Milieukeurmerken steeds vaker inkoopvoorwaarde
 
Gemiddeld dertig procent van de partijen in de bouwkolom heeft de ambitie om over vijf jaar alleen nog maar materialen voorzien van een milieukeurmerk te kopen. Onder aannemers GWW is het grootste aandeel te vinden dat deze ambitie heeft. Onder installateurs leeft dit het minst. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis ten behoeve van de BouwKennis Jaarbijeenkomst.
 
Duurzaamheid is heden ten dage niet langer een pre, maar een absolute must in marketingland. Ook in de bouwsector is men van dit feit doordrongen. Door het accent op duurzaamheid is ook de aandacht voor milieukeurmerken toegenomen. Afnemers willen een vorm van garantie dat zij ook echt de duurzame aankopen doen die zij voor ogen hebben. De groene keurmerken zijn naast een duurzaamheidsgarantie ook een verkoopargument.

Keurmerk bevordert communicatie
De bouwkolom is gevraagd naar de communicatieve voordelen van milieukeurmerken. De marktpartijen is de stelling voorgelegd: "Ik ben voorstander van milieukeurmerken, omdat dit de communicatie richting mijn eigen klanten bevordert". Gemiddeld is de helft (48%) van de bouwkolom het (zeer) met deze stelling eens. Onder de niet-uitvoerende partijen, architecten en handelaren, zijn de meesten te vinden die het (zeer) eens zijn met deze stelling. Installateurs zien het minst vaak heil in milieukeurmerken om de communicatie naar hun klantenkring te bevorderen.

Toekomstige vraag milieukeurmerken groot
Aan de aanbodkant ziet men dus heil in milieukeurmerken als bevordering van de communicatie richting eigen klanten. Maar hoe zit het met de vraagzijde? De bouwkolom geeft ook als afnemer een positief signaal af ten aanzien van milieukeurmerken. Gemiddeld zegt dertig procent over vijf jaar alleen materialen te kopen die voorzien zijn van een milieukeurmerk.
Onder aannemers GWW is het grootste aandeel te vinden dat van plan is om over vijf jaar alleen producten met een milieukeurmerk te kopen. Dat komt waarschijnlijk doordat zij de overheid relatief vaak als opdrachtgever hebben. Deze heeft namelijk een voorbeeldfunctie als het om duurzaamheid gaat. Het Rijk moet vanaf dit jaar honderd procent duurzaam inkopen. Voor gemeenten is dat de ambitie voor 2015. Installateurs zijn het minst positief, terwijl van deze groep alsnog 25 procent denkt over vijf jaar louter producten met een milieukeurmerk te kopen.
Daarnaast zal er ook een groep zijn die wel regelmatig producten met een milieukeurmerk koopt, maar niet altijd. Zo kan voor sommige partijen een milieukeurmerk wel sterk gewenst zijn, maar geen harde voorwaarde.

BouwKennis Jaarbijeenkomst 2010
Duurzaamheid neemt een hoge vlucht als de ambities van de bouwkolom worden waargemaakt. Dat betekent dat marktpartijen hun strategie en organisatie daarop moet aanpassen. Maar wat is hierbij van belang? En wat betekent dit? Op de BouwKennis Jaarbijeenkomst van 16 september geeft Jacqueline Cramer, oud minister van VROM, het antwoord op deze vragen. Tijdens een keynote presentatie zal zij ingaan op de kansen en bedreigingen van duurzaamheid voor de bouwkolom.
De BouwKennis Jaarbijeenkomst is al vele jaren een zeer gewaardeerd ontmoetingspunt voor de belangrijkste beslissers uit de bouwkolom. Het thema is dit jaar ‘trends in de bouwmarketing’ met als subthema’s duurzaamheid, e-commerce en marketingcommunicatie. Alle sleutelfiguren in de bouwkolom zijn deze dag aanwezig. Meer informatie: www.bouwkennisjaarbijeenkomst.nl.
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken