Grens tussen internet en winkel vervaagt
 
'Er moet meer fun in de winkel komen'
Belangrijke aanjagers van de grote veranderingen het afgelopen jaar zijn de voortdurende (koop)crisis en... internet. De digitale revolutie zorgt met name de laatste drie jaar voor grote bewegingen off- en zeker ook online.
 
Wereldwijd hebben ruim 845 miljoen mensen een Facebookpagina, Youtube heeft maandelijks meer dan 800 miljoen unieke gebruikers en ruim 2,1 miljard mensen zitten inmiddels op internet. Social media zijn communicatieplatformen waarop men meningen deelt, adviseert en elkaar tot actie aanzet. Uit onderzoek blijkt dat consumenten in bijna 80 procent elkaars mening vertrouwen. Consumenten weten op internet bovendien haarfijn hun informatiebronnen te vinden. En dan is het als retailer of fabrikant uitermate belangrijk daar, bijvoorbeeld in allerlei social media, aanwezig te zijn.

Social media
Nederland is in Europa koploper als het gaat om online bezoekfrequentie. Daarnaast hebben wij de snelste internetverbinding van Europa. Ongeveer 94 procent van de Nederlanders tussen 12 en 75 jaar heeft internet. Ons land telt ruim 8 miljoen ip-adressen. Opvallend is vervolgens dat Hyves in Nederland 9,7 miljoen gebruikers heeft. Verder twitteren er 4,2 miljoen Nederlanders en zitten er 3,6 miljoen op LinkedIn.
De helft van de Nederlanders komt minstens eens per maand op minimaal een social network. Drie procent komt inmiddels alleen nog maar op dergelijk platforms. Opvallend is verder dat reeds 1 op de 3 MKB-ondernemers Twitter inzet om de omzet te verhogen. Een toenemend aantal bedrijven vindt dus z’n weg op internet.

Koop
In 2011 kocht 89 procent van de consumenten tuinproducten nog steeds in de winkel. 8 procent koopt tuingereedschap en -meubelen via internet. De beweegredenen voor een aankoop in de winkel of juist via internet zijn dit jaar ook uitgebreider onderzocht. In grote lijnen zit het verschil in aankoopkanaal vooral in het feit of het gaat om een (stuks)product of een dienst. In het eerste geval leent het artikel zich uitstekend voor verkoop via internet, in het tweede geval komt de winkel duidelijk in aanmerking. Verder kopen consumenten via een webshop, omdat internet goedkoper zou zijn. Maar wat blijkt: gemiddeld genomen zijn producten daar 10 procent duurder dan in de winkel, vooral door de verzendkosten.
Gemak, snelheid en tijdwinst zijn andere belangrijke beweegredenen van consumenten om online te bestellen. Het zien en voelen van producten werd vorig jaar door ruim 68 procent genoemd als belangrijkste reden om in de winkel te kopen. Maar ook de persoonlijke service én de betrouwbaarheid van de winkel spelen een vooraanstaande rol.

Toekomst
Verwacht wordt dat de verschillen tussen kopen via internet of in de fysieke winkel de komende jaren snel kleiner worden. Verschillende online aanbieders, zoals Wehkamp.nl, onderzoeken hoe zij eventuele barrières voor het online kopen kunnen verkleinen. “We hebben een consumentenonderzoek gedaan, specifiek voor Huis, Tuin & DIY. Daaruit blijkt dat men grote producten die men online wil kopen toch liever eerst wil aanraken. Er zijn daarvoor veel presentatietechnieken te bedenken. Zo bestaan er al sites waar je een foto van je eigen woonkamer kan uploaden en in 3D je nieuwe meubels kunt plaatsen. Ook kan je bijvoorbeeld meubels een week op proef aanbieden”, aldus Erwin van Cooth van Wehkamp.nl.
Trendwatcher Adjiedj Bakas verwacht dat de fysieke winkel blijft bestaan, maar voorziet wel belangrijke veranderingen. “Het winkelen blijft. Mensen willen hun loopje houden. De presentatie in de winkel wordt wel steeds belangrijker. Er moet meer fun in de winkel komen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2012 - mei | Pagina(s) 22,23
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken