer, keuken of zonwering, bezoekt hiervoor bovendien de website van een winkel. De winkels van bekende merken hebben hierbij de voorkeur. Onder ‘bekende merken’ worden eveneens de lokale ondernemers gerekend. Consumenten komen nog steeds voor deskundig advies, goede service en betrouwbaarheid naar de plaatselijke retailers (zie grafiek 2). Met name als er specifieke vragen zijn, komt tussen de 80 en 90 procent van de consumenten naar de winkel. Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat ruim 80 procent van de bezoekende consumenten ook in een speciaalzaak koopt.
Voor veel retailers is het zaak een klant ook voor de toekomst te behouden. Een lastig vraagstuk als je aan een klant eens in de tien of vijftien jaar een keuken of badkamer verkoopt. Maar waarom niet jaarlijks een klant bellen voor onderhoud van de keuken of badkamer en zelfs het sluiten van een onderhoudscontract? Waarom de klanten niet regelmatig uitnodigen voor een kookdemonstratie?

4. Omnichannel
De laatste jaren heeft het internet de winkel als oriëntatiemedium ingehaald. Bijvoorbeeld als het gaat om de oriëntatie op keukens: in 2010 was de verhouding winkel-internet 77/74 procent, inmiddels ligt de verhouding precies andersom 71/76 procent. Meest opvallend zijn de veranderingen in het oriëntatiegedrag binnen de productgroepen verf/behang en tuinartikelen. In 2011 raadpleegde 44 procent van de zoekende consumenten internet, inmiddels is dat aandeel gestegen naar 69 procent (zie grafiek 2). Daar staat tegenover dat het bezoeken van een winkel in deze fase van het aankoopproces in sommige gevallen behoorlijk is gedaald. Voor verf bezocht in 2011 nog driekwart van de consumenten een winkel, inmiddels is dat krap de helft van de ondervraagde verfconsumenten. Ook op het gebied van tuinartikelen zie je een dergelijke grote verschuiving van de winkel naar internet. Dit oriëntatiegedrag vertaalt zich in de groeiende verkoop aankomende jaren van woonproducten online.

5. Transparantie
Consumenten willen duidelijkheid over wat zij kopen. Dat geldt in de eerste plaats voor de prijs. Internet biedt die transparantie en biedt consumenten de mogelijkheden zelfs op de winkelvloer producten in een webshop te kopen. Vooral bij aankoop van losse producten als sanitair, keukenapparatuur, raamdecoratie, maar ook tuinmeubelen blijkt dit fenomeen, aangeduid als showrooming, een veel voorkomende ontwikkeling. Voor retailers is het lastig daarop de anticiperen. Het lek lijkt daarin ook nog niet te boven. Als een product online zo goedkoop is, wat kan u daar als verkoper in de winkel tegenover stellen? Appelleren aan uw deskundigheid, de betrouwbaarheid van de winkel, uw goede service (wat als het product kapot gaat) het bieden van een maatwerkoplossing...
Feit is dat de klant bepaalt. De tijden dat klanten spullen kochten die in uw winkel lagen is voorbij. De klant vertelt zijn of haar wensen en u dient daarop zo goed mogelijk in te spelen. Anderzijds willen veel klanten, met name de oudere generaties, nog steeds graag geholpen worden. Met name als het gaat om de aankoop van producten die een behoorlijke investering vragen...
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2014 - februari |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken