Wat worden de échte woontrends voor 2012/2013?
 
Qudata peilt mening onder consumenten:
Wat worden de belangrijkste woontrends voor de aankomende twee jaar: 'Organische vormen in wulpse toepassing' of 'poederachtige pastels in combinatie met aaibare vormen' of de inloopdouche en verf met zonnecellen? Over de eerste twee 'woonstijlen' vertelt dit rapport niet zo veel, wel over allerlei productinnovaties waarvan ruim 2.500 consumenten verwachten dat het een trend gaat worden.
 
Qudata Markt- & Trendanalyses heeft ruim 2.500 consumenten gevraagd wat volgens hen de belangrijkste wooninnovaties zijn. Uit een rijk scala aan concepten en producten zijn 4 mega-trends gedestilleerd:

1. Duurzaamheid
Volgens velen was de trend van duurzaamheid, ingegeven door de (koop)crisis, voorbij. Niets is minder waar. Energiebesparing door gebruik van specifieke keukenapparatuur, de keuze voor milieuvriendelijke verf en de toepassing van zonwering voor een gezond klimaat in huis zijn (nog steeds) volgens woonconsumenten belangrijke ontwikkelingen.

2. Ergonomie & gebruiksgemak
Nederland vergrijsd. Een zeer belangrijke doelgroep, met name ook voor de woonspeciaalzaken. Ruim 60 procent van de consumenten die een badkamer heeft gekocht geeft aan de inloopdouche als een voorname trend te zien. Een kwart van de consumenten vindt dat er meer aandacht mag worden besteed aan ergonomie.

3. Design & kleur
Consumenten zien op het gebied van design en met name ook kleur allerlei uiteenlopende ontwikkelingen: zonwering op maat, XXL-tegels, natuurstenen werkbladen en look-a-like behang.

4. Nieuwe zakelijk
De trend ‘Nieuwe zakelijkheid’ staat voor de focus op technische (product)ontwikkeling en de factor prijs. Consumenten richten zich steeds meer op allerlei geïntroduceerde gadgets, ook als het gaat om woonproducten. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de toename van het aantal apparaten in de keuken. Maar ook van zonwering wordt inmiddels verwacht dat het multifunctioneel is en via bijvoorbeeld de iPhone bediend kan worden.

Het rapport ‘Woontrends 2012/2013’ is een echte must-have voor u als woonondernemer. Het rapport zet haarfijn uiteen hoe consumenten tegen allerlei woonconcepten- en innovaties aankijken.

Het rapport is voor € 175,- te bestellen in de webwinkel op www.qumedia.nl of www.woonretailmanager.nl. Voor meer informatie over het rapport kunt u contact opnemen met Derk-Jan Rouwenhorst, project manager van Qudata: research@qudata.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2012 - februari |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken