Teleurstellende omzetontwikkeling voor de dhz-markt
 
GfK over het eerste half jaar:
GfK heeft over het eerste halfjaar van 2003 de omzet van de dhz-markt in kaart gebracht. Met een totaalbedrag van 1,3 miljard euro, is dit een stijging van 2 procent ten opzichte van het eerste halfjaar in 2002. Toch is dit een teleurstellende ontwikkeling in vergelijking tot de stijgingspercentages die de dhz-markt in Nederland gewend is geweest. In 2002 steeg de omzet het eerste halfjaar nog met 4 procent ten opzichte van 2001; kortom een halvering van de groei.
 
De bouwmarkten trekken in 2003 wederom de kar. Zij realiseren dit eerste halfjaar een stijging van een kleine 6 procent ten opzichte van de 4 procent over de eerste zes maanden vorig jaar. Zij doen het dus beter dan vorig jaar, zowel absoluut als in stijgingspercentage. Waar vorig jaar de andere winkels in de dhz-branche nog een geringe omzetstijging boekten, laten ze het dit jaar allemaal afweten. De verf/behangspeciaalzaken zien hun omzet de eerste zes maanden 4 procent dalen ten opzichte van vorig jaar; de ijzerwarenzaken dalen zo'n 5 procent en de overige (kleinere) doe-het-zelfzaken dalen bijna 8 procent. De bouwmarkten zijn meer bepalend dan ooit voor de groei van de branche.

Acties
Zeker voor kleinschalige verkooppunten is de invloed van, bijvoorbeeld, het bijzonder warme zomerweer een duidelijke reden voor achterblijvende omzet. Extreem hoge temperaturen werken funest op de zin van de consument om de ladder op te klimmen om de raamkozijnen te gaan schilderen of om de muur tussen de woon- en eetkamer te gaan slopen. De bouwmarkten kunnen, mede dankzij hun brede assortiment, voor 'elk wat wils' brengen en zagen dan ook met name de omzet in tuinartikelen flink stijgen. Een aanhoudende stroom van (prijs-)acties stimuleert bovendien de verkoop. Hoe dan ook, de dhz-branche ontkomt niet aan de algemene tendens dat de omzetten in de detailhandel teruglopen, dan wel dat de groei er uit is. De verwachting is dat bij een aanhoudende stagnerende economie, de dhz-zaken op termijn kunnen profiteren van 'achterstallig' onderhoud in en om de woning, want eens moet de consument weer zelf aan de slag. Ook een (forse) daling van de prijzen van huizen kan een stimulans zijn, aangezien verhuizen een belangrijk aankoopmoment is voor doe-het-zelfartikelen.

KADERTEKST:
(kader)
CBS
In april is de omzet van de detailhandel 1,1 procent lager dan in april vorig jaar. Uit cijfers van het CBS blijkt dat deze omzetdaling met name voor rekening komt van de non-foodsector. Hier is de omzet 4 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. De omzet in de woninginrichtingbranche ligt in april ruim 6 procent lager dan in april vorig jaar. Ook de doe-het-zelfwinkels (excl. bouwmarkten), de kledingwinkels en de winkels in consumentenelektronica hebben in april een flink lagere omzet geboekt. Deze omzetdaling past in het beeld van een historisch lage koopbereidheid zoals blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS. Branches die zich wisten te onttrekken aan het pessimisme van de consument zijn onder meer de bouwmarkten.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2003 - september | Pagina(s) 12
Categorie: Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken