Producten succesvol in de DHZ-markt gezet
 
Winststijging Axa Stenman Industries nv
Axa Stenman industries nv heeft het eerste halfjaar van 2002 afgesloten met een winststijging van 20 procent, ondanks de moeilijke marktomstandigheden. Deze winststijging is met name te danken aan de eerder doorgevoerde kostenbesparing. Opvallend is de ontwikkeling van de omzetgroei binnen de DHZ-markt
 
De huidige economische situatie in Nederland is weinig rooskleurig. Dat heeft Axa eveneens gemerkt. De daling in het aantal afgegeven bouwvergunningen heeft een negatieve invloed gehad op het aantal gestarte nieuwbouwprojecten in de eerste helft van 2002 en dus op de verkoop van de hang- en sluitwerk. Voor de tweede helft van het jaar wordt vooralsnog geen belangrijke verbetering in de woningbouwproductie verwacht.

Kostenbesparing
Toch steeg het bedrijfsresultaat van Axa met 14,8 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2001. De belangrijkste oorzaak voor deze verbetering was de lagere kostenbasis, het gevolg van het in 2001 ingezette kostenbesparings- en efficiencyverbeteringsprogramma. Daarnaast waren de personeelskosten aanzienlijk lager in de eerste helft van 2002, vergeleken met dezelfde periode in 2001. De personele bezetting, die in 2001 reeds met 16 procent was ingekrompen, is in het eerste halfjaar verder teruggebracht met nog eens 5 procent.
Ook de bruto marge verbeterde als gevolg van de invoering van een aantal belangrijke kostenbesparende maatregelen op inkoopgebied. Door het lagere kostenniveau verbeterde het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet van 9,1 procent tot 10,8 procent. Omdat ook de rentelasten lager uitkwamen, steeg de nettowinst met 20 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2001.

Hang- en sluitwerk
De omzet in hang- en sluitwerk bedroeg in de eerste zes maanden van 2002 13,9 miljoen euro; een daling van 1,6 procent ten opzichte van de 14,1 miljoen euro die werd behaald in dezelfde periode van het vorige jaar. Een daling die, zoals eerder is aangeven, veroorzaakt wordt door de achterblijvende woningbouw.
Dit geldt echter niet voor de omzet voor de DHZ-markt. De in het afgelopen jaar nieuw ontwikkelde en aangepaste producten voor deze branche werden succesvol in de markt gezet. André Homma, marketing manager van Axa, hierover: "Wij hebben veel succes geboekt met de nieuwe, vier meter lange Blisterwand met Axa-producten. In het verleden verkochten wij de sloten onder private labels. De politie adviseerde echter de Axa producten ter beveiliging van de woning. Vandaar dat wij nu de sloten onder het merk Axa verkopen, in een opvallende blisterwand. Zo profileren wij ons veel sterker in de DHZ-markt." Voor de tweede helft van het jaar verwacht Homma dan ook een verdere omzetgroei bij de bouwmarkten. "Wij zijn nu met de grote ketens in gesprek het assortiment te verbreden en de presentatie te optimaliseren."

KADERTEKST:
(Kader)
Totaal
De totale omzet van Axa Stenman Industries nv in de eerste helft van 2002 was 35,4 miljoen euro, vergeleken met 36,6 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Dit betekent een daling van 3 procent. Deze daling was volgens het concern vooral te wijten aan een teruggang in de verkoop van fietsaccessoires, hoewel ook de omzet in hang- en sluitwerk terugliep ten opzichte van vorig jaar. Beide productlijnen werden geraakt door de onveranderd zwakke marktvraag. De omzet buiten Nederland daalde met 5,5 procent in het eerste halfjaar van 2002 tot 12,4 miljoen euro. Tijdens de eerste helft van 2001 realiseerde het concern nog een omzet van 13,1 miljoen euro. De omzet uit export bedraagt overigens 35 procent van de totale omzet en vindt voornamelijk plaats naar West-Europese landen.
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2002 - september | Pagina(s) 6
Categorie: Financiën
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken