Grens tussen internet en winkel vervaagt
 
'Er moet meer fun in de winkel komen'
Belangrijke aanjagers van de grote veranderingen het afgelopen jaar zijn de voortdurende (koop)crisis en... internet. De digitale revolutie zorgt met name de laatste drie jaar voor grote bewegingen off- en zeker ook online.
 
Ruim 845 miljoen mensen hebben een Facebookpagina, Youtube heeft per maand meer dan 800 miljoen unieke gebruikers en ruim 2,1 miljard mensen zitten inmiddels wereldwijd op internet. Social media zijn communicatieplatformen waarop men onderling meningen deelt, adviseert en men elkaar tot actie aanzet. Uit onderzoek blijkt dat consumenten in bijna 80 procent elkaars mening vertrouwt.
Het internet biedt een gigantische brij aan informatie, maar consumenten weten haarfijn hun informatiebronnen te vinden.

Social media
Nederland is in Europa koploper als het gaat om online bezoekfrequentie. Daarnaast beschikken wij in ons land over de snelste internetverbinding in Europa. Ongeveer 94 procent in de leeftijd tussen 12 en 75 jaar beschikt over een internetverbinding. Ons land telt ruim 8 miljoen ip-adressen. Opvallend is vervolgens dat Hyves binnen onze landsgrenzen 9,7 miljoen gebruikers heeft, 4,2 miljoen mensen twitteren en 3,6 miljoen accounts zijn aangemaakt op LinkedIn.
50 procent van de Nederlanders komt minimaal een keer per maand op minimaal een social network. Drie procent van de Nederlanders komt inmiddels alleen nog maar op dergelijk platforms. Opvallend is verder dat 1 op de 3 MKB-ondernemers Twitter inzet om de omzet te verhogen.
Een toenemend aantal bedrijven vindt langzamerhand hun weg op internet. Uiteindelijk hebben consumenten steeds meer vertrouwen in meningen van medeconsumenten. En dan is het als retailer of fabrikant uitermate belangrijk daar, bijvoorbeeld in allerlei social media, aanwezig te zijn.

Koop
In 2011 kocht 82 procent van de consumenten de keuken nog steeds in de winkel. In 5 procent van de gevallen werd er een aankoop verricht via internet. De beweegredenen voor een aankoop in de winkel of juist via internet is dit jaar ook uitgebreider onderzocht. In grote lijnen zit het verschil in aankoopkanaal vooral in het feit of we te maken hebben met een (stuks)product of met een dienst. In het eerste geval leent het artikel zich uitstekend tot verkoop via internet, in het tweede geval komt de winkel duidelijk in aanmerking. Verder kopen consumenten via een webshop, omdat internet de reputatie heeft goedkoper te zijn. Maar wat blijkt: gemiddeld genomen zijn producten daar 10 procent duurder dan in de winkel, door vooral de verzendkosten.
Gemak, snelheid en tijdwinst zijn andere belangrijke beweegredenen van consumenten om online te bestellen. Het zien & voelen van producten werd vorig jaar door ruim 62 procent genoemd als belangrijkste reden om in de winkel een product of dienst te kopen. Maar ook de persoonlijke service én de betrouwbaarheid van de winkel spelen een vooraanstaande rol.

Toekomst
Verwacht wordt dat de verschillen in de aankoopbeleving tussen internet en de fysieke winkel de aankomende jaren snel kleiner worden. Verschillende online aanbieders, zoals Wehkamp.nl zijn aan het kijken hoe zij eventuele barrières voor het online aanschaffen van woonproducten kunnen verkleinen: “We hebben net een vrij groot consumentenonderzoek gedaan. Specifiek voor Huis, Tuin & DIY. Daaruit blijkt dat men grote producten die men online wil kopen toch liever eerst wil aanraken. Er zijn een heleboel presentatietechnieken te bedenken om die drempels weg te nemen op internet. Zo bestaan er al sites waar je een foto van je eigen woonkamer kan uploaden en in 3D je nieuwe meubels kunt plaatsen”, aldus erwin van Cooth van Wehkamp.nl. “Je kan de drempel verder verlagen door die bank een week op proef aan te bieden.” Trendwatcher Adjiedj Bakas verwacht dat de fysieke winkel blijft bestaan, maar voorziet wel belangrijke veranderingen: “Ik verwacht zeker dat het winkelen blijft. Mensen willen hun loopje houden. De presentatie (in de winkel) wordt wel steeds belangrijker. Er moet meer fun in de winkel komen.”
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2012 - juni | Pagina(s) 30,31
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken