Zonweringzaak kan vooral klanten 'afsnoepen' van bouwmarkt
 
Ikea is voor middensegment nog 'een slapende reus'
De winkel is voor de consument die zonweringproducten aanschaft nog steeds de belangrijkste aankooplocatie. En de zonweringspeciaalzaak heeft daarbinnen een aandeel van 35 procent, zo blijkt uit een onderzoek van Qudata Markt- & Trendanalyses onder ruim 500 zonweringconsumenten. In opdracht van vakblad Zonvak onderzocht Qudata daarbij ook de aankooplocaties binnen de diverse inkomensgroepen.
 
Uit deze specifieke onderzoeksresultaten komt unieke informatie naar voren over de concurrentiepositie van zonweringspeciaalzaken bij de diverse inkomensgroepen: minder dan een modaal inkomen, een modaal inkomen, modaal tot twee keer modaal en meer dan twee keer modaal.
"Zoals te verwachten is, geldt: hoe hoger het inkomen van een zonweringconsument, hoe meer deze kiest voor een zonweringzaak", zet Derk-Jan Rouwenhorst, projectmanager bij Qudata, uiteen. "Maar interessant is de vraag: waar kopen de andere inkomensgroepen? Waar liggen nog kansen voor de zonweringzaak en van welke concurrerende winkelformules komen de bedreigingen?"

Enkele belangrijke uitkomsten van het onderzoek zijn:
• De bouwmarkt is bij de inkomensgroepen ‘modaal’ en ‘modaal tot twee maal modaal’ de grootste concurrent van de zonweringzaak. Deze groepen gaan meer dan gemiddeld naar de bouwmarkt. Daar zijn voor zonweringspeciaalzaken dus mogelijkheden om klanten 'weg te snoepen'.
• Ook de woonwinkel trekt klanten uit diverse inkomensgroepen en is een concurrent voor de zonweringspeciaalzaak en de bouwmarkt.
• Op basis van de cijfers zou men kunnen concluderen dat de zonweringzaken de groep van minder dan modaal eigenlijk wel kunnen vergeten: die gaan massaal (meer dan 50 procent) naar Ikea.
• Ikea is meer een concurrent voor de bouwmarkt en de bouwmaterialenhandel; bij Ikea kunnen zij proberen klanten 'weg te snoepen'. In de afgelopen jaren heeft Ikea echter juist zonweringklanten uit het lagere inkomenssegment weggenomen bij de bouwmarkten.

Andere woonbranches
De zonweringbranche is wat dat betreft niet anders dan andere woonbranches, zoals bijvoorbeeld de badkamerbranche. Bij de badkamerbranche is de positie van de badkamerspeciaalzaken echter nog sterker dan bij de zonweringbranche (een aandeel van 59 procent tegenover 35 procent). Daar geldt eveneens: hoe hoger het inkomen hoe meer men naar een badkamerspeciaalzaak gaat. Ook daar zijn Ikea, de bouwmarkten en de bouwmaterialenhandel elkaars grootste concurrenten. De speciaalzaken kunnen er nog iets 'afsnoepen' van de bouwmarkten en bouwmaterialenhandel binnen de inkomensgroep van ongeveer modaal.
De keukenbranche is afwijkend hiervan. Ook hier geldt natuurlijk: hoe hoger het inkomen, hoe meer men naar een keukenspeciaalzaak gaat. Maar Ikea speelt hier een veel grotere rol, zelfs tot en met de inkomensgroep tussen modaal en twee maal modaal. Ikea is dus binnen meerdere inkomensgroepen een concurrent voor de keukenspeciaalzaak. Het woonwarenhuis richt haar pijlen al jaren op keukens en profileert zich steeds meer als een winkel waar men keukens koopt. Dat geldt veel minder voor badkamers en zonwering. De vraag is natuurlijk, wat er gebeurt, wanneer Ikea zich ook gaat profileren als badkamerzaak en/of zonweringzaak. Ikea is voor deze branches voor het midden- en hogere segment nog ‘een slapende reus’.

(in kadertjes:)
Waar koopt u uw zonwering?
Type winkel minder dan modaal modaal modaal tot 2x modaal meer dan 2x modaal

zonweringspeciaalzaak 20 % 31 % 51 % 50 %
bouwmarkt 12 % 20 % 16 % 12 %
bouwmaterialenhandel 3 % 5 % 1 % 2 %
woonwarenhuis (Ikea) 51 % 28 % 16 % 17 %
woonwinkel 10 % 17 % 10 % 14 %

Waar koopt u uw badkamer?
Type winkel minder dan modaal modaal modaal tot 2x modaal meer dan 2x modaal

badkamerspeciaalzaak 36 % 51 % 70 % 76 %
bouwmarkt 30 % 23 % 15 % 11 %
bouwmaterialenhandel 13 % 7 % 4 % 6 %
woonwarenhuis (Ikea) 21 % 16 % 8 % 4 %
installateur zonder showroom 0 % 1 % 0 % 0 %

Waar koopt u uw keuken?
Type winkel minder dan modaal modaal modaal tot 2x modaal meer dan 2x modaal

keukenspeciaalzaak 50 % 74 % 68 % 81 %
bouwmarkt 7 % 2 % 3 % 0 %
bouwmaterialenhandel 5 % 2 % 3 % 0 %
woonwarenhuis (Ikea) 31 % 19 % 21 % 16 %
anders 7 % 3 % 4 % 3 %
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2012 - februari | Pagina(s) 16-17
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken