'Verf zorgt voor traffic'
 
Voor veel formules een leading product
Histor is het bekendste verfmerk in Nederland, Gamma en Praxis zijn de bekendste 'verfwinkels'. Dat blijkt uit onderzoek van Qudata naar de merkbekendheid van verfmerken. Woon Retail Manager vroeg een aantal formules hoe zij hun verfmerken positioneren.
 
Verf is voor veel dhz-, vbs- of woonformules leading. Met name de speciaalzaken en woonwinkels beschouwen het als een product dat traffic genereert. Maar ook voor de dhz-sector is verf een belangrijke trekker. Alle formules zetten vooral in op kwaliteit, blijkt uit onze rondgang langs verschillende formule-organisaties. Er wordt bewust gekozen voor specifieke A-merken met daarnaast een private label.
Voor Thuisin is verf het kernproduct, de basis van het bedrijf, zo zegt directeur Mark Brouwer. "Thuisin is voortgekomen uit een vbs-bedrijf. Dus verf en behang zijn van oudsher onze basis. Tegenwoordig hebben we een totaalpakket in woninginrichting, maar een belangrijk verschil met andere woonwinkels is dus dat wij verf verkopen. Want het eerste wat mensen doen als ze hun huis gaan renoveren is schilderen. Dus de consument koopt bij ons verf en komt, als wij het goed doen, terug voor raamdecoratie en vloerbedekking."
Verf heeft dan ook een prominente plek in de Thuisin-winkels. Vaak bij het kassablok, waar ook de mengmachine staat. Thuisin verkoopt Sikkens, Flexa Pure en het eigen Thuisin-merk. Sinds half mei is aan dat assortiment het exclusieve premium merk LOOKin toegevoegd (zie ook de rubriek Actueel in deze editie).
“Sikkens is vanouds het topmerk, Flexa Pure zit daar iets onder en het eigen Thuisin-merk is weer net iets onder Flexa gepositioneerd. Het private label is goedkoper, maar straalt wel kwaliteit uit. Dat geldt met name voor LOOKin, een topmerk dat deel uitmaakt van een concept met ook raamdecoratie, tapijt en gordijnstof”, aldus Brouwer.
Goedkope verf heeft Thuisin niet. Kwaliteit en goed advies is het motto. En doel is om de consument een compleet woonconcept te verkopen. "Daarvoor is verf de traffic-generator bij uitstek", aldus Mark Brouwer.

DMG
Verf is vanzelfsprekend ook core-business voor de Detail Management Groep (DMG), franchiseorganisatie voor Verf & Wand en Deco Home. "Bij ons is verf leading, de belangrijkste traffic-generator. Daar wordt alles aan opgehangen", zegt Henk Jongenelen, adjunct-directeur van DMG.
Verf heeft binnen beide formules de hoogste aankoopfrequentie, zegt Jongenelen. "Daarvoor komt de klant allereerst naar de winkel. Zo verkoop je weer andere producten, zoals behang en woningtextiel." Ook in de Verf & Wand- en Deco Home-winkels staan verf en mengbalie centraal in de winkel."
Wat betreft het assortiment bieden de DMG-formules een 'gezonde mix' van A-merken en private labels. De belangrijkste A-merken zijn Sikkens, Flexa en Histor. Verder hebben zowel Verf & Wand als Deco Home hun eigen private label. "Een goed product voor een redelijke prijs", zo stelt Henk Jongenelen. Daarnaast heeft DMG nog het exclusieve eigen merk Dimago, met onder meer gordijnen, raamdecoratie, vloeren, maar ook gereedschappen. Diverse prijsklassen, maar wel allemaal goede producten, stelt Jongenelen. "De ene klant zweert bij Histor, de ander bij Flexa, maar Dimago is als decoratief binnenconcept ook heel sterk."
De meerwaarde van het Dimago-concept is belangrijk. "De prijs is voor de meeste mensen niet leading. Als ondernemer moet je de klant wel kunnen overtuigen van de meerwaarde van een product. Bij verf van Dimago zit dat in de kwaliteit en het totale concept. Sfeer, beleving, iets eigens. Daar hebben veel mensen behoefte aan. Dan voeg je echt wat toe."

Praxis
Praxis verkoopt de A-merken Flexa en Histor en de private-labels Praxis, Sencys en Perfection. "Voor iedere doelgroep een product met z'n specifieke rol in het assortiment", aldus Luuk Ros, manager communicatie. “Perfection is in dat assortiment een echt hoogwaardig product.” Ros erkent dat de vraag naar beleving en sfeer groeit. "In het algemeen heeft de consument steeds meer behoefte aan kwaliteit en keuze, maar ook aan inspiratie. Met ons aanbod en onze media proberen we daarop in te spelen. Maar ook een goedkoper product blijft belangrijk, zeker in deze economische tijden."
Praxis noemt verf een belangrijk product, 'zoals voor elke dhz-zaak’, maar beschouwt het niet per se als specifieke traffic-generator. En ook bij een grote formule als Praxis spelen deskundigheid en advies een steeds prominentere rol. "Onze mensen zijn ervaren en deskundig, met veel verstand van verf. Zij kunnen de consument uitstekend helpen."

Hubo
Dat laatste ambieert ook zeker Hubo. De formule staat voor maatwerk en in die strategie is verf een belangrijk product, zegt Ilse van de Mast, categoriemanager verf bij Hubo. "Verf is één van onze speerpunten. De mengmachine speelt een belangrijke rol, ook dat is maatwerk. Maar het gaat verder dan alleen verf. We willen dat de klant ook met de juiste bijproducten de deur uitgaat. Met onze betrokkenheid en het juiste advies maken we het verschil in de dhz-sector en kunnen we ons ook met de verfspeciaalzaak meten."
Hubo heeft z'n eigen private label, Vervetal, waarvan het assortiment momenteel wordt geactualiseerd. Vervetal is marktconform gepositioneerd, qua prijsstelling net onder het A-merk, maar kwalitatief gelijk. Als A-merk heeft Hubo allereerst gekozen voor Histor, dat in het consumentenonderzoek van Qudata ook als bekendste naar voren komt. "Dat is goed om te horen", zegt Ilse van de Mast. "Histor is ook simpelweg een uitstekend A-merk."
In de kleinere Hubo-vestigingen staat Histor als enige A-merk, naast Vervetal. De grotere winkels hebben daarnaast ook Flexa. Kwaliteit wordt voor veel consumenten steeds belangrijker dan prijs, zo bewijst het Qudata-onderzoek en dat ervaart ook Hubo. Bovendien kiezen veel consumenten er nu voor om de schilderklus zelf te klaren. "Dan hebben ze goed advies nodig. Daar ligt onze kracht."

Colors@Home
Voor Colors@Home is verf een 'bijzonder belangrijk product'. De formule ondersteunt de verkoop op alle mogelijk manieren, zo meldt directeur Rob van Prooijen. "Er wordt aandacht aan het verfassortiment besteed in vrijwel iedere brochure en flyer en op internet. Daarin benadrukken wij de kwaliteit van onze A-merken. In combinatie met onze vakkennis ontstaat een sterke propositie richting de consument. 
Colors@Home heeft daarnaast z'n eigen Colors-verf. Afhankelijk van het type verf is Colors op of onder het prijsniveau van het A-merk gepositioneerd. Door de inkoop en logistiek, rechtstreeks van de producent, levert Colors bijna de dubbele marge voor de winkelier. Met Colors verf worden dan ook regelmatig prijsacties gevoerd."

Fixet
Ook bij Fixet, evenals Hubo een formule van DGNretail, staat kwaliteit voorop. "Met ons assortiment kunnen we een brede doelgroep bedienen. Maar we gaan niet voor mindere kwaliteit, waarbij mensen de muur drie keer moeten overschilderen. Daar beginnen we niet aan", aldus formulemanager Willie Dekens.
Histor en Flexa zijn voor Fixet de A-merken. Daarnaast heeft de formule z'n eigen Fixet-verf, dat iets goedkoper is, maar kwalitatief niet onderdoet voor een A-merk. Kleinere vestigingen hebben vanwege hun beperkte ruimte vaak enkel Histor als A-merk. Dekens is overigens niet verbaasd over de bekendheid van dit merk. "Histor doet het qua marketing heel goed. Ze hebben de juiste middelen om hun doelgroep te bereiken."
En als een klant per se Flexa wil? "Dan kunnen onze ondernemers prima uitleggen dat we goede alternatieven hebben en dat we iedere gewenste kleur kunnen mengen."
Willie Dekens stelt dat verf belangrijk is voor de omzet van Fixet, evenals het juiste advies over bijproducten. "Een pot verf kan altijd extra verkoop opleveren. Daar moeten onze ondernemers met hun kennis en advies op sturen. We doen wat dat betreft niet onder voor de vbs-zaken."

Onderzoek
De ervaringen van de diverse formules onderschrijven de uitkomsten van het onderzoek van Qudata, met name als het gaat om de populariteit van A-merken als Histor en Flexa onder Nederlandse consumenten (zie grafiek 1). Het private label doet kwalitatief vaak niet of nauwelijks onder voor het A-merk, maar is iets aantrekkelijker geprijsd. Daarnaast hebben sommige formules wat goedkopere of juist exclusievere eigen merken. Prijs blijft, zeker in deze tijd, ook belangrijk, zo stelt Praxis. Die dhz-formule heeft met Perfection ook een exclusief product, net als bijvoorbeeld Thuisin met LOOKin en DMG met Dimago. De moderne consument kiest kortom voor goede kwaliteit, een aantrekkelijke prijs en een goed verwerkbaar product (zie grafiek 2).













 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2012 - mei | Pagina(s) 24,25,26
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken