Kent de retail de consumententrends?
 
Interessante inzichten op seminar Qudata
Wat wenst de hedendaagse consument? Verkiest hij internet inmiddels boven de fysieke winkel, of juist niet? Welke trends leven er onder de consumenten? En weten retailers eigenlijk wel wat de klant belangrijk vindt? Onderwerpen die de revue passeerden tijdens het Qudata-seminar 'Consumententrends in Wonen'.
 
Opmerkelijke uitkomst tijdens het seminar 'Consumententrends in Wonen' van onderzoeksbureau Qudata was dat retailers niet altijd weten wat er leeft onder consumenten. Hoofdredacteur Henk Knol van de vakbladen Keuken en -Interieur Magazine (KIM) en Sanitair & Tegel Specialist (STS) gaf daarvan een voorbeeld. Uit onderzoek van Qudata blijkt namelijk dat de consument duurzaamheid wel degelijk belangrijk vindt, terwijl retailers juist zeggen dat de consument gaat voor de beste prijs en niet kiest voor het milieu. "Hier zie je een duidelijke discrepantie tussen wat de consument wil en het beeld wat retailers daarvan hebben", aldus Knol.

Smartphone
Project Manager Derk-Jan Rouwenhorst ging uitvoerig in op die consumententrends voor de nabije toekomst. Op de rol van internet en social media, oftewel de digitale revolutie. Daar kan niemand meer omheen, maar de fysieke winkel blijft nog steeds enorm belangrijk. 84 procent van de producten wordt nog altijd in de winkel gekocht. Onder meer vanwege de service, het advies, het kunnen zien en voelen van producten. Een deskundig verkoper blijft heel belangrijk.
Anderzijds oriënteert de consument zich als bekend wel steeds meer via internet; voor grote aankopen als een keuken of badkamer overigens veel intensiever in vergelijking met een potje verf. Multichannel, de combinatie van internet en de fysieke winkel, heeft de toekomst. Opmerkelijk is de verwachting dat het belang van reviews op internet afneemt. In 2015 zal nog slechts een op de drie consumenten zijn koopbeslissing daarvan (mede) laten afhangen.
Ook ging Rouwenhorst in op het groeiende aandeel van handelssites als Marktplaats en op de rol van de smartphone. Wereldwijd werden er in 2011 meer smartphones verkocht dan pc's. "Smartphones worden de belangrijkste metgezel tijdens het shoppen. Daar moet de retail op inspelen", aldus Derk-Jan Rouwenhorst.

Anticiperen
Een opvallend gegeven was tijdens dit seminar ook dat de retail nog nauwelijks anticipeert op de naderende vergrijzing en de bijbehorende vraag naar domotica en ergonomie. Consumenten zijn daar wel mee bezig; ze willen bijvoorbeeld hun woning 'levensloopbestendig' maken, zodat ze er straks ook nog comfortabel kunnen wonen. Maar onder meer de sanitairbranche anticipeert daarop nog nauwelijks. Rouwenhorst: "De retailer vergeet daarmee zijn belangrijkste doelgroep."
Jan Kessels, voormalig directeur van onder meer V&D en Hema, hield een interessant betoog over het gedrag en de beweegredenen van de consument. Uitgangspunt daarin is dat de consument per definitie gebrek heeft aan tijd en geld. Kessels zette vervolgens uiteen hoe de retail daarop moet anticiperen. Essentieel daarin: je kunt als retailer niet overal in uitblinken. Zoek een speerpunt, waarmee je je onderscheidt en scoor op alle andere aspecten gewoon goed. Ook Jan Kessels stelde dat de retail niet meer zonder internet kan, maar dat de fysieke winkel belangrijk blijft.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2012 - maart |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken