Een derde van de consumenten koopt in tegelspeciaalzaak
 
Qudata-onderzoek vloer- en wandtegels
Bijna 80 procent van de consumenten die op zoek is naar vloer- en wandtegels bezoekt hiervoor een winkel. In ruim 60 procent van de gevallen kijkt men (ook) op internet. Uiteindelijk koopt een op de drie consumenten tegels in een tegelspeciaalzaak. Dat blijkt uit onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses naar het aankoopgedrag van tegelconsumenten.
 
In april van dit jaar zijn aan ruim 400 consumenten die het afgelopen jaar tegels hebben gekocht of dat het aankomende jaar van plan zijn, vragen gesteld over de oriëntatie en aankoop van vloer- en wandtegels. De belangrijkste reden voor consumenten om tegels te kopen is dat men het huis (deels) renoveert. De helft van de respondenten geeft aan de tegels te kopen voor de badkamer. 20 procent van de ondervraagde consumenten weet nog niet zeker of ze tegels gaat kopen. Men houdt de opties open voor verschillende manieren van ‘bekleden’ van de wanden en afwerking van de vloeren.

Oriëntatie
Voor veel woonproducten geldt dat internet inmiddels een belangrijk, zo niet het belangrijkste medium is als het gaat om de oriëntatie. Wanneer consumenten op zoek zijn naar tegels voor het interieur dan bezoekt men in bijna 80 procent van de gevallen een winkel. Ruim 60 procent van de ondervraagde consumenten kijkt (ook) op internet. 36 procent leest over tegels in tijdschriften, kranten en vooral folders.
Voor vragen over tegelproducten gaan consumenten in bijna 90 procent van de gevallen naar een winkel. 43 procent neemt contact op met de winkel via de website of email. Ruim een op de vijf consumenten raadpleegt vergelijkingssites om op die manier de tegels, vooral qua prijs, goed met elkaar te kunnen vergelijken.

Aankoop
Uiteindelijk koopt 80 procent de vloer- en wandtegels in de winkel. 8 procent van de consumenten koopt de tegels rechtstreeks bij de fabrikant of leverancier. 4 procent schaft tegels aan via het web. Opvallend is vervolgens dat een op de drie consumenten aangeeft de tegels in een tegelspeciaalzaak te hebben gekocht. Gezien het aantal tegelspeciaalzaken in Nederland (zie kader ‘Winkels in tegels’) is dit percentage behoorlijk hoog en zullen consumenten wellicht de tegelspeciaalzaak verwarren met andere speciaalzaken en wellicht ook met bouwmaterialenhandels. Een kwart van de respondenten koopt tegels in de bouwmarkt, een op de vijf consumenten bezoekt hiervoor een badkamerspeciaalzaak.

Qudata heeft naast het oriëntatie- en aankoopgedrag ook het klusgedrag van tegelconsumenten onderzocht. De resultaten van dit onderzoek zijn gebundeld in het rapport ‘Aankoop- & klusgedrag klusconsumenten - tegels leggen & zetten’. Het rapport is verkrijgbaar in een light- en heavy-versie en te bestellen in de webshop op www.vakbladsts.nl.


 
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2012 - juni | Pagina(s) 30,31
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken