Kijken op internet, levering door de winkel
 
Pelgrim-dealer profiteert van Bol.com Plaza
De consument die zijn Pelgrim-apparatuur bestelt via de website van Bol.com, wordt vervolgens beleverd door de keukenretailer. Het is als het ware het tegenovergestelde van ‘showrooming’, waarover we in deze KIM-editie schreven. Het is voortaan: ‘Kijken en op internet en levering door de winkel’.
 
“Met onze aanwezigheid op Bol.com Plaza, waar producenten en winkels hun eigen assortiment kunnen aanbieden, willen we onze keukenretailers de mogelijkheid bieden om nieuwe klanten toe te voegen”, bevestigen Bart Scholte, business manager Pelgrim en Thedor Bruil, als e-tail manager verantwoordelijk voor de internet-relaties bij ATAG Nederland. “We zijn altijd duidelijk geweest in ons internet-beleid: we willen de keukenretailer centraal stellen. En dat kan heel goed samengaan met en duidelijke aanwezigheid op internet. Wanneer je dat kunt koppelen aan een Bol.com, met 500.000 bezoekers per dag, dan kunnen we als Pelgrim daar samen met onze retailers van profiteren.”

Bol.com Plaza
Om als merk zichtbaar te zijn voor de consument, is het onmisbaar om ook op internet prominent aanwezig zijn; in het hele consumentenproces van inspiratie, oriëntatie en aankoop. Retailers blijken daar volop van te kunnen meeprofiteren. De keukenzaak heeft tal van producten die hij actief verkoopt; daaraan worden de Pelgrim producten toegevoegd die via Bol.com Plaza worden gepresenteerd. En die producten worden uiteindelijk aan de consument geleverd door de aangesloten Pelgrim-keukenretailers.
Thedor Bruil legt uit: “Bol.com Plaza is een shop-in-shop op internet, met een betalingsplatform. Wij gaan als het ware een winkel binnen Bol.com beginnen met ons assortiment. De consument bezoekt die webshop, bestelt daar de producten en betaalt die order ook aan Bol.com. Vervolgens gaat die order rechtstreeks naar Pelgrim, waar de gegevens wordt gecheckt. De consument wordt gebeld, gecontroleerd op de juiste aankoop en geaccordeerd. Daarbij wordt gekeken naar het postcodegebied waar de consument woont, en de drie keukenzaken die zich daarbij het dichtst in de buurt bevinden worden hem of haar genoemd. De consument kan vervolgens een keuze maken uit deze drie zaken. Door die zaak wordt het apparaat geleverd en het liefst ook geïnstalleerd. De consument is daarin leading, want in feite is het een klant van Bol.com. De retailer ontvangt de betaling uiteindelijk via Pelgrim.”

Keukenzaak
Het is dus eigenlijk een omgekeerde vorm van het ‘showrooming’: de klant gaat kijken op internet, maar wordt beleverd door de winkel. Het is een onderdeel van het multichanel handelen van de consument. De oriënterende consument wordt terug geleid naar de keukenzaak. Want juist die keukenzaak heeft haar sterke punten, vanwege landelijke dekking, knowhow, installatiekennis en service.
Bart Scholte: “Het proces van winkelen begint voor de consument op de bank in de huiskamer tijdens de inspiratie- en oriëntatiefase. En als apparatuurmerk en als retailer moet je daar aanwezig zijn, waar de consument is. Dat is op internet, met je producten en vooral ook in de reviews van de gebruikers. Er moet op internet over je gepraat worden, anders besta je niet voor de consument. De doelstellingen zijn dan ook duidelijk: we willen het aankoopproces voor de consument gemakkelijk maken door betere vindbaarheid. Daardoor stijgt de omzet van de keukenretailer en van Pelgrim. Want de consument komt weer meer in aanraking met Pelgrim; en de retailer verkoopt de apparatuur zonder dat het hem verkoop- en adviestijd kost. We willen als merk niet rechtstreeks aan de consument verkopen, maar alleen via onze retailers. Het is ook geen dozen schuiven, maar een heel proces van het bellen van de consument en het checken van de order. ‘Heeft u dat type koelkast besteld, kloppen de maten en heeft u aan die bepaalde aspecten ook gedacht?’ Het is dus ook een ontzorging van de handel.”


(in kader:)
Landelijke dekking
De belangstelling vanuit de retail is al bijzonder groot. Aan die retailers worden vanzelfsprekend wel een aantal eisen gesteld. Zo moet het merk Pelgrim ook in de showroom goed en zichtbaar vertegenwoordigd zijn. De kennis van de Pelgrim apparatuur moet bij die retailer up-to-date zijn, eventueel via producttraining. De retailer werkt volgens de afspraken voor de orderafhandeling: hij neemt binnen vier uur contact op met de klant en levert de order binnen 48 uur uit. Hij neemt ook deel aan de acties van Pelgrim via Bol.com. En de keukenzaak moet zelf de installatie ervan verzorgen. Bart Scholte: “Van dergelijke zaken zijn er voldoende om een landelijke dekking te realiseren.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2013 - augustus | Pagina(s) 50,51
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken